Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Plānošanas dokumentu stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums

Līdzīgas prezentācijas


Prezentācija par tēmu: "Plānošanas dokumentu stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums"— Prezentācijas transkripts:

1 Plānošanas dokumentu stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums
Una Zilbere Ilze Celitāne Vides pārraudzības valsts birojs Stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma daļa

2 Vides pārraudzības valsts birojs
1999.gads Ietekmes uz vidi novērtējums Sākotnējais izvērtējums Stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums Piesārņojuma novērtēšana Rūpniecisko avāriju riska novērtēšana Vides institūciju apelācijas funkcijas nodrošināšana

3 Stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma daļa
Una Zilbere, daļas vadītāja , Ilze Celitāne, vecākais eksperts Lēmumi par SIVN procedūras piemērošanu vai nepiemērošanu (2004.g.) Atzinumi par vides pārskatiem (2005.g., vairāk kā 300, termiņš 30 dienas) Metodiskais materiāls par SIVN un monitoringu Konsultācijas Paskaidrojuma raksti

4 Plānošanas dokumentu stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums
Apskatāmie jautājumi: SIVN mērķis un uzdevumi Īss SIVN, sākotnējā izvērtējuma un ietekmes uz vidi novērtējuma salīdzinājums SIVN procedūra Dažāda līmeņa plānošanas dokumenti, Vides pārskata detalizācija, pielietojamās metodes Praktiski piemēri, ieteikumi, metodiskais materiāls

5 Stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums

6 SIVN mērķis un uzdevumi
Mērķis - integrēt vides aspektus plānos un programmās, analītiski izvērtējot to mijiedarbību ar ekonomiskiem un sociāliem apstākļiem, kā arī noskaidrojot un ņemot vērā ieinteresēto pušu viedokli Uzdevumi: Apzināt iespējamās vides problēmas Paredzēt pasākumus iespējamo ietekmju novēršanai vai samazināšanai Izstrādāt alternatīvos risinājumus Iesaistīt sabiedrību plānošanas dokumenta izstrādē Informēt sabiedrību par plānošanas dokumenta pieņemšanu un par to, kā plānošanas dokumentā ir ņemti vērā vides aspekti

7 SIVN nepieciešamību nosaka
Eiropas parlamenta un Padomes Direktīva 2001/42/EK (2001.gada 27.jūnijs) par noteiktu plānu un programmu ietekmes uz vidi novērtējumu Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” MK noteikumi Nr.157 “Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums”

8 Ietekmes uz vidi novērtējums (IVN)
Eiropas Padomes 1985.gada 27.jūnija direktīva 85/337/EEC “Par sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu” un Eiropas Savienības 1997.gada 3.marta direktīva 97/11/EEC, kura precizē un papildina iepriekšminēto direktīvu. Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2003/35/EK (2003.gada 26.maijs), ar ko paredz sabiedrības līdzdalību dažu ar vidi saistītu plānu un programmu izstrādē un ar ko attiecībā uz sabiedrības līdzdalību un iespēju griezties tiesā groza Padomes Direktīvas 85/337/EEK un 96/61/EK Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” MK noteikumi Nr.83 “Kārtība, kādā novērtējama paredzētās darbības ietekme uz vidi” MK noteikumi Nr.300 “Kārtība, kādā novērtējama ietekme uz Eiropas nozīmes īpaši aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000)”

9 SIVN un IVN salīdzinājums (I)
KOPĪGAIS Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” Vides apsvērumu integrēšana Sabiedrības un ieinteresēto pušu iesaistīšana

10 SIVN un IVN salīdzinājums (II)
PAMATATŠĶIRĪBAS SIVN Plānošanas dokumentiem (teritorijas plānojumi, nozaru attīstības plāni, attīstības programmas) Noteikt jau plānošanas procesā perspektīvi attīstāmos virzienus un piemērotāko konkrēto projektu izvietojumu (informācija pašvaldībai, iedzīvotājiem, komersantiem), vērsts uz ilgstošu dabas resursu saglabāšanu un aizsardzību, savlaicīgi konstatēt neatbilstības vai iespējamās problēmas Vispārīgs, informācija apkopojoša, secinājumi vairāk balstīti uz summāro ietekmju izvērtējumu IVN Konkrētiem projektiem (TEC, rūpnīca, liels karjers, ātrsatiksmes autoceļš) Vērsts uz paredzētās darbības ietekmju uz vidi samazināšanu, kā arī slodzes uz vidi mazinošo pasākumu programmas izstrādāšanu Informācija pašvaldībai lēmuma pieņemšanai, nosacījumi paredzētās darbības veicējam Detalizēts visu iespējamo ietekmju izvērtējums

11 Dažāda līmeņa plānošanas dokumenti Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 1. un 2.pielikums
Sākotnējais izvērtējums 2.pielikums SIVN ? Tehniskie noteikumi IVN 1.pielikums

12 Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.pants (I)
SIVN veic (3) Stratēģisko novērtējumu veic plānošanas dokumentiem, arī tiem, kuri saistīti ar Eiropas Savienības līdzfinansējuma izmantošanu, un to grozījumiem, ja attiecīgos plānošanas dokumentus saskaņā ar normatīvajiem aktiem vai citiem noteikumiem izstrādā vai pieņem Saeima, Ministru kabinets, pašvaldība, valsts vai pašvaldības institūcija: 1) lauksaimniecības, mežsaimniecības, zivsaimniecības, enerģētikas, rūpniecības, transporta, atkritumu apsaimniekošanas, ūdens resursu apsaimniekošanas, telekomunikāciju, tūrisma, derīgo izrakteņu ieguves jomā un plānošanas dokumentiem, kuri saistīti ar reģionālo attīstību, zemes izmantošanu, teritoriju plānojumiem un ietver pamatnosacījumus šā likuma 1. vai 2.pielikumā paredzēto darbību īstenošanai; 2) kas var būtiski ietekmēt Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000)

13 Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.pants (II)
(4) Stratēģisko novērtējumu veic plānošanas dokumentiem jomās, kuras nav minētas šā panta trešās daļas 1.punktā, ja tie ietver pamatnosacījumus paredzēto darbību īstenošanai un plānošanas dokumentu īstenošana var būtiski ietekmēt vidi. SIVN neveic (5) Šā panta trešajā daļā minētajiem plānošanas dokumentu, kuri attiecas uz nelielu teritoriju izmantošanu vietējās pašvaldības līmenī, kā arī šā panta trešajā daļā minēto plānošanas dokumentu nelieliem grozījumiem stratēģisko novērtējumu neveic, izņemot gadījumus, kad šo dokumentu īstenošana var būtiski ietekmēt vidi.

14 MK noteikumi Nr.157 “Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums” II daļa 2.1. Valsts līmeņa plānošanas dokumenti (nozaru politikas dokumenti, nacionāla līmeņa teritorijas attīstības plānošanas dokumenti) 2.2. Reģionāla vai vietēja līmeņa plānošanas dokumenti: 2.2.1.Plānošanas reģionu un republikas pilsētu teritorijas plānojumi; 2.2.2.Reģionāla vai vietēja līmeņa nozaru politikas plānošanas dokumentiem, kuri attiecas uz visas nozares plānošanu. Dokumenti, kas saistīti ar likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.panta 3.daļu Iesniedz Birojā tikai paziņojumu par plānošanas dokumenta izstrādes uzsākšanu.

15 SIVN procedūras piemērošana vai nepiemērošana (I)
jauni plāni un programmas, kuri paredz nelielas teritorijas izmantošanu vietējās pašvaldības līmenī (likuma „Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.panta 5.daļa) Visi pagastu, novadu, pilsētu (izņemot republikas mēroga) teritorijas plānojumi un attīstības programmas , ja plānotas darbības Natura 2000, 1. un 2.pielikuma darbības -plānu un programmu, kuri paredz nelielas teritorijas izmantošanu vietējās pašvaldības līmenī, grozījumi (likuma „Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.panta 5.daļa) Visi TP grozījumi plānu un programmu nelieli tehniski grozījumi (likuma „Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.panta 5.daļa) Nozaru plānošanas dokumentu un attīstības programmu grozījumi plāni un programmas saskaņā ar likuma „Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.panta 4.daļu. plānu un programmu grozījumi saskaņā ar likuma „Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.panta 4.daļu.

16 SIVN procedūras piemērošana vai nepiemērošana (II)
Screening - process, kurā izvērtē, vai plānošanas dokumenta realizācija ir saistīta ar būtiskām vides ietekmēm MK noteikumu Nr.157 III daļa : Konsultācijas ar vides un sabiedrības veselības institūcijām VPV birojā Iesniedz iesniegumu par plānošanas dokumenta izstrādes uzsākšanu, iesnieguma forma pieejama Birojs pieņem lēmumu par SIVN procedūras piemērošanu vai nepiemērošanu

17 SIVN procedūras piemērošana vai nepiemērošana (III)
Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 1. un 2. pielikuma darbības, t.sk. - rūpniecisko teritoriju ierīkošana - pilsētvides attīstības projekti Plānotās darbības Natura 2000 un tām pieguļošajās teritorijās Birojs nepieciešamības gadījumā var pieprasīt papildus informāciju.

18 Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 1. un 2
Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 1.un 2.pielikuma darbības (I) Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 1.pielikuma darbības (piemēri) Sadzīves atkritumu apglabāšanas vietas Cūku vai mājputnu intensīvās audzēšanas kompleksi ar vairāk nekā (3000 vietu cūkām, kuru masa ir lielāka par 30kg) Projekti, kas paredz derīgo izrakteņu ieguvi 25 hektāru vai lielākā platībā vai kūdras ieguvi 150 hektāru vai lielākā platībā Piemērs: 1)Teritorijas plānojuma grozījumi ar mērķi mainīt plānoto (atļauto) izmantošanu no lauksaimniecībā izmantojamās zemes uz derīgo izrakteņu ieguves teritoriju divos zemes gabalos 13 ha un 12,5 ha platībā 2) Lielā pagasta teritorijas daļā iezīmēta derīgo izrakteņu ieguves teritorija, pašvaldība nav informējusi, tagad veic grozījumus papildus 25 ha platībā

19 Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 1. un 2
Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 1.un 2.pielikuma darbības (II) 2.pielikuma darbības (piemēri) Transformējamās zemes platība lielāka par 50ha Mājlopu intensīvas audzēšanas kompleksi Derīgo izrakteņu ieguve 5 ha platībā, kūdra - 25 ha Vēja elektrostaciju būvniecība, ja būves augstums pārsniedz 20 m Rūpniecisko teritoriju ierīkošana Pilsētvides attīstības projekti Ceļu, ostu un kuģu piestātņu būvniecība Būvniecība, rekonstrukcija, renovācija krasta kāpu aizsargjoslā Viesnīcu kompleksu būvniecība ārpus apdzīvotām vietām Kempingu vietu ierīkošana Attīstības programmas: ūdenssaimniecības infrastruktūras projekti, ceļu būvniecība un rekonstrukcija, tūrisma attīstība, uzņēmējdarbības atbalsts Teritorijas plānojumi: rūpniecisko teritoriju plānošana, ciemu paplašināšana, derīgo izrakteņu ieguve, atļauta vēja elektrostaciju būvniecība lauksaimniecības teritorijās vai noteiktās teritorijās

20 Vides pārraudzības valsts biroja lēmumi par SIVN piemērošanu valstī kopumā
Gads Lēmumu skaits Piemērots SIVN 2004 162 72 (44%) 2005 197 105 (53%) 2006 145 47 (32%) 2007 69 20 (29%) 2008 71 16 (22%) 2009 50 17 (34%) 2010 40 17 (43%) 2011 64 34 (53%)

21 Iesniegums par plānošanas dokumenta izstrādes uzsākšanu (I)
Plānošanas dokumenta izstrādātājs – pašvaldība Plānošanas dokumenta veids un tā īstenošanas ilgums – teritorijas plānojums, attīstības programma, tūrisma attīstības stratēģija, pilnais nosaukums būs iesnieguma virsrakstā Saistība ar citiem plānošanas dokumentiem – parasti plānošanas reģiona un rajona plānošanas dokumenti, var minēt arī citus (dabas aizsardzības plāni), šeit nevajag minēt normatīvos aktus Teritorija, kuru ietekmēs plānošanas dokumenta īstenošana – pašvaldības administratīvā teritorija, ciemu paplašināšana, lauksaimniecības un mežu zemju transformācija, apbūves teritoriju plānošana, grozījumos konkrēti, līdz pat kadastra Nr., ja daudz grozījumi, kas skar atsevišķas teritorijas – vai nu apkopot un norādīt kopējo platību, iesniedz visu sarakstu Plānošanas dokumentā paredzētās darbības, t.sk. likuma „Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 1.un 2. pielikumā paredzētās darbības, to veids, apjoms un resursu izmantošana – nosaukt tikai plānotās darbības pieejamās informācijas robežās, esošo (labi, ka min) var norādīt pie “Citas informācijas Vides problēmas, kas saistītas ar izstrādājamo plānošanas dokumentu – izstrādātāja viedoklis Plānotās darbības Natura 2000 un tām pieguļošajās teritorijās - konkrēti norādīt plānotās darbības un apjomu Citas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, sugas un to dzīvotnes, kā arī dabas resursu aizsargjoslas plānošanas teritorijā un iespējamā ietekme uz tām – darbības ūdens resursu aizsargjoslās, kā arī Baltijas jūras un Rīgas jūras līča aizsargjoslās Institūcijas, ar kurām notikušas konsultācijas par stratēģiskā novērtējuma nepieciešamību un informācija par konsultāciju rezultātiem Stratēģiskā novērtējuma nepieciešamības pamatojums vai pamatojums, kādēļ stratēģiskais novērtējums nav nepieciešams – izstrādātāju + konsultantu viedoklis Cita informācija – piemēram, būtiskākie esošā vides stāvokļa ietekmējošie aspekti (A,B,C kategorijas piesārņojošā darbība) Iesnieguma forma:

22 Iesniegums par plānošanas dokumenta izstrādes uzsākšanu (II)
Kļūdas un nepilnības: Iztrūkst pamatinformācijas par plānošanas dokumentā paredzētajām darbībām, bieži nav norādīts, kāds ir plānošanas dokumenta izstrādes mērķis, īpaši svarīga šī informācija ir saistībā ar grozījumu izstrādi un 1.un 2. pielikuma darbībām Pārāk optimistiski izteikti apgalvojumi bez konkrēta pamatojuma, īpaši par ietekmēm uz Natura 2000 teritorijām Pārāk detalizēts atsevišķu dabas vērtību raksturojums (piemēram, Ņatura 2000 teritorijā sastopamās dabas vērtības, aprakstīti visi dižkoki), tajā pašā laikā iztrūkst informācija par plānotajām darbībām ĪADT Informācija pārāk sarežģīti un bieži vien maldinoši formulēta (neapzināti vai ar nolūku) Neapdomāti un nekorekti (bieži vien nevajadzīgi) izteikumi, kas apgrūtina lēmuma pieņemšanu, piemēram “esošajās ĪADT netiek plānota nekāda veida apbūve vai cita veida saimnieciska darbība, kas varētu noplicināt teritoriju vērtību”

23 Iesniegums par plānošanas dokumenta izstrādes uzsākšanu (II)
Komentāri 1. Ieinteresētība un lielāka atbildība no plānošanas dokumentu izstrādātājiem aizpildot iesniegumu: Konfliktsituāciju gadījumos iesniegumu var pieprasīt institūcija, kam pārsūdzēts lēmums, t.sk. administratīvā un satversmes tiesa (pārsūdzēt var visas ieinteresētās puses- iedzīvotāji, komersanti, sabiedriskās organizācijas) SIVN –papildus drošība plānotājiem. Vai ir pamatoti iesniegumā uzstāt uz SIVN nepiemērošanu? Vai pašvaldība ir droša, ka ir sniegta visa nepieciešamā informācija? Lai izvairītos no nevajadzīgas SIVN piemērošanas, īpaši attīstības programmā 2. Konsultācijas ar vides un sabiedrības veselības institūcijām (ar Biroju par iesnieguma aizpildīšanu). 3. Ja informācija nav pietiekoša – nesteigties ar iesnieguma iesniegšanu (finanšu līdzekļu plānošana ?) 4. Pārskatīt lēmumu, ja plānošanas dokumenta izstrādes laikā uzsāktas jaunas iepriekš neplānotas darbības pirms tam konsultējoties ar RVP, neskaidrību gadījumos ar VPVB).

24 SIVN plānošana (Scoping)
I Mērķi (plānošanas dokumenta + SIVN) II Novērtējuma metodes III Kas veiks SIVN (konsultantu piesaiste?): Plānošanas dokumenta izstrādātājs Plānotāji Vides eksperti Dažādi IV Vides pārskata detalizācijas pakāpe (konsultācijas ar institūcijām un ieinteresētām pusēm) V Sabiedrības iesaistīšana (papildus likumdošanas noteiktajai?) VI SIVN integrācija plānošanas procesā SIVN integrē plānošanas dokumenta sagatavošanas laikā SIVN integrē plānošanas dokumenta gala redakcijā Metodiskais materiāls: Guidanve to SEA in practice (angļu val., latv.val. saīsināts)

25 1.Vides mērķu metode SIVN metodes
Novērtējumu veic saistībā ar hiararhiski augstākā plānošanas dokumentā noteiktiem vides mērķiem (piem., ilgtspējīgas attīstības stratēģija, vides politikas pamatnostādnes) Pielieto uz politiku orientētiem plānošanas dokumentiem (piem., attīstības programmas) 2. Vides stāvokļa novērtējuma metode Novērtējuma pamatā esošais vides stāvoklis, analizējot pamatdatus, secina, kādi aktivitāšu veidi ir pieļaujami izvēlētajā vidē Pielieto ar teritorijas izmantošanu saistītos plānošanas dokumentos 3. Ietekmes metode Sauc arī par IVN metodi, bet nav tik padziļināta, galveno uzmanību vērš uz projektu salīdzināšanu un kopējās ietekmes izvērtējumu Izmanto plānošanas dokumentu novērtējumā, kas orientēti uz projektiem

26 Ietekmes novērtējums Plānošanas dokumentā paredzētās darbības
Esošais vides stāvoklis, galvenās problēmas Plānošanas dokumentā paredzētās darbības Alternatīva 3 Alternatīva 1 Alternatīva 2 Ietekmes - MK noteikumi IV nodaļa 8.5., 8.7. punkts Izvēlētā alternatīva Risinājumi, lai novērstu vai samazinātu ietekmi uz vidi

27 Iespējamā ietekme (MK noteikumi IV nodaļa 8.5., 8.7. punkts)
Natura 2000 u.c. īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, īpaši aizsargājamām sugām, to dzīvotnēm Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjoslu Cilvēkiem, viņu veselību, materiālajām vērtībām Kultūras, arhitektūras un arheoloģisko mantojumu Dabas un ainavu daudzveidību Augsnes kvalitāti Ūdens kvalitāti Gaisa kvalitāti

28 Piemērs: ietekme uz ūdens resursiem
Plānotas jaunas savrupmāju apbūves teritorijas Dubnas upei pieguļošās teritorijās

29 Ietekme uz Natura 2000 Likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 43.pants (1) Natura 2000 ir vienots Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju tīkls. Tas izveidots, lai nodrošinātu īpaši aizsargājamo biotopu, īpaši aizsargājamo sugu un ierobežoti izmantojamo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu aizsardzību vai, kur tas nepieciešams, atjaunošanu to dabiskās izplatības areāla robežās. (5) Paredzēto darbību atļauj veikt vai plānošanas dokumentu īstenot, ja tas negatīvi neietekmē Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000) ekoloģiskās funkcijas, integritāti un nav pretrunā ar tās izveidošanas un aizsardzības mērķiem

30 ĪADT izveidošanas un aizsardzības mērķi
ĪADT likums (nacionālie parki un rezervāti) Likums “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” ĪADT individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi ĪADT vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi (Nr ) Uzmanība pievēršama Natura 2000 teritorijas izveidošanas mērķiem (biotopi, putni, abi kopā) Dabas aizsardzības plāni Informācija par dabas vērtībām Dabas aizsardzības pārvaldes mājas lapā - Natura 2000 Standard Data Form

31 Piemērs: Natura 2000 teritorija AAA “Vecpiebalga”, Alauksta ezeram pieguļošās teritorijās plānotas jaunas vienģimenes un divģimeņu dzīvojamo māju apbūves, sabiedriskas nozīmes objektu un mežsaimniecības teritorijas DAP mājas lapa AAA “Vecpiebalga”Dabas vērtības: Teritorija dibināta, lai saglabātu un aizsargātu raksturīgu Vidzemes kultūrainavu un dabas vērtības. Interesanta reljefa daudzveidība. Īpaši nozīmīga teritorija ES Biotopu direktīvas biotopa -oligotrofu līdz mezotrofu augu sabiedrības minerālvielām nabadzīgās ūdenstilpēs un to krastmalās aizsardzībai.

32 Avots: Latvijas, Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs.
Natura 2000 teritoriju kategorijas “A” teritorijas ir noteiktas atbilstoši ES direktīvai „Par savvaļas putnu aizsardzību” (79/409 EEK), lai nodrošinātu īpaši aizsargājamo putnu sugu aizsardzību. “B” teritorijas ir noteiktas atbilstoši ES direktīvai „Par dabisko biotopu, savvaļas faunas un floras aizsardzību” (92/43 EEK), lai nodrošinātu īpaši aizsargājamo sugu, izņemot putnus, un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzību. “C” teritorijas ir noteiktas atbilstoši ES direktīvai „Par savvaļas putnu aizsardzību”  un direktīvai „Par dabisko biotopu, savvaļas faunas un floras aizsardzību”, lai nodrošinātu īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzību. Avots: Latvijas, Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs.

33 Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 3
Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 3.pants (piesardzības princips) (5) vides problēmu risināšana uzsākama, pirms vēl saņemti pilnīgi zinātniski pierādījumi par paredzētās darbības negatīvo ietekmi uz vidi. Ja ir pamatotas aizdomas, ka paredzētā darbība negatīvi ietekmēs vidi, jāveic piesardzības pasākumi un, ja nepieciešams, minētā darbība jāaizliedz

34 Vides pārskatā iekļaujamā informācija MK noteikumu Nr.157 IV sadaļa
Saistība ar citiem plānošanas dokumentiem VP sagatavošanas procedūra, sabiedrības līdzdalība un rezultāti Esošā vides stāvokļa apraksts, teritorijas plānojumā paredzamās darbības un ar tām saistītās vides problēmas Kā ņemti vērā starptautiskie un nacionālie vides aizsardzības mērķi Plānošanas dokumenta un tā iespējamo alternatīvu īstenošanas ietekmes novērtējums Alternatīvās izvēles pamatojums Risinājumi, lai novērstu vai samazinātu ietekmi Kompensēšanas pasākumi Pārrobežu ietekme Monitorings (galvenās problēmas, izmantojamie indikatorrādītāji, datu pieejamība un to savlaicīga vākšana) Kopsavilkums (neizmantot tehniski sarežģītus jēdzienus, apkopot visu informāciju par SIVN procesu)

35 Vides pārskata sabiedriskā apspriešana
Paziņojums jāpublicē vismaz vienā vietējā laikrakstā, jānosūta VPV birojam ievietošanai Biroja mājas lapā Sabiedriskās apspriešanas termiņš 40 dienas Paziņojuma teksts atbilstoši MK noteikumu 12. un 19.punktā noteiktajam 12.1. plānošanas dokumenta nosaukums 12.2. izstrādātāja nosaukums, adrese, tālruņa numurs un mājas lapa internetā 12.3. joma, uz kuru attiecas plānošanas dokuments, plānošanas dokumenta izstrādes termiņš un ilgums, teritorija, kuru ietekmēs plānošanas dokumenta īstenošana; 12.4. kad un kur sabiedrība var iegūt informāciju un iepazīties ar plānošanas dokumenta un vides pārskata projektu, sanāksmes norises vieta un laiks (19.4); 12.5. termiņš, līdz kuram sabiedrība var iesniegt izstrādātājam rakstiskus priekšlikumus un atsauksmes par plānošanas dokumenta un vides pārskata projektu. Minētais termiņš ir vismaz 40 dienas no paziņojuma publicēšanas dienas. Sabiedriskās apspriešanas rezultātu izvērtējums Sabiedriskās apspriešanas materiāli, t.sk sanāksmes protokols jāpievieno Vides pārskatam

36 Sabiedriskās apspriešanas rezultātu izvērtējums Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 23.5 pants 4.daļa Vides pārskata tekstā (MK noteikumu 8.2.punkts – vides pārskata sagatavošanas procedūra un iesaistītās institūcijas, sabiedrības līdzdalība un rezultāti) Vides pārskata pielikumā – rekomendācijas apkopotas tabulā, kur sniegts arī autoru komentārs par attiecīgu vides pārskata vai plānošanas dokumenta pilnveidošanu, vai arī paskaidrots, kāpēc ieteikums nav ņemts vērā “Plāna realizācija var radīt ietekmes, kas var būt nevienmērīgi sadalītas un tāpēc sabiedrībai var būt atšķirīgi viedokļi. Tāpēc vides pārskatā jādokumentē sabiedriskās apspriešanas laikā izteiktie viedokļi, nepieciešamības gadījumā grupējot atšķirīgos viedokļus un summējot tos. Ja plānu nevar modificēt atbilstoši kādas sabiedrības daļas viedoklim, vides pārskatā jānorāda, kāda izvēle ir izdarīta un kāds ir šis izvēles pamatojums.” (“Guidance to SEA in practice”)

37 Rīcība pēc plānošanas dokumenta apstiprināšanas MK noteikumu NR
Rīcība pēc plānošanas dokumenta apstiprināšanas MK noteikumu NR.157 VII daļa I 14 dienu laikā pēc plānošanas dokumenta pieņemšanas ievieto savā mājas lapā informatīvu ziņojumu par pieņemto plānošanas dokumentu, kurā izklāsta Kā plānošanas dokumentā integrēti vides apsvērumi Kā ņemts vērā vides pārskats, izteiktie atzinumi, sabiedrisko apspriešanu rezultāti Izvēlētā risinājuma pamatojums Pasākumi monitoringa veikšanai II Publicē paziņojumu vismaz vienā vietējā laikrakstā, kā arī nosūta institūcijām, no kurām saņemti komentāri un priekšlikumi III Paziņojumā par plānošanas dokumenta pieņemšanu norāda: - plānošanas dokumenta nosaukums - Izstrādātāja nosaukums, adrese, tālruņa numurs un mājas lapas adrese internetā; - Kad un kur sabiedrība var iepazīties ar plānošanas dokumentu, vides pārskatu, informatīvo ziņojumu, atzinumu par vides pārskatu un informāciju par termiņiem monitoringa ziņojuma iesniegšanai.

38 Galvenās vides pārskatu nepilnības
Esošā vides stāvokļa, t.sk. dabas vērtību, detalizēts apraksts, tomēr iztrūkst sasaiste ar plānošanas dokumentā paredzētajām darbībām Nepietiekoša informācija par plānotajām darbībām Natura 2000 teritorijās, plānoto darbību izvērtējumam nav piesaistīti vides eksperti Nav vērtētas, dažkārt pat pieminētas, plānotās izmaiņas, kas saistītas ar likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 1. un 2. pielikuma darbībām vai citas ar būtisku vides ietekmi saistītas darbības

39 Monitorings MK noteikumu Nr.157 VIII.daļa
32.Izstrādātājs sastāda monitoringa ziņojumu un atzinumā par vides pārskatu noteiktajā termiņā iesniedz to birojā. Monitoringa ziņojumā apkopo pieejamo informāciju un ietver vismaz ar plānošanas dokumenta īstenošanu saistīto vides stāvokļa izmaiņu un to tendenču raksturojumu. 33.Birojs reizi gadā apkopo iesniegtos monitoringa ziņojumus un iesniedz Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrā. Metodiskais materiāls un monitoringa ziņojuma forma:

40 Monitoringa ziņojums

41 Komentāri par SIVN un Vides pārskata sagatavošanu (I)
Pašvaldības ieinteresētība, lielāka līdzdalība un sapratne Normāla prakse – SIVN katram plānošanas dokumentam, kur notiek attīstība SIVN palīgs plānošanas procesā, papildus drošība turpmāko darbību veikšanai (iespēja izvērtēt potenciālās konfliktsituācijas nākotnē) Satversmes tiesas likums 19.3 pants (2) Pieteikumu par lietas ierosināšanu attiecībā uz vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu (arī detālplānojumu) Satversmes tiesai var iesniegt sešu mēnešu laikā pēc attiecīgo saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienas. 1.neuztvert SIVN kā kaut ko ārkārtēju, normāla prakse – SIVN katram plānošanas dokumentam, kur notiek attīstība ja kas būtisks, uz to strādāt, plānotās izmaiņas likumā (vides pārskata atgriešana)

42 Komentāri par SIVN un Vides pārskata sagatavošanu (II)
Vides pārskata detalizācija Jo lielāka teritorija (valsts, reģioni, novadi, pagasti) un vairāk plānoto izmaiņu salīdzinājumā ar esošo situāciju, jo grūtāk detalizējama informācija Esošās situācijas raksturojumā - mazāk teksta, vairāk izmantot uzskatāmas tabulas, akcentēt uzmanību uz problēmjautājumiem SIVN analizēt būtiskāko (būtiskās vides ietekmes) teritorijas plānojumā no jauna plānotajām darbībām attīstības programmā – rīcības plānā paredzētajām darbībām, kam tiek piešķirts finansējums plānošanas dokumentā plānotajām darbībām, kas saistītas ar likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 1. un 2.pielikuma darbībām, darbībām Natura 2000 teritorijās un to tuvumā, u.c. darbībām, kuru realizācija saistīta ar būtisku vides ietekmi sabiedriskajā apspriešanā izkristalizējušās problēmas 1.neuztvert SIVN kā kaut ko ārkārtēju, normāla prakse – SIVN katram plānošanas dokumentam, kur notiek attīstība ja kas būtisks, uz to strādāt, plānotās izmaiņas likumā (vides pārskata atgriešana)

43 Komentāri par SIVN un Vides pārskata sagatavošanu (III)
Vides pārskatu kvalitātes uzlabošana Analītisks vērtējums – profesionālisms, pieredze Pārdomāt apgalvojumu pamatotību, uz kādiem argumentiem tie tiek balstīti Izvairīties no frāzes : “šajā plānošanas stadijā nav pieejama pietiekami detalizēta informācija” vai arī “Jāvērtē tālāk, citos līmeņos”: vērtēt pašlaik pieejamās informācijas ietvaros, piemēram, apzinot apdzīvoto vietu tuvumu ja informācija ir nepietiekoša, tad var norādīt uz vispār zināmām ietekmēm pašvaldības rīcībā ir informācija (atrodama sabiedriskās apspriešanas materiālos), bet vides pārskatā nav pieminēta Vērtējumu vairāk balstīt uz jau esošiem un apstiprinātiem dokumentiem, piemēram, ĪADT dabas aizsardzības plāniem, upju baseinu apgabalu apsaimniekošanas plāniem Ministru kabineta 2011.gada 31.maija noteikumi Nr.418 “Noteikumi par riska ūdensobjektiem” 1.neuztvert SIVN kā kaut ko ārkārtēju, normāla prakse – SIVN katram plānošanas dokumentam, kur notiek attīstība ja kas būtisks, uz to strādāt, plānotās izmaiņas likumā (vides pārskata atgriešana)

44 VPVB atzinums Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 23.5 pants
(6) ...Ja izraudzītais risinājums nav pietiekami pamatots, kompetentā institūcija atzinumā norāda iebildumus, kas ņemami vērā, lemjot par plānošanas dokumenta apstiprināšanu. (7) Ja vides pārskats neatbilst normatīvo aktu prasībām vai izraudzītais risinājums būtiski ietekmē cilvēku veselību un vidi un nav pietiekami pamatots, kā arī ja nav veikta sabiedrības informēšana un vides pārskata apspriešana Ministru kabineta noteiktajā kārtībā vai nav izvērtēti saņemtie komentāri un priekšlikumi, kompetentā institūcija nosūta vides pārskatu izstrādātājam pārstrādāšanai, norādot novēršamās nepilnības, vai arī uzdod izpildītājam nodrošināt sabiedrības informēšanu un sabiedrisko apspriešanu. Procedūras uzraudzība, kvalitātes nodrošināšana (virzība uz kvalitāti) Jaunākā informācija, idejas 1.neuztvert SIVN kā kaut ko ārkārtēju, normāla prakse – SIVN katram plānošanas dokumentam, kur notiek attīstība ja kas būtisks, uz to strādāt, plānotās izmaiņas likumā (vides pārskata atgriešana)

45 Metodiskais materiāls

46 Vide un ilgtspējīga attīstība, 2010

47 Paldies par uzmanību!


Lejuplādēt ppt "Plānošanas dokumentu stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums"

Līdzīgas prezentācijas


Google reklāma