Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

LATVIJAS ZINĀTŅU AKADĒMIJAS EKONOMIKAS INSTITŪTA

Līdzīgas prezentācijas


Prezentācija par tēmu: "LATVIJAS ZINĀTŅU AKADĒMIJAS EKONOMIKAS INSTITŪTA"— Prezentācijas transkripts:

1 LATVIJAS ZINĀTŅU AKADĒMIJAS EKONOMIKAS INSTITŪTA
PĒTĪJUMS “UZŅĒMĒJDARBĪBAS VIDES ANALĪZE SALDUS UN BROCĒNU NOVADĀ” PĒTĪJUMA "UZŅĒMĒJDARBĪBAS VIDES ANALĪZE SALDUS UN BROCĒNU NOVADĀ" APTAUJAS REZULTĀTU UN INTERVIJAS ANALĪZE Dr. oec., prof. Veronika Bikse Pētījuma vadošā pētniece SALDUS Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

2 VISPĀRĒJĀ INFORMĀCIJA PAR PĒTĪJUMU
Esošo situāciju uzņēmējdarbības jomā lielā mērā raksturo ne tikai iegūtie statistikas dati, bet arī tās sabiedrības daļas viedokļi, kas dzīvo un attīsta šo vidi, viņu redzējums, kādus uzlabojumus nepieciešams veikt, lai sekmīgāk varētu īstenot izvirzītos mērķus, plānojot ilgtermiņa attīstību kopēja labuma veidošanā, kā vietējā tā arī nacionālā līmenī. Mērķis. Lai izvērtētu esošo situāciju un prognozētu attīstības iespējas, pētījuma ietvaros pēc Saldus rajona attīstības biedrības pasūtījuma, tika veikta novada uzņēmēju aptauja un intervēšana, kā arī tikšanās ar pagasta iedzīvotājiem fokusa grupu veidā. Aptaujai tika atlasīti 35 uzņēmumi, aizpildīti atbilžu varianti tika iegūti no 35 uzņēmējiem. Anketas struktūru veidoja slēgtie un atvērtie jautājumi. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

3 SATURA RĀDĪTĀJS Vispārējā informācija par pētījumu
Aptaujāto uzņēmumu skaits, to atrašanās vieta, saimnieciskās darbības jomas. Ražotās produkcijas veids Uzņēmēju nākotnes nodomi Uzņēmuma produkta noieta tirgi Centrālās valdības un vietējās (pašvaldības) atbalsts uzņēmējiem Ārpakalpojumu pieejamības analīze Respondentu viedokļi par sava uzņēmuma attīstību un gatavību atbalstīt novada sociāli nozīmīgus projektus Fokusa grupu interviju un aptaujas rezultātu salīdzinošā analīze Ieteikumi Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

4 Uzņēmumu skaits, to izvietojums un darbības jomas
(Lursoft dati) Saldus un Brocēnu novadā gadā bija reģistrēti 913 ekonomiski aktīvi uzņēmumi, no kuriem: pagastos bija reģistrēti 450 uzņēmumu, Saldus pilsētā – 392 uzņēmumi, Brocēnu pilsētā attiecīgi 71 uzņēmums. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

5 Uzņēmumu skaits, to izvietojums Saldus un Brocēnu novadā
Lursoft dati (Saldus un Brocēnu novados gadā bija reģistrēti 913 ekonomiski aktīvi uzņēmumi, no kuriem Saldus pilsētā – 392 uzņēmumi jeb 42,9%, Brocēnu pilsētā –71 (7,8%), pagastos – 450 jeb 49,3%. 50,7% uzņēmumu ir izvietoti pilsētās. Aptaujāti 35 uzņēmumi, no tiem: Saldus pilsētā – 12 uzņēmumi jeb 34,3%, Brocēnu pilsētā – 5 uzņēmumi jeb 14,3% 13 pagastos aptaujāti– 18 uzņēmumi jeb 51,4%. No 35 uzņēmumiem pilsētās ir aptaujāti 48,6%. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

6 Uzņēmumu darbības jomas Saldus un Brocēnu novadā
Lursoft dati Saldus pilsētā pakalpojumi veido– 56%, 19% vairumtirdzniecība vai mazumtirdzniecība 25% ražošanas un komunālie dienesti Brocēnu pilsētā – pakalpojumi (49%), 37% veido ražošanas (galvenokārt specializētie būvdarbi un lauksaimniecība) un komunālie dienesti 14% tirdzniecība Brocēnu novada pagastos – 55% ražošanas uzņēmumi, galvenokārt tā ir lauksaimnieciskā ražošana, 32% pakalpojumi; 13% tirdzniecība. Saldus novada pagastos – 56% ražošanas uzņēmumi, galvenokārt tā ir lauksaimnieciskā ražošana,. pakalpojumi – 29%; tirdzniecība – 15% Aptaujāti 35 uzņēmumi, no tiem: 45,7% jeb 16 ražošanas uzņēmumi 37,5% darbojas augkopībā, lopkopībā, medniecībā un saistītās palīgdarbībās, 12,5% – mežsaimniecībā un mežizstrādē, 6,3% katrs saistīts ar pārtikas produktu ražošanu; koksnes, koka izstrādājumu ražošanu; elektroenerģijas, gāzes apgādi, siltumapgādi u.c. 54,3% jeb 19 ir pakalpojumi 10,5% izmitināšanas, 10,5% arhitektūras un inženiertehniskie pakalpojumi, 26,3% individuālie pakalpojumi, „Citi profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi” – 15,8%. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

7 Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts
Tālr.: , 

8 Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts
Tālr.: , 

9 RAŽOTĀS PRODUKCIJAS VEIDS
No veiktās analīzes var secināt, ka visu aptaujāto uzņēmumu ražotās produkcijas veida struktūra ir gandrīz vienāda ar to darbības veida struktūru: mazliet vairāk kā puse no ražošanas uzņēmumiem jeb 56,3% galvenokārt ražo augkopības, lopkopības un mežizstrādes produkciju. Arī sniegto pakalpojumu veids tikai ar ļoti nelielu atšķirību, līdzinās to darbības struktūrai: vairākums aptaujāto veic izmitināšanas, arhitektūras un inženiertehniskos (tehniskā pārbaude un analīze) pakalpojumus – katrs veido pa 15,8%, visvairāk aptaujāti ir individuālo pakalpojumu sniedzēji – 26.3% Neto apgrozījums. No aptaujāto uzņēmumu saimnieciskās darbības neto ieņēmumi gadā veidoja trešdaļu jeb 34,3% sākot no 150 tūkstošiem eiro un vairāk. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

10 Uzņēmēju nākotnes nodomi
Paplašināt ražotās produkcijas klāstu plāno 68,8% uzņēmēju, jau to darīt ir ieplānojuši 25%; pakalpojumu sniegšanu - 57,9%, jau ir ieplānojuši 52,6%. Tā ir laba tendence, liecina par attīstības iespējām. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

11 Ražošanas uzņēmumu respondentu atbildes uz atvērto jautājumu:
„Kādu ražošanas virzienu Jūs attīstītu savā novadā, ja Jums būtu neierobežoti laika, cilvēku un finanšu resursi?” (Nozare var būt nesaistīta ar Jūsu tagadējo darbību.) Viņi nodarbotos ar: augkopības produktu pārstrādi un pārtikas ražošanu; ekoloģisku lauksaimniecības produktu ražošanu un pārstrādi; botāniskā dārza vai zoodārza ierīkošanu; kokapstrādi, ražojot produkciju ar lielāku pievienoto vērtību; izgatavotu ne tikai žogus, bet arī bruģi, pakāpienus un balustrādes (kas pamazām jau tiek darīts), puķu podus, soliņus un visu pārējo ko var izgatavot no betona ar koka un metāla apvienojumu; mēbeļu ražošanu; tūrismu; IT tehnoloģijām; elektroenerģijas un siltumenerģijas ražošanu koģenerācijas procesā. Daži raksta, ka labprāt turpinātu esošo uzņēmējdarbību, veiktu ieguldījumus tās tālākai attīstībai. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

12 Pakalpojumu sfēras uzņēmēju atbildes uz atvērto jautājumu:
„Kāda veida pakalpojumu sniegšanu Jūs attīstītu savā novadā, ja Jums būtu neierobežoti laika, cilvēku un finanšu resursi?” (Nozare var būt nesaistīta ar Jūsu tagadējo darbību, var būt arī ražošanas nozare) attīstītu dažāda veida produkcijas ražošanu, proti: meža izstrādi, mēslošanas līdzekļu ražošanu; metālapstrādi, atkritumu apsaimniekošanu, mežkopību, dārza mēbeļu ražošanu, piesaistītu visus pieejamos inženierus un būvētu mūžīgo dzinēju, attīstītu tūrisma pakalpojumus: paplašinātu tūrisma un atpūtas objektu daudzumu, viesmīlības un ēdināšanas pakalpojumus; veiktu rehabilitācija pakalpojumus, īstenotu ģimeņu, senioru u.c. aktīvu atpūtu un izklaidi laukos; izveidotu dažādu interešu kopu pasākumu organizēšanas vietas, utt., saistot ar Zvārdes pagasta un bijušās Veczvārdes muižas vēsturi; nodarbotos ar starptautisku svinību un konferenču organizēšanu; piedāvātu iesaistīties publiskajās un privātajās ūdenstilpnēs makšķerēšanu un vēžošanu. ja būtu pietiekoši minēto resursu uzņēmums ieguldītu un paplašinātu apsardzes pakalpojuma sniegšanā, nodrošinot gan fizisko, gan tehnisko apsardzi, pielietojot jaunākas tehnoloģijas; īstenotu projektēšanas pakalpojumus. veiktu teritorijas attīstīšanas plāna izstrādi un īstenotu tā realizāciju, lai cilvēki varētu dzīvot jaunos ciematos. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

13 UZŅĒMUMA PRODUKTA NOIETA TIRGI
Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

14 UZŅĒMUMA PRODUKTA NOIETA TIRGI
Saldus un Brocēnu novada aptaujātie uzņēmēji saražoto produkciju galvenokārt realizē: Latvijā (40%) un savā novadā (28%), sava pagasta un Kurzemes reģiona ietvaros –12% no saražotās produkcijas kopapjoma, Baltijas valstīs realizē 12% un ES valstīs realizē 8%. Tādējādi kompensējot salīdzinošo nelielā Latvijas tirgus ierobežotās iespējas. Veiktos pakalpojumus uzņēmēji realizē: Latvijā (36%) un savā novadā (24%), sava pagasta (8%) un Kurzemes reģiona ietvaros – 12%, citās Baltijas valstīs (4%), bet ES valstīs (līdzīgi kā ražotāji) sniedz pakalpojumus 8% apmērā. Starptautiskā sadarbība stimulē uzņēmējus paplašināt pakalpojumu klāstu un sekmēt novada izaugsmi. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

15 UZŅĒMUMA PRODUKTA NOIETA TIRGI Ierobežojošie faktori
Respondenti uzskata, ka traucē paplašināt pakalpojumu klāstu uz tālākiem novadiem: slikta ceļu kvalitāte (26,9%), kas apgrūtina nokļūšanu līdz patērētājiem; transporta izmaksas (19,2%) ir pārāk augstas, nav iespējams gūt peļņu; nepietiek strādājošo, ir mazs pieprasījums. Vēl 23,1% respondenti uzskata, ka paplašināt pakalpojumu klāstu traucē arī: - pakalpojuma kvalitāte, - pārāk augtie nodokļi, - nav izveidota atbilstoša mūsdienu prasībām materiālā bāze, - nav pieejami ES fonda līdzekļi, - nav pareiza pilsētas plānošana. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

16 Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts
Tālr.: , 

17 CENTRĀLĀS VALDĪBAS UN VIETĒJĀS (PAŠVALDĪBAS) ATBALSTS UZŅĒMĒJIEM
Uzņēmējiem ļoti būtisks ir valsts/pašvaldības, kā arī citu institūciju dažāda veida atbalsts, īpaši tas skar uzņēmējdarbības uzsākšanu. Aptauja liecina, ka (85,7%) no aptaujātiem uzņēmējiem šādu atbalstu nav saņēmuši. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

18 CENTRĀLĀS VALDĪBAS UN VIETĒJĀS (PAŠVALDĪBAS) ATBALSTS UZŅĒMĒJIEM
Preču ražošanas uzņēmēju sniegtie komentāri par ražotās produkcijas klāsta paplašināšanas iespējām, ja valdība vairāk rūpētos par lauksaimniecības produkcijas iepirkuma cenu kāpināšanu; par finansiālo atbalstu/ līdzfinansējumu ieviesto sankciju seku likvidēšanai, modernas iekārtas iegādei; jauniešu profesionālās sagatavotības līmeni, viņu prasmēm un attieksmi; nodokļu slogu mazināšanu; bioloģisku produktu lietošanu pārtikā; infrastruktūras sakārtošanu un birokrātijas mazināšanu. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

19 CENTRĀLĀS VALDĪBAS UN VIETĒJĀS (PAŠVALDĪBAS) ATBALSTS UZŅĒMĒJIEM
Pakalpojumu sfēras aptaujātie uzņēmēji savos komentāros norādījuši, ka, varētu paplašināt pakalpojumu klāstu, ja tiktu nodrošināta dažāda veida informācijas pieejamība (43,4%); sakārtoti ceļi, uzlabota to seguma kvalitāte (26,1%); mobilitātes iespējas (13%), īpaši tas skar sabiedrisko transportu, kurš attālākās vietās ir grūti pieejams; 40% aptaujāto uzskata, ka jānodrošina finanšu resursu pieejamība; tūrisma, viesmīlības un reklāmas pakalpojumu, kā arī dažāda veida produkcijas ražošanas attīstība. Ja būtu nepieciešamais atbalsts viņi savu pakalpojumu paplašināšanu īstenotu vispirms Saldus un Brocēnu novadā, arī citviet Latvijā – Rīgā un citos Latvijas novados. Apgūtu arī ES valstu tirgu. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

20 ĀRPAKALPOJUMU PIEEJAMĪBAS ANALĪZE
51,4% respondenti uzskata, ka ārpakalpojumu klāsts ir pietiekams. Tomēr 34,3% uzskata, ka tas nav pietiekams, lai sekmīgi attīstītu uzņēmējdarbību. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

21 Nepieciešami: visvairāk mārketinga un tirgus analīzes pakalpojumi –18,4%; juridiskās konsultācijas – 12,9%, īpaši par nodokļu maksājumiem; arī citi, kuri nav iekļauti aptaujas anketā: autoparka tehnisko apkopju un remontu nodrošināšanas; profesionāla personāla piesaistes un atlases; energoapgādes speciālistu pakalpojumus –9,7%. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

22 Grūtības saņemt ārpakalpojumus: sliktā ceļu kvalitāte (29,4%); sniedzēju lielais attālums (29,4%); kvalitāte (23,5%); slikts interneta nodrošinājums (11,8%) un atbilstošu speciālistu trūkums lauku pagastos. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

23 ĀRPAKALPOJUMU PIEEJAMĪBAS ANALĪZE
Nepieciešamība pēc ārpakalpojumiem (sk. tabulu tekstā) Suvenīru un amatnieku izstrādājumu mazumtirdzniecība Izdevējdarbība,– 14,3% Zobārstu prakse – 14,3% Pētījumi un eksperimentālās izstrādes dabaszinātnēs un inženierzinātnēs – 14,3% Ēku būvniecība, inženierbūvniecība, specializētie būvdarbi, būvniecības un ainavu arhitektu pakalpojumi – 11,4% Audumu, apģērbu, apavu, rotaslietu, mēbeļu, citu interjera priekšmetu un citu modes preču, kā arī personīgo un saimniecības preču modelēšana un rūpnieciskais dizains, t.sk. grafisko dizaineru pakalpojumi vai iekštelpu dekoratoru darbība – 11,4% Nodrošinājumu ar ārpakalpojumiem daļēji iespējams risināt atbalstot jauniešu sagatavošanu un iedrošināšanu veidot savu uzņēmumu, kļūstot par pašnodarbinātu personu. Tomēr, kā liecina aptauja, uzņēmējdarbības uzsākšanai valsts/pašvaldības, kā arī citu institūciju atbalstu ir saņēmuši tikai 11,4%. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

24 Tika doti četri atbildes varianti uz apgalvojumiem: jā;
RESPONDENTU VIEDOKĻI PAR SAVA UZŅĒMUMA ATTĪSTĪBU UN GATAVĪBU ATBALSTĪT NOVADA SOCIĀLI NOZĪMĪGUS PROJEKTUS Aptaujas gaitā tika dota iespēja respondentiem atbildēt uz vairākiem apgalvojumiem par uzņēmuma attīstību ietekmējošiem faktoriem un viņu pašu attieksmi. Tika doti četri atbildes varianti uz apgalvojumiem: jā; daļēji piekrītu; drīzāk nepiekrītu; pilnībā nepiekrītu. (Respondentu vērtējums ir dots tekstā, sakārtots tabulā.) Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

25 RESPONDENTU VIEDOKĻI PAR SAVA UZŅĒMUMA ATTĪSTĪBU UN GATAVĪBU ATBALSTĪT NOVADA SOCIĀLI NOZĪMĪGUS PROJEKTUS Analīze liecina, ka: aptaujātajos uzņēmumos divas trešdaļas jeb (71,4%) nodarbināti galvenokārt ir pagasta vai tuvāko pagastu iedzīvotāji. uzņēmuma attīstības veicināšanai un mērķfinansējuma piesaistei nepieciešams atbalsts: praktisku projektu izstrādē – pilnībā piekrīt šim apgalvojuma 40,0%, bet daļēji 42,9% aptaujāto, informatīvu un izglītojošu pasākumu īstenošana – pilnībā piekrīt šim apgalvojuma 28,6%, bet daļēji 54,3% aptaujāto. 85,7% respondentu uzskata, ka viņi patērētājiem piedāvā tradicionālos izstrādājumus, tikai 8,6% uzņēmumā ražoto produktu ir unikāli un tiem nav analogu Latvijā. Tas nozīmē, ka vajadzētu lielāku vērību veltīt inovatīvas ražošanas attīstībai. Šim nolūkam varētu sniegt lielāku atbalstu uzņēmējiem ES fondu līdzekļu piesaistei. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

26 Aptaujātie uzņēmēji uzskata, ka viņi sniedz atbalstu:
RESPONDENTU VIEDOKĻI PAR SAVA UZŅĒMUMA ATTĪSTĪBU UN GATAVĪBU ATBALSTĪT NOVADA SOCIĀLI NOZĪMĪGUS PROJEKTUS Aptaujātie uzņēmēji uzskata, ka viņi sniedz atbalstu: jauniešu bez pieredzes pieņemšanai darbā –37,2%. Tomēr, ja būtu arī citu institūciju atbalsts viņi labprāt pieņemtu darbā vēl 31,4% jauniešu bez pieredzes; darbinieku studijām un apmācībām –38,5%, bet, ja būtu arī citu institūciju atbalsts vēl to darītu 20% aptaujāto uzņēmēju; apkārtējās vides saglabāšanas –51,5%, ja būtu atbalsts vēl to darītu 25,7%; publiski pieejamo objektu labiekārtošanas un uzturēšanas problēmu risināšanai novadā – 34,3%, ja būtu atbalsts vēl to darītu 34,3%. Tomēr vajadzētu uzņēmējiem pašiem līdzdarboties un sniegt lielāku atbalstu atkritumu šķirošanas problēmu risināšanā. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

27 FOKUSA GRUPU INTERVIJU UN APTAUJAS REZULTĀTU SALĪDZINOŠĀ ANALĪZE
Viedokļu apkopojums ir sagrupēts četros blokos. Katrā no tiem ir sagrupēti fokusa grupu interviju un respondentu (atsevišķi preču ražotāju un atsevišķi pakalpojumu sniedzēju) viedokļi (sk. tabulu tekstā): par to kādi ir uzņēmējdarbības attīstības šķēršļi, kādas ir uzņēmējdarbības attīstības iespējas, problēmas jauniešu sagatavošanā uzņēmējdarbībai, valsts/pašvaldību atbalsta nepieciešamība. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

28 2. Ir liels potenciāls tālākai uzņēmējdarbības attīstībai:
Fokusa grupu interviju un aptaujas rezultātu veiktā salīdzinošā analīze parāda, ka abām grupām viedokļi par uzņēmējdarbības attīstību ierobežojošiem šķēršļiem ir līdzīgi: neapmierina ceļu kvalitāte, sabiedriskā transporta un interneta pieejamība attālākos novados, informatīvais nodrošinājums u.c. Aptaujātajiem uzņēmumiem traucē attīstīties arī darbaspēka trūkums un kvalitāte, pārāk augtie nodokļi, materiāli tehniskās bāzes neatbilstība mūsdienu prasībām u.c. 2. Ir liels potenciāls tālākai uzņēmējdarbības attīstībai: vajadzīgi mājražotāju produkcijas piegādātāji; palīdzība dokumentācijas kārtošanai; ainavu arhitekts; kafejnīcas, kempinga vietu iekārtotāji; frizieri, šuvēji, kurpnieki u.c. Tātad ir rezerve jaunu uzņēmumu veidošanai un pašnodarbinātības veicināšanai. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

29 3. Būtiska problēma ir jaunās paaudzes izglītošana, viņu profesionālā sagatavotība.
Mūsdienās svarīgs jautājums ir pamatkompetenču, tai skaitā, uzņēmējkompetences attīstība mūža garumā, sākot jau no mazotnes. Tas nozīmē, ka sadarbībā ar izglītības iestādēm ir jādod iespēja, lai jaunais cilvēks varētu attīstīt personisko dotumu, īpašību un spēju kopumu: uzņēmīgumu, radošumu, spējas saskatīt jaunas, inovatīvas iespējas, tās realizēt, iegūt specifiskās biznesa prasmes un zināšanas, lai būtu gatavs veidot savu uzņēmumu, kļūt par pašnodarbinātu personu vai darboties attālināti. 4. Uzņēmējdarbības vidi iespējams uzlabot valsts vai pašvaldības, kā arī citu institūciju sniegtais finansiālais atbalsts: ražošanas iekārtu iegādes un kvalitatīvas infrastruktūras sakārtošanai, kā arī nepieciešams daudz cita veida atbalsts. Pašvaldības rīcībā ir uzņēmējdarbības veicināšanas instrumenti, kurus iespējams sniegt uzņēmējiem. Tomēr šim nolūkam vajadzētu aktīvāk piesaistīt un izmantot ESF un citus ārvalstu finanšu līdzekļus. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

30 IETEIKUMI Uzņēmējdarbības vides uzlabošanu un vienmērīgas uzņēmējdarbības attīstības veicināšanu var sekmēt sistemātisks uzņēmēju viedokļu izzināšana un intervijas. Tāpēc ieteicams veikt līdzīga veida aptaujas arī turpmāk. Īpaši tas ir svarīgi, lai iekļautu paustos viedokļus, izstrādājot pašvaldības attīstības/plānošanas dokumentus. Lai sekmētu ražoto preču un sniegto pakalpojumu konkurētspēju un noieta tirgus paplašināšanu, svarīgi lielāku vērību veltīt inovatīvas ražošanas attīstībai, veicināt uzņēmēju interesi un iespējas ieguldīt resursus inovācijā. Lai veicinātu inovatīvu uzņēmējdarbību ar izaugsmes potenciālu, piemēram, informācijas un telekomunikācijas tehnoloģiju jomā u.c., ieteicams īstenot ciešāku pašvaldības sadarbību ar uzņēmējdarbības nozaru pārstāvjiem, organizējot mācības par inovāciju procesiem un izvērtēšanas metodēm. Arī ieteicams vairāk sadarboties ar tūrisma un atpūtas uzņēmumiem, lai izvērtējot iespējamo valsts atbalstu, sekmētu partnerības un citus specifiskos atbalsta pasākumos – vietējo ražotāju izstāžu un gadatirgu organizēšanu, uzņēmēju iesaistīšanu reģionālos un starptautiskos pieredzes apmaiņas pasākumos, izstādēs. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

31 IETEIKUMI Lai sekmīgāk varētu izmantot Saldus un Brocēnu novada uzņēmējdarbības attīstības potenciālu, veidotu jaunus uzņēmumus (arī sociālos uzņēmumus), veicinātu ārpakalpojumu pieejamību, attālinātu darbu un pašnodarbinātību, pašvaldībām vajadzētu sniegt lielāku finansiālo atbalstu, koordinēti palīdzēt vietējiem uzņēmējiem ES fondu u.c. līdzekļu piesaisti, kā arī informatīvu, konsultējošu un izglītojošu pasākumu īstenošanu. Kultūrvēsturiskais mantojums, kultūras aktivitātes, dabas teritorijas un aktīvās atpūtas iespējas ir būtiskākie tūrisma resursi un labs potenciāls tūrisma attīstībai Saldus un Brocēnu novada vairākos pagastos un pilsētās. Lai nodrošinātu nozares tālāku attīstību ieteicams pašvaldībām sniegt lielāku finansiālo, informatīvo un cita veida atbalstu. Lai paaugstinātu jaunās paaudzes izglītības un profesionālās sagatavotības līmeni pašvaldībām sadarbībā ar uzņēmējiem vajadzētu sniegt lielāku atbalstu izglītības iestādēm, lai iedrošinātu viņus veidot savu uzņēmumu, Šajā sakarībā pašvaldībām vajadzētu veicināt izglītības iestāžu un vietējo uzņēmēju sadarbību uzņēmējdarbības izglītībā, atbalstīt jauniešu dalību ar uzņēmējdarbības izglītību saistītos pasākumos. Izvērtēt uzņēmējdarbības attīstībai piemērotākos virzienus un sadarbībā ar skolu īstenot skolēnu profesionālo interešu veidošanu atbilstoši pašvaldības vīzijai un mērķiem. Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Tālr.: , 

32 PALDIES PAR UZMANĪBU! Pētījumu „ Uzņēmējdarbības vides analīze Saldus un Brocēnu novadā”" veic Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts Vietējās rīcības grupas „Saldus rajona attīstības biedrība” teritorijā, Leader programmā ar Eiropas Lauksaimniecības Fonda lauku attīstībai finansiālu atbalstu.


Lejuplādēt ppt "LATVIJAS ZINĀTŅU AKADĒMIJAS EKONOMIKAS INSTITŪTA"

Līdzīgas prezentācijas


Google reklāma