Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Bibliotekāra kompetenču loma studiju un pētniecības veicināšanā

Līdzīgas prezentācijas


Prezentācija par tēmu: "Bibliotekāra kompetenču loma studiju un pētniecības veicināšanā"— Prezentācijas transkripts:

1 Bibliotekāra kompetenču loma studiju un pētniecības veicināšanā
AUTORE: Gita Rozenberga Latvijas Universitāte LATABA seminārs,

2 Prezentācijā: Kas nosaka kompetences? Galvenā kompetence Aktualitātes
Kompetences attīstībai Secinājumi

3 Konteksts Kompetences –
«Nepieciešamās zināšanas, profesionālā pieredze, izpratne kādā noteiktā jomā, jautājumā un prasme zināšanas un pieredzi izmantot konkrētā darbībā. Personas (darbinieka) kompetenci vērtē apkārtējie cilvēki, sadarbības partneri, sabiedrība.» Augstākās izglītības iestādes bibliotēkas galvenais uzdevums ir nodrošināt pakalpojumus: studiju procesam pētniecībai Arī: kompetence ped. 1. Piekritība, tiesīgums (kādā jautājumā), pilnvaru kopums; sfēra, par ko ir uzdota atbildība, ņemot vērā personas izglītību, spējas, zināšanas un pieredzi attiecīgajā jomā. prasme ped. Māka veikt kādu darbību atbilstoši nepieciešamajai kvalitātei un apjomam; darbības izpildes priekšnosacījums. Tāda zināšanu, darbības paņēmienu apguves pakāpe, kas ļauj apgūto izmantot mērķtiecīgā darbībā. A competency-based approach to crossing a road would group the individual steps and skills into sequences, and describe a uniform process by which you can go from one skill level to the next, by first achieving competence in each skill along the way.

4 Bibliotekāra lomas

5 Informācijpratība (1) Informācijpratība ir informācijas laikmeta galvenā kompetence. Bibliotekāram tas ir profesionālā līmenī, kur speciālists: pārzina akadēmiskā vidē nepieciešamos informācijpratības principus pārzina un prot pielietot pedagoģisko praksi izmanto tehnoloģiju piedāvātās iespējas mācību materiālu izstrādē integrē informācijpratības mācību materiālu konkrētas iestādes studiju programmās pildot uzziņu pakalpojumu, prot identificēt lasītāja informacionālās vajadzības un pielietot informācijpratības principus

6 Informācijpratība (2) Informācijpratība ir komplekss jēdziens, kura robežas ir nenoteiktas, un tas atrodas attīstībā Dažādo «pratību» kopīgai apzīmēšanai tiek meklēti jauni jēdzieni (piem., multiliteracy transliteracy, metaliteracy, multimodal literacy)

7 Atbalsts pētniecībai (1)

8 Atbalsts pētniecībai (2)
Informācijpratība zinātniskā darba līmenim 3 fāzēs: atbalsts informācijas tehnoloģiju pārzināšanā un informācijas vai arhivāra, vai datu pārzinātāja – eksperta konsultācija radīšana, organizēšana, novērtēšana, dalīšanās, saglabāšana, datu pārvaldīšana, metadatu nozīmes izprašana, ētisko un normatīvo nosacījumu pārzināšana atbalsts pētniekam, kuram jāskaidro padotajiem vai mazāk pieredzējušiem pētniekiem par prasībām un jaunām tendencēm zinātniskā darbā

9 Atbalsts pētniecībai (3)
Pētniecības dzīves cikls Zinātniskā komunikācija un kultūra Zinātniskā darba novērtēšanā nacionālā un pasaules līmenī Normatīvie dokumenti Finanšu līdzekļu avoti IKT un inovācijas Digitalizācija

10 Atbalsts pētniecībai (3)
Publicēšanās modeļi un izdevējdarbības ekonomika Zinātnisko rezultātu publicēšana atvērtā piekļuvē Repozitoriju pakalpojumi valstī un pasaulē Pētniecības datu menedžments Autortiesības un intelektuālā īpašuma tiesības Pētījumu finansētāju prasības attiecībā uz rezultātu publiskošanu Organizācijas un projekti, kas sniedz atbalstu šajos jautājumos

11 Vēl… Mūžizglītības un atvērtās izglītības veicināšana
Studentu uzņēmējdarbības projektu izstrādāšana – piem., programmatūru, 3D printera efektīva izmantošana Augstākās izglītības institūcijas zināšanu pārvaldīšanas procesi un principi

12 Starppersonu kompetences (1)

13 Starpersonu kompetences (2)
Komunikācija Attiecību veidošana un uzturēšana Darbs komandā Pārmaiņu vadīšana Problēmsituāciju risināšana Lēmumu pieņemšana Prezentēšana Institūcijas zināšanu pārvaldība

14 Secinājumi Informācijpratības jēdziens, zināšanu loks un pakalpojumu vajadzības paplašinās Bibliotekāra spēja nodot tālāk informācijpratības kompetences ietekmē augstākās izglītības iestādes darba rezultātus Īpaši aktuāli ir attīstīt kompetences, lai sniegtu pakalpojumus pētniecības kopienai Pārmaiņas ir bibliotekāra profesijas ikdiena. Bibliotekāram ir jāattīsta zināšanas un prasmes, kas palīdz pārvarēt darba trauksmi. Gatavība, ka kompetences darba dzīves laikā mainīsies ir panākumu un profesionalitātes atslēga.

15 Izmantotie avoti Adams Nancy E., Gaffney Maureen A. What counts as knowledge? (2017). ACRL 2017 Proceedings, 2017, edge.pdf Baklāne, Anda. (2015).  Lasītprasme 21. gadsimtā: jaunās prasmes un tradīcijas saglabāšana. Tagad, 9, lpp., ISSN Bury, S. (2016). Learning from faculty voices on information literacy: opportunities and challenges for undergraduate information literacy education. Reference Services Review, (3). 237. Calarco, Pascal, Shearer, Kathleen, Schmidt, Birgit, Tate, Dominic. (2016). Librarians’ competencies profile for scholarly communication and Open Access. ScholComm-and-OA_June-2016.pdf Core competencies for 21st century CARL librarians (2010). Hebrang Grgic, I. (2016). Information literacy and open access in Croatian academic libraries. Library Review, 65(4/5), doi: /LR Koltay, T. (2016). Are you ready? Tasks and roles for academic libraries in supporting Research 2.0. New Library World, 117(1), doi: /NLW

16 Izmantotie avoti Koltay, T., Špiranec, S., & Karvalics, L. Z. (2015). The Shift of Information Literacy Towards Research 2.0. Journal Of Academic Librarianship, 41(1), doi: /j.acalib Kompetences: [definīcija], no Letonika: [Terminu un svešvārdu skaidrojošā vārdnīca . Zvaigzne ABC, 2000; Tilde, 2009] MacMillan, M., & MacKenzie, A. (2012). Strategies for integrating information literacy and academic literacy: Helping undergraduate students make the most of scholarly articles. Library Management -Bradford-, 33(8/9), Mamtora, J. (2013). Transforming library research services: towards a collaborative partnership. Library Management, 34(4/5), 352. doi: / Radniecki, Tara, Klenke, Chrissy. Academic library marketspaces: supporting new literacies & skilss. (2017). ACRL Proceedings, 2017, file:///C:/Users/Viesis/Desktop/AcademicLibraryMakerspaces.pdf Sare, L., & Bales, S. E. (2014). Professional identity: a grounded theory study of veteran academic librarians. Library Review, 63(8/9), doi: /LR Stordy, P. H. (2015). Taxonomy of literacies. Journal Of Documentation, 71(3), 456. doi: /JD Vassilakaki, E., & Moniarou-Papaconstantinou, V. (2015). A systematic literature review informing library and information professionals' emerging roles. New Library World, 116(1/2), doi: /NLW

17 Jautājumi? Komentāri?


Lejuplādēt ppt "Bibliotekāra kompetenču loma studiju un pētniecības veicināšanā"

Līdzīgas prezentācijas


Google reklāma