Lejuplādēt prezentāciju
Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet
1
Latvijas preču eksporta attīstības vērtējums: tirgus daļu analīze*
Uldis Rutkaste Monetārās politikas pārvaldes galvenais ekonomists Rīga gada 11. jūnijs * - Pētījuma pirmie rezultāti diskusijai. Secinājumi atspoguļo autoru – Latvijas Bankas Monetārās politikas pārvaldes darbinieku – viedokli, un autori uzņemas atbildību par iespējamām pieļautajām neprecizitātēm.
2
Kas tēmu dara aktuālu? Preču eksporta gada pieaugums, milj. latu
Preču eksports pret IKP, % ( vidēji)
3
Analīzes metodes (1): pastāvīgās tirgus daļas analīze
Ārējā pieprasījuma efekts Pieprasījuma struktūras efekts Preces efekts Valsts efekts Jauktais struktūras efekts Tirgus daļas efekts
4
Analīzes metodes (2): eksporta preču tirgus tendenču analīze
Tiek aprēķinātas: Latvijas un galveno konkurentu tirgus daļas galvenajos eksporta tirgos apjoma un vērtības izteiksmē; relatīvās cenas. Atkarībā no tirgus daļu izmaiņu rakstura tiek izšķirti 3 attīstības scenāriji: konkurētspēja uz izmaksu rēķina; konkurētspēja uz kvalitātes rēķina; zaudētais tirgus.
5
Izmantotie dati Eurostat ārējās tirdzniecības datubāzes dati
vienota datu uzskaites un klasifikācijas metodoloģija pilnībā aptver ES dalībvalstis CN8, HS2 un HS4 agregācijas līmeņi ārējās tirdzniecības dati eiro un masas izteiksmē Analizēts Latvijas eksports uz ES25 valstīm (76.7% no Latvijas kopējā eksporta vidēji no līdz gadam)
6
Latvijas eksporta pieaugums uz ES25: noteicošie faktori (% punktos)
7
Kopējā struktūras efekta sadalījums (% punktos)
8
Tirgus daļas un produkta efekts
17.7% 18.3% 58.2% 5.9%
9
Tirgus daļas un valsts efekts
11.0% 33.5% 25.6% 29.8%
10
Koksne: šķelda, koksnes atkritumi
11
Koksne: apaļkoksne
12
Koksne: zāģmateriāli
13
Koksne: saplāksnis, būvmateriāli
14
Metāls: dzelzs armatūra
15
Metāls: alumīnija lietņi
16
Tekstils: dzijas
17
Tekstils: trikotāžas virsdrēbes
18
Tekstils: sieviešu apakšveļa
19
Tekstils: šūtas virsdrēbes
20
Ķīmiskās rūpniecības produkti: medikamenti
21
Ķīmiskās rūpniecības produkti: krāsas, lakas
22
Ķīmiskās rūpniecības produkti: parfimērija, kosmētika
23
Ķīmiskās rūpniecības produkti: sveces
24
Nākotnes izaicinājumi
g. Latvijas eksporta konkurētspēja ievērojami pieaugusi, bet gadā kāpums piestājis. Dažu Latvijai nozīmīgu eksporta preču tirgos pēdējos gados konkurētspēja tiek zaudēta, iespējams, zaudējot cenu konkurencē lēto izmaksu valstīm. Būtisks izaicinājums vidējā termiņā: spēja kāpināt eksporta preču konkurētspēju, rēķinoties, ka Latvijā algu un izmaksu līmenis visticamāk turpinās pieaugt. Risinājums? Preču eksporta strukturālas izmaiņas, kas Latvijas produktus ārvalstu tirgos ļautu pozicionēt, diferencējot tos no lēto izmaksu valstu produkcijas.
25
Konkurētspējas veicināšana: citi īsa un vidēja termiņa risinājumi
Pozitīvā valsts efekta izmantošana (Čehijas, Polijas, Ungārijas piemērs). Nišas produkti, iespējami tuvinoties potenciālo klientu specifiskajām vēlmēm. Valsts politikas fokusa maiņa: no “zemu izmaksu paradīzes” uzturēšanas uz eksporta produktu/projektu ātru, elastīgu atbalstu. Ilgtermiņā izšķiroša loma būs ražošanas faktoru kvalitātei.
Līdzīgas prezentācijas
© 2024 SlidePlayer.lv Inc.
All rights reserved.