Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Latvijas Pašvaldību savienība

Līdzīgas prezentācijas


Prezentācija par tēmu: "Latvijas Pašvaldību savienība"— Prezentācijas transkripts:

1 Latvijas Pašvaldību savienība
LPS Autoceļi Latvijas Pašvaldību savienība A.Salmiņš – LPS padomnieks

2 A.Salmiņš – LPS padomnieks
Fakts A.Salmiņš – LPS padomnieks

3 A.Salmiņš – LPS padomnieks
Autoceļu finansējums A.Salmiņš – LPS padomnieks

4 Valsts autoceļu programma finansējums
2009 2010 2011 2012 2013 Valsts autoceļu uzturēšana (milj. Ls) 93.447 73.176 61697 67710 70.4 Mērķdotācijas pašvaldībās (milj. Ls) 28.265 20.365 20365 20337 23.3 VAF (milj. Ls) 93.541 82.062 88.047 93.7 Akcīzes nodokļa (%) īpatsvars un nodeva 23.7% 20.5% 13.6% 15.3% 16.6% A.Salmiņš – LPS padomnieks

5 Pašreizējais sadalījums
Programmas kods un nosaukums 2014. gads 2015. gada bāze 2016. gada bāze 2017. gada bāze Valsts autoceļu fonds, tai skaitā 154  163  182  Mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem (ielām) 42  38  Valsts autoceļu pārvaldīšana, uzturēšana un atjaunošana 111  125  140  LPS piedāvājums - VAF ( ) ( ) LPS piedāvājums - Mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem (ielām) A.Salmiņš – LPS padomnieks

6 A.Salmiņš – LPS padomnieks
NAP un realitāte A.Salmiņš – LPS padomnieks

7 A.Salmiņš – LPS padomnieks

8 A.Salmiņš – LPS padomnieks
Kopīgais piedāvājums 12. Panta (4) daļu izteikt sekojošā redakcijā: „Programma „Valsts autoceļu fonds” tiek plānota vidējam termiņam, atbilstoši ES budžeta plānošanas periodiem. Programmas valsts budžeta finansējums veidojas no transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa ieņēmumiem, autoceļu lietošanas nodevas, ostu nodevas un 80 % no plānotajiem akcīzes nodokļa par naftas produktiem ieņēmumiem. Plānojot gadskārtējo budžetu, valsts budžeta izdevumu daļa programmai tiek samazināta par summu, kas ceļu nozarei ir pieejama no ES fondiem attiecīgajā finanšu gadā. Pašvaldību ceļu uzturēšanai novirzāmā minimālā summa programmā nedrīkst būt mazāka par 30% no ikgadējā valsts finansējuma ceļiem.” 1Papildināt likuma sadaļu „Pārejas noteikumi” ar jaunu 18. punktu sekojošā redakcijā: „Likuma 12.panta (4) daļas norma, par programmas „Valsts autoceļu fonds” finansējumu ar 80 % no plānotajiem akcīzes nodokļa par naftas produktiem ieņēmumiem, stājas spēkā sekojošā kārtībā: 2014.g.-56%; 2015.g.-60%; 2016.g.-65%; 2017.g.-70%; 2018.g.-75%; 2018.g.-80%.” A.Salmiņš – LPS padomnieks

9 A.Salmiņš – LPS padomnieks
Budžeta bāze 2015,2016,2017 Valsts autoceļu uzturēšana 2015 – miljoni eiro Valsts autoceļu fonds 2016 – miljons eiro Valsts autoceļu fonds 2017 – miljons eiro Pašvaldību mērķdotācijas miljons eiro Pašvaldību mērķdotācijas miljons eiro Pašvaldību mērķdotācijas miljons eiro A.Salmiņš – LPS padomnieks

10 A.Salmiņš – LPS padomnieks
Dīvainās proporcijas Finansējums valsts autoceļiem 2014.gadā miljoni eiro - Finansējums pašvaldībām – miljoni eiro Pieaugums valsts finansējumam % ,salīdzinot ar gadu gads % gads % gads % Pieaugums pašvaldību mērķdotācijām salīdzinot ar gadu gads - (-13%) gads - (-3.2%) gads - (-3.2%) Saglabājot valsts proporciju – pašvaldībām nepieciešams miljoni eiro gadā. A.Salmiņš – LPS padomnieks

11 A.Salmiņš – LPS padomnieks

12

13 Ja gribam izpildīt NAP 181,5 167,2+15,7*=182,9 364,4 331,6
Pašlaik NAP 2020 ir šādi skaitļi Lai sasniegtu NAP 2020 noteiktos mērķus (ko papildus paredz Valsts autoceļu sakārtošanas programma – 2020.gadam) Galīgais finansējums, uz kādu būtu jākoriģē NAP 2020 Galvenie autoceļi 181,5 167,2+15,7*=182,9 364,4 * – posmi pirms RŠV Reģionālie autoceļi 331,6 204,3 + 3,8*= 208,1 539,7 Vietējie autoceļi 45,5 50,2 95,7 Satiksmes drošības projektiem visā valsts autoceļu tīklā 12,0 PPP projektu sagatavošana 15,0 KOPĀ 580,2 1026,8

14

15 Valsts autoceļu sakārtošanas programma
SM autoceļu sakārtošanas programma g. Valsts autoceļu garums uz Autoceļa segums sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī Nav plānots sakopt valsts autoceļus Valsts galvenie autoceļi 846,87 km (rekonstrukcija un segu atjaunošana un pastiprināšana) 1670 802,40 km = 46,3 % 823,13 km = 49% Valsts vietējie autoceļi 2321,30 km (atjaunošana un virsmas apstrāde) 13 128 10 806,70 km = 82% Ceļi ar grants segumu 1400 km (atjaunošana) 10465 40 % 9065 km = 87 % Ceļi ar melno segumu 921,3 km (virsmas apstrāde) 2663 45,3% 1741,70 km = 65 % Valsts reģionālie autoceļi: 2402,08 km (rekonstrukcija un segu atjaunošana) 5317 2264,60 km = 43% 2914,92 km = 55% 527,11 km (rekonstrukcija) 1087 559,89 km 95,01 km (rekonstrukcija) 4230 53,7% 4134,99 km A.Salmiņš – LPS padomnieks

16 Ko saka plānošanas dokumenti
TAP, Ex-ante - uzturot un savlaicīgi atjaunojot tīklu, par 924,9 milj. EUR samazināsies ceļu lietotāju nelietderīgie izdevumi. TAP, Ex-ante - savlaicīgi veicot atjaunošanu un rekonstrukciju, izmaksas samazināsies 2-3 reizes. TAP, Ex-ante - ar labiem ceļiem pieaugs valsts konkurētspēja, pazemināsies produktu un pakalpojumu pašizmaksa.

17 A.Salmiņš – LPS padomnieks
Pašvaldību ielas Ielas Asfaltētas (km) Grants Kopā Sliktā vai ļoti sliktā 4877 3163 8039 44% Nav finansējuma , pret iepriekšējo plānošanas periodu -92 miljoni latu, nav plānots sakopt 53% tranzīttielu, 88% ielu A.Salmiņš – LPS padomnieks

18 A.Salmiņš – LPS padomnieks
Pašvaldību autoceļi Autoceļi Asfaltēti (km) Grantēti Kopā Sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī Gaidāmais 1019 29630 30649 48.7% Nav plānots sakārtot 93.4% A.Salmiņš – LPS padomnieks

19 A.Salmiņš – LPS padomnieks
Investīciju salīdzinājums valsts un pašvaldības 1km (ES, Valsts budžets, pašvaldību budžets (milj.latu) Vidējā investīciju piesaiste 0.43% pret 1 km valstij 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Valsts 86.37 41.78 57.96 113.7 130.89 Pašvaldības 53.9 71.46 57.66 43.11 77.9 65.63 Uz 1km valsts 4.286 t. Ls 2.07 t. Ls 2.87 t. Ls 5.64 t. Ls 6.49 t. Ls Uz 1km pašvaldību 1.39 t. Ls 1.84 t. Ls 1.49 t. Ls 1.14 t. Ls 2.01 t. Ls 1.69 t. Ls Proporcija 0.43 0.71 0.39 0.36 0.26 A.Salmiņš – LPS padomnieks

20 Uzturēšana salīdzinājums (milj.ls)
2012 2011 2010 2009 2008 2007 Valsts 59.00 57.05 61.89 65.76 Pašvaldības 22.5 29.5 27.99 32.50 45.03 58.52 Uz 1 km valsts 2.93 t. Ls 2.83 t. Ls 3.07 t. Ls 5.58 t. Ls 3.26 t. Ls Uz 1km pašvaldību 0.76 t. Ls 0.723t. Ls 0.84 t. Ls 1.16 t. Ls 1.51 t. Ls Proporcija 0.26% 0.25% 0.27% 0.20% 0.46% Valsts finansējums pašvaldībām uz 1 km 0.525 0.615 0.524 0.728 1.83 1.50 A.Salmiņš – LPS padomnieks

21 Problēma un LPS prasības
1) Ieviest Autoceļu finansēšanas modeli no gada, valsts autoceļu fondam novirzot finansējumu, kas atbilst 100% ieņēmumu no transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa un 30% ieņēmumu no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, autoceļu programmas pašvaldību autoceļu un ielu finansējums nedrīkst būt mazāks par 48.3 miljons eiro. 2) Noteikt, ka ar katru nākamo gadu valsts autoceļu fonda finansējums tiek palielināts par 10% no plānotajiem akcīzes nodokļa ieņēmumiem, līdz tiek sasniegts likumā par Autoceļiem paredzētais finanšu apjoms; - Variants Nr. 2. – LPS un ACB iesniegtais priekšlikums; - Variants Nr. 3. – tiek saglabāts līdzīgs pieaugums kā valsts autoceļiem -12.5%, palielinot bāzi par 10.3 miljoniem eiro. 3) Ievērojot proporcionalitāti palielināt mērķdotācijas pašvaldības autoceļiem un ielām 2016 un gadā par 25.9% miljons eiro, palielinot bāzi par miljoniem eiro. A.Salmiņš – LPS padomnieks

22 Fakts Nevienā no plānošanas dokumentiem – NAP , Reģionālās politikas pamatnostādnes līdz gadam , „Transporta attīstības pamatnostādnes gadam” nav dots skaidri definēts risinājums valsts vietējo un pašvaldību autoceļu stāvokļa uzlabošanai un atbilstošs finansējuma mehānisms; Valdības gada piedāvājums „jaunās politikas iniciatīva”, kas paredz piešķirt tikai 20% no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, un paredzot papildus finansējumu 21.7 miljonu latu apmērā, autoceļu attīstību nenodrošina, it īpaši tāpēc, ka līdz šim lielāko finansējuma daļu autoceļiem veidoja Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļi. „Jaunā politikas iniciatīva” pēc būtības izslēdz iespēju attīstīt valsts vietējos un pašvaldību autoceļus;

23 Fakts Ministru kabineta gada 18. marta slēgtās sēdes protokollēmums, kas noteica valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi 2015., un gadam, ignorējot Satiksmes ministrijas papildus finansiālo pieprasījumu atbilstoši Autoceļu finansēšanas modelim liecina, ka: - Valsts atsakās izpildīt Nacionālā attīstības plānā un „Transporta attīstības pamatnostādnēs” definētos mērķus autoceļu nozarē; - Autoceļu saglabāšanai un uzturēšanai finansējums netiek plānots ilgtermiņā, trūkst līdzekļu pat periodiskai uzturēšanai par ES naudu rekonstruētiem ceļiem.

24 Sarunu rezultāti MK rīkojums Nr.683 (2013.g. 27.dec.) - noteikt, ka SM ir atbildīga par TAP pasākumu īstenošanu tiem piešķirto līdzekļu ietvaros un saskaņā ar Nacionālā attīstības plāna finanšu rādītājiem. Nē - Autoceļu fonda atjaunošanai! SM 2014.g. un turpmākajos gados jautājumus par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu skatīt MK likumprojekta par budžetu kārtējam gadam ietvaros. Nē - ilgtermiņa plānošanai!

25 LPS prasības Valdībai Aicināt valdību ar gadu plānot finansējumu atbilstoši Nacionālā attīstības plānā, „Transporta attīstības pamatnostādnēs”, „Valsts autoceļu sakārtošanas programma – gadam” definētajiem mērķiem, nosakot ,ka ar gadu : - Jāievieš Autoceļu finansēšanas modelis, valsts autoceļu fondam novirzot finansējumu, kas atbilst 100% ieņēmumu no transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa un 30% ieņēmumu no akcīzes nodokļa par naftas produktiem; - Pamatojoties uz izstrādāto Valsts autoceļu sakārtošanas programmu – gadam, paredzot tai adekvātu finansējumu; - Jāizstrādā Valsts atbalsta programmu valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem.


Lejuplādēt ppt "Latvijas Pašvaldību savienība"

Līdzīgas prezentācijas


Google reklāma