Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Inga Belmane SIA REVICOM auditore

Līdzīgas prezentācijas


Prezentācija par tēmu: "Inga Belmane SIA REVICOM auditore"— Prezentācijas transkripts:

1 Inga Belmane SIA REVICOM auditore
Videi kaitīgu preču, izlietotā iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu auditēšanas kārtība Inga Belmane SIA REVICOM auditore

2 Audita tiesiskais pamatojums
MK noteikumi Nr. 631 Videi kaitīgu preču atkritumu, iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu apsaimniekošanas sistēmu auditēšanas kārtība un kārtība, kādā nosaka personu, kura drīkst veikt apsaimniekošanas sistēmu auditu no Šie noteikumi nosaka, ka auditu var veikt institūcijas, kuras ir akreditējušās Latvijas Akreditācijas birojā atbilstoši standartam ''Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" atbilstoši standartam LVS EN ISO/IEC 17020:2005 "Galvenie kritēriji dažādu veidu institūcijām, kas veic inspicēšanu" SIA REVICOM piešķirta akreditācija 14/04/2009 līdz 14/04/2013

3 Audita mērķis saskaņā ar MK 631. Noteikumiem
7. Apsaimniekošanas sistēmu auditora uzdevums ir konstatēt, vai pārskats nesatur nepilnīgu, kļūdainu vai nepatiesu informāciju par: 7.1. preču vai izstrādājumu iepakojuma materiāla veidu un svaru, ja attiecīgais iepakojums pievienots precēm vai izstrādājumiem vai ievests kopā ar precēm un izmantots savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai; 7.2. mazumtirdzniecībā un sabiedriskajā ēdināšanā realizēto vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu materiāla veidu un svaru; 7.3. realizēto un savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai izmantoto videi kaitīgu preču veidu un apjomu (svars vai skaits); 7.4. videi kaitīgu preču atkritumu, izlietotā preču vai izstrādājumu iepakojuma vai vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu savākšanu, atpakaļ pieņemšanu, apstrādi un pārstrādi vai reģenerāciju vai izvešanu pārstrādei vai reģenerācijai uz citām valstīm (turpmāk – apsaimniekošanas sistēma).

4 Ko auditē Auditē apsaimniekošanas sistēmu gada pārskatus – par izlietoto iepakojumu un vienreiz lietojamie galda traukiem un piederumiem (turpmāk – izlietotais iepakojums) vai videi kaitīgām precēm, kuri tiek iesniegti Vides ministrijā Apsaimniekošanas sistēma ietver: Līgumpartneri, t.i. sistēmas klienti Sistēmas dokumenti, pārskatam izmantotā informācija Pārstrādes vietas, uzņēmumi Audita pasūtītājs ir apsaimniekošanas sistēma

5 Līgumpartneru audits atbilstoši MK 631. Noteikumu Pielikumam
1. Par preču vai izstrādājumu iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem: 1.1. Vai ir uzskaitīti visi Latvijas Republikas teritorijā iepakojumā realizēto un savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai izmantoto preču vai izstrādājumiem pievienotā iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu materiālu veidi un iepakojamo materiālu veidu daudzums – svars kilogramos? 1.2. Vai dokumenti, kas apliecina preču vai izstrādājumu iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu materiālu veidu un svaru, atbilst normatīvo aktu prasībām?

6 Līgumpartneru audits atbilstoši MK 631 Noteikumu Pielikumam
2. Par videi kaitīgām precēm: 2.1. Vai apsaimniekotāja līgumpartneri ir uzskaitījuši visas videi kaitīgās preces, kas realizētas un tiek izmantotas savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai? 2.2. Vai apsaimniekotāja līgumpartneri nodrošina, ka videi kaitīgās preces tiek uzskaitītas un to svars pareizi noteikts? 2.3. Vai apsaimniekotāja līgumpartneri uzskaitē izmanto normatīvajos aktos paredzētos dokumentus? 2.4. Vai apsaimniekotāja līgumpartnera uzskaitītās videi kaitīgās preces ir klasificētas nodokļa likmju grupās atbilstoši videi kaitīgo preču klasifikācijai? 2.5. Vai apsaimniekotāja līgumpartnera uzskaitē izmantotie dokumenti, kas pamato videi kaitīgu preču svaru, ir noformēti atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām?

7 Kā auditē Lai varētu atbildēt uz MK 631 Noteikumu izvirzītajiem jautājumiem, auditors izmanto par audita kritērijiem normatīvajos aktos noteikto tiesisko regulējumu Audita process

8 Tiesiskais regulējums attiecībā uz sistēmu līgumpartneriem
DRN nodokļa likums (grozījumi 01/07/2009) MK noteikumi Nr. 404 Dabas resursu aprēķināšanas un maksāšanas kārtība, un kārtība, kādā izsniedz dabas resursu lietošanas atļauju (grozījumi 11/06/2009) MK noteikumi Nr. 489 Kārtība, kādā atbrīvo no samaksas par videi kaitīgām precēm, no 04/07/2008 MK noteikumi Nr. 446 Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem, no 01/07/2008 Iepakojuma likums, no 25/05/2005 Iepakojuma klasifikācijas un marķēšanas noteikumi Nr. 140 (grozījumi 29/10/2005) MK noteikumi Nr. 624 Noteikumi par elektrisko un elektronisko iekārtu kategorijām, no 01/08/2004 MK noteikumi Nr.1002 "Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju reģistrācijas kārtība (grozījumi 01/04/2009) Atkritumu apsaimniekošanas likums (grozījumi 26/09/2008) Citi specifiski noteikumi un likumi, kuri izriet no atsaucēm no a.m. normatīvajiem aktiem (Likums par mērījumu vienotību, Likums par grāmatvedību)

9 Audita process I Līgumpartneru izvēle Izlases veidā
Ņemot vērā riska novērtējumu

10 Audita process II Dokumentu audits Procesu/produktu apskate dabā
Iepakojuma vai videi kaitīgu preču pamatojuma dokumenti Grāmatvedības uzskaite Izsekojamība un pamatojamība Procesu/produktu apskate dabā Parasti nepieciešams sagatavot: Līgums par iesaistīšanos apsaimniekošanas sistēmā un rīkojums par atbrīvojumu Pamatojuma dokumenti (rēķini, piegādātāja apliecinājumi, tehniskās specifikācijas, akti, grāmatvedības uzskaites dokumenti, reģistri, pieraksti) Reģistrācijas apliecība elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju reģistrā (par EEI)

11 Audita rezultāts Atbilstība vai neatbilstība 2 līmeņos:
Neatbilstība normatīvajiem aktiem konkrētajā uzņēmumā Sistēmas neatbilstība - atšķirība starp auditoram iesniegtajiem datiem (kopējais videi kaitīgu preču un to atkritumu, izlietotā preču vai izstrādājumu iepakojuma vai vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu apjoms) un pārbaudes rezultātiem nepārsniedz 10 procentus no kopējā videi kaitīgu preču un to atkritumu, izlietotā preču vai izstrādājumu iepakojuma vai vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu apjoma, kā arī nav pieļautas citas būtiskas neatbilstības. (No MK 631 noteikumiem)

12 Novērojumi kopumā par 2008.gadu
Kopumā vērojams, ka DRN aprēķinu noteikumi tiek ievēroti Vismazāk riska kļūdām ir videi kaitīgu preču (VKP) – bateriju, akumulatoru, riepu, smēreļļu uzskaitē Lielāks risks ir iepakojumam un VKP veidam – elektriskām un elektroniskām iekārtām

13 Biežāk pieļautās kļūdas I
Iepakojumam Iepakojums, kas bijis saskarē ar bīstamām ķīmiskām vielām – skat. tālāk Neizgudrot – fakta atbilstība dokumentiem. Ja sver, tad sver, ja aprēķina, tad aprēķina Iepakojuma materiāla veids – ja ir šaubas, pārbaudiet dabā (piemērs – foil angliski (šai gadījumā tā bija PE plēve) – alumīnija folija latviski) Nav nodrošināta svaru identifikācija sastādītajos aktos, vai nav nodrošināta svaru verifikācija

14 Biežāk pieļautās kļūdas II
Elektriskām un elektroniskām precēm 1. Līgumpartnerim ir grūtības piemērot pēc 404. Noteikumu pielikuma atbilstošo preces aprakstu, tad neiekļauj uzskaitē vispār (piemēri: el. tējkannas, i-podi) 2. Prece pēc dabas nav EEI, bet parādās uzskaitē (novērots, ka izplatīts tas ir neaktualizētas uzskaites programmatūras dēļ) 3. Prece pēc dabas ir EEI, bet kods nav iekļauts 404. Noteikumos – prece tāpat atbilst EEI definīcijai pēc Atkritumu apsaimniekošanas likuma definīcijas. Šai gadījumā risinājums ir prasīt rakstiski Vides ministrijai norādīt, 1) vai dotā prece saskaņā ar MK 404.noteikumiem un DRN likumu ir nodokļa objekts; 2) ja ir, tad norādīt, pie kādas EEI apakškategorijas un kādā nodokļa likmes grupā prece ir jāuzskaita kā DRN objekts

15 Biežāk pieļautās kļūdas III
Elektriskām un elektroniskām iekārtām Jāorientējas pēc: MK Noteikumi Nr Pielikums MK Noteikumi Nr. 624 par elektrisko un elektronisko iekārtu kategorijām

16 Pamatojuma dokumenti Vienmēr var izmantot kā kontrollapu 404. Noteikumu 58. Nodaļu (pilnu tekstu skat. noteikumos): Grāmatvedības uzskaites dokumenti un ar aktu apstiprinātas izlietojuma normas, faktiski patērētā iepakojuma vai faktiski realizēto trauku mater.veida un svara apliecinošie dokumenti (reģistri, pieraksti) Piegādātāja apliecinājums Līgums par preču iegādi, ar specifikāciju/tehnisko aprakstu, arī elektron. katalogs Pilnvarotas institūcijas (iepakojumam – LISC) atzinums Muitas iestādes apstiprināta kravas pavadzīme PVN rēķins Akts – 9. Pielikums NB! Videi kaitīgām precēm “formula” ir praktiski tāda pati.

17 Iepakojums, kurš bijis saskarē ar bīstamām ķīmiskām vielām
Jāizšķir, vai produkta iepakojums pēc produkta izlietošanas ir klasificējams un apsaimniekojams kā bīstamie atkritumi Šo informāciju ir jāsniedz ražotājam, to aprakstot produkta drošības datu lapā 13. Punktā (to paredz REACH regula)

18 DRN likuma punkti par iepakojumu, kurš bijis saskarē ar bīstamām ķīmiskām vielām
8. Pants (7) Atbrīvojumu no nodokļa samaksas iepakojumam, kurš bijis saskarē ar bīstamām ķīmiskām vielām/produktiem, piemēro šādos gadījumos: 1) ja iepakojumu pēc iepakotu vielu izlietošanas attīra līdz tādai pakāpei, ka tas vairs nav uzskatāms par bīstamo atkritumu, un to var dokumentāri pierādīt, un iepakojumu apsaimnieko saskaņā ar šī panta prasībām, 2) ja iepakojumu pēc iepakotu vielu izlietošanas nav iespējams attīrīt līdz tādai pakāpei, ka tas vairs nav uzskatāms par bīstamo atkritumu, šo iepakojumu apsaimnieko saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par bīstamo atkritumu apsaimniekošanu un to var dokumentāri pierādīt.

19 Iepakojuma likums, 4. pants
1. Uz iepakojumu un izlietoto iepakojumu attiecas arī citi normatīvie akti, kas reglamentē cilvēka drošības, veselības un higiēnas prasības, kā arī preču pārvadājumiem un atkritumu apsaimniekošanai izvirzāmās prasības. 2. Ja iepakojuma sastāvā ir materiāli, kas izlietoto iepakojumu padara bīstamu, vai iepakojums ir bijis saskarē ar bīstamām ķīmiskajām vielām vai bīstamiem ķīmiskajiem produktiem un to nav iespējams attīrīt līdz pakāpei, kad šo iepakojumu vairs nevar klasificēt kā bīstamu atkritumu, uz izlietoto iepakojumu attiecas normatīvie akti, kas reglamentē bīstamo atkritumu apsaimniekošanu.

20 Saistītā likumdošana REACH regula, II. Pielikums, 13. punkts “Apsvērumi saistībā ar apglabāšanu” II. Pielikums nosaka informāciju, kādai jābūt drošības datu lapās, 13. punkts attiecas uz apglabāšanu: Ja vielas vai preparāta (pārpalikumu un paredzamā lietošanā radušos atkritumu apglabāšana ir bīstama, nogulsnes apraksta un informē, kā droši ar tiem rīkoties. Konkretizē pareizus gan vielas, gan preparāta un tā piesārņotā iesaiņojuma apglabāšanas paņēmienus (sadedzinot, pārstrādājot, apglabājot poligonā u.c.) REACH regula Nr. 1907/2006, spēkā no 2007.g. 1. jūnija

21 Bīstamības marķējumi uz etiķetēm
Pievērsiet uzmanību marķējumam Ne visi simboli nozīmē, ka izlietotais iepakojums klasificējams kā bīstamie atkritumi – vadieties pēc ražotāja informācijas Viegli uzliesmojošs Toksisks Sprādzienbīstams Kodīgs Kairinošs Bīstams videi Īpaši viegli uzliesmojošs Spēcīgs oksidētājs Kaitīgs

22 Risinājumi Uzskaitē nodalīt bīstamos no nebīstamiem:
1. Bīstamie un tie, kas pēc vielas transformācijas klasificējas kā bīstamie atkritumi 2. Nebīstamie un tie, kas pēc vielas transformācijas pārklasificējas no bīstamiem uz nebīstamiem Informēt patērētāju, ko darīt ar pārpalikumiem, t.sk. iepakojumu: Neizmest sadzīves atkritumos; apsaimniekot kā bīstamos atkritumus Iztīrīt (kā) un nodot sadzīves atkritumos, vai apsaimniekot kā izlietoto iepakojumu Patērētāju var informēt: Datu drošības lapas (DDL) - obligāti saskaņā ar REACH regulu Lietošanas instrukcijas Papildus informācija uz etiķetes

23 Piemērs Produkta nosaukums: C4 Fast Top
13. Punkts no Drošības datu lapas: 13. Iznīcināšana. Lielus daudzumus nogādāt specializētā atkritumu pārstrādes rūpnīcā. Nelielus daudzumus atšķaidīt ar lielu daudzumu ūdens. Tīru, izskalotu iepakojumu var pārstrādāt plastmasas pārstrādes rūpnīcā.

24 Noslēgums Paldies par uzmanību! Kontakti: inga.belmane@gmail.com
tel


Lejuplādēt ppt "Inga Belmane SIA REVICOM auditore"

Līdzīgas prezentācijas


Google reklāma