Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

ZPI mācību materiāls 3. ZPI juridiskie aspekti

Līdzīgas prezentācijas


Prezentācija par tēmu: "ZPI mācību materiāls 3. ZPI juridiskie aspekti"— Prezentācijas transkripts:

1 ZPI mācību materiāls 3. ZPI juridiskie aspekti

2 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti
ZPI mācību materiāls 1. modulis. Ievads 4. modulis. Vajadzību novērtējums 2. modulis. ZPI stratēģiskie aspekti 5. modulis. Publiskais iepirkums atbilstoši aprites ekonomikas principiem 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti 6. modulis. Apspriešanās ar tirgus dalībniekiem 7. modulis. Praktiska informācija (galvenās nozares, kurās var veikt ZPI) 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

3 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti
3. moduļa saturs Attiecīgie tiesību akti ES līgumā noteiktie principi 2014. gada iepirkuma direktīvas Saikne ar līguma priekšmetu Procedūru izvēle Pretendentu izslēgšana un atlase Tehniskās specifikācijas Līguma piešķiršanas kritēriji Specifikāciju un līguma piešķiršanas kritēriju apvienošana Līguma izpildes klauzulas Kopsavilkums un turpmāki norādījumi 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

4 Attiecīgie tiesību akti
Līgums par ES darbību (LESD) ES iepirkuma direktīvas: 2014/23/ES, 2014/24/ES un 2014/25/ES ES Direktīvas 89/665/EEK un 92/13/EEK par tiesiskās aizsardzības līdzekļiem, kas grozītas ar Direktīvām 2007/66/EK un 2014/23/ES ES nozaru tiesību akti, piemēram, Direktīva par “tīrajiem” transportlīdzekļiem Valstu īstenošanas akti Eiropas Savienības Tiesas un valstu tiesu judikatūra PTO Nolīgums par valsts iepirkumu 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

5 ES līgumā noteiktie principi — vienlīdzīga attieksme
Ietver prasību nepieļaut diskrimināciju valstspiederības dēļ. Attiecas uz visiem iepirkuma līgumiem, kurus reglamentē direktīvas vai par kuriem ir zināma pārrobežu interese. NENOZĪMĒ, ka attieksmei jābūt vienādai pret visiem. Attieksmei pret pretendentiem jābūt atbilstošai objektīviem kritērijiem. Vienlīdzīgas attieksmes definīcija “Līdzīgās situācijās nevajadzētu piemērot atšķirīgus noteikumus un dažādās situācijās savukārt nevajadzētu piemērot vienādus noteikumus, ja vien tādai pieejai nav objektīva pamata.” (Apvienotās lietas C-21/03 un C-34/03 Fabricom) 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

6 ES līgumā noteiktie principi
Pārredzamība Tā paredzēta, lai nodrošinātu nediskriminēšanas / vienlīdzīgas attieksmes principu ievērošanu. Par līgumiem jāinformē attiecīgā līmenī atkarībā no to vērtības. Iepirkuma dokumentiem un visiem piemērotajiem kritērijiem ir jābūt skaidriem visiem “pietiekami informētiem un pietiekami uzcītīgiem” pretendentiem (Lieta C-19/00 SIAC) Par visām procedūras izmaiņām jāinformē visi pretendenti, vajadzības gadījumā pagarinot noteiktos termiņus. Pretendenti ir jāinformē par piedāvājuma noraidīšanas iemesliem. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

7 ES līgumā noteiktie principi
Proporcionalitāte Iepirkuma kritēriji un lēmumi: ir piemēroti izvirzīto mērķu sasniegšanai; nepārsniedz to, kas ir nepieciešams šo mērķu sasniegšanai. Proporcionalitāte ir svarīga, pieņemot lēmumu, kurus ZPI kritērijus piemērot un kā novērtēt pretendentu iesniegtos pierādījumus. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

8 ES līgumā noteiktie principi
Savstarpēja atzīšana Ir jāņem vērā citās valstīs izdoti dokumenti, kas apliecina profesionālo kvalifikāciju, kā arī marķējumi un sertifikāti. Šis jēdziens ir svarīgs ZPI kontekstā, jo, izvērtējot atbilstību kritērijiem, ir jāņem vērā līdzvērtīgi dokumenti. Jēdziena “savstarpēja atzīšana” skaidrojums “Savstarpējas atzīšanas princips nodrošina, ka ir iespējams nodrošināt preču un pakalpojumu brīvu apriti bez jebkādas nepieciešamības saskaņot dalībvalstu tiesību aktus”. - Lieta C-120/78 Rewe-Zentral 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

9 2014. gada iepirkuma direktīvas
Ar tām tika ieviesti būtiski jauni nosacījumi attiecībā uz ZPI: spēja konkrēti norādīt ražošanas procesus un metodes; vides vadības sistēmu paplašināšana; plašākas iespējas uzticēties ekomarķējumam; jauni noteikumi attiecībā uz aprites cikla izmaksu noteikšanu; iespēja noraidīt piedāvājumus, kuros netiek pildītas vides aizsardzības un sociālās saistības; iespēja noraidīt apakšuzņēmējus, kuri nepilda vides aizsardzības un sociālās saistības. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

10 2014. gada iepirkuma direktīvas
Izslēgšana un atlase Direktīvās ir definēti kopīgie pretendentu izslēgšanas iemesli. Tie ir saistīti ar nopietniem pārkāpumiem vai problēmām līdzšinējā darbībā, un daži no tiem attiecas uz ZPI. Atlases kritērijus var izmantot arī nolūkā noskaidrot, kuriem uzņēmumiem ir līguma izpildes vajadzībām atbilstošas tehniskās un profesionālās spējas (tostarp iepriekšēja pieredze). Izslēgšanai un atlasei jābūt samērīgai un jāatbilst iepriekš noteiktiem kritērijiem. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

11 2014. gada iepirkuma direktīvas
Tehniskās specifikācijas Tehniskās specifikācijas ir obligātās prasības, kuras jāizpilda visiem pretendentiem, piemēram, prasība, ka “Visiem izstrādājumiem jāsatur otrreizējās pārstrādes materiāli vismaz 65 % apmērā”. Piedāvājumi, kas neatbilst tehniskajām specifikācijām, ir jānoraida. Pastāv vairāki veidi, kā formulēt tehniskās specifikācijas, kas var būt ar izpildi saistītas vai funkcionālas specifikācijas (sk. 4. moduli). Specifikācijas var attiekties uz jebkuru aprites cikla posmu, piemēram, uz ražošanas metodēm. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

12 2014. gada iepirkuma direktīvas
Līguma piešķiršanas kritēriji Saskaņā ar direktīvām visi līgumi ir jāpiešķir, izvēloties “saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu”. Tas ļauj līgumslēdzējai iestādei noteikt gan izmaksu (tostarp aprites cikla izmaksu), gan kvalitātes kritērijus. Var izvērtēt arī ekoloģiskos raksturlielumus — ar nosacījumu, ka tie ir saistīti ar līguma priekšmetu. Aprites cikla izmaksu noteikšanu var izmantot, lai aprēķinātu īpašumtiesību patiesās izmaksas, tostarp vides aizsardzības izmaksas. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

13 2014. gada iepirkuma direktīvas
Līgumu izpilde Līguma izpildes klauzulās var iekļaut ZPI elementus, piemēram: lai reglamentētu, kā preces tiek iepakotas un piegādātas; lai pakalpojumu (piemēram, telpu tīrīšanas, ēdināšanas) līgumā noteiktu, kā tiek apsaimniekoti atkritumi un kā notiek otrreizējā pārstrāde; lai darbu līgumā noteiktu, kāda ir galvenā darbuzņēmēja un apakšuzņēmēju atbildība par vides aizsardzību. Līguma izpildes klauzulām jābūt saistītām ar līguma priekšmetu un savlaicīgi publicētām. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

14 Saikne ar līguma priekšmetu
Saiknes ar līguma priekšmetu definīcija Atlases kritērijiem, tehniskajām specifikācijām, līguma piešķiršanas kritērijiem un līguma klauzulām jābūt saistītām ar līguma priekšmetu. Šis aspekts ir svarīgs ZPI kontekstā, jo ierobežo iespējas vērtēt piedāvājumu iesniegušā uzņēmuma vispārējo darba praksi. “[Kritēriji, kuri] uz būvdarbiem, piegādēm vai pakalpojumiem, kas sniedzami saskaņā ar šo līgumu, attiecas jebkurā to aprites cikla aspektā un jebkurā tā posmā, ieskaitot faktorus, kas saistīti ar: a) šo būvdarbu, piegāžu vai pakalpojumu konkrēto ražošanas, sniegšanas vai tirdzniecības procesu; b) konkrētu procesu kādā citā to aprites cikla posmā, pat ja šādi faktori nepieder to materiālajai būtībai.” (67. pants) 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

15 Līguma priekšmeta definēšana
Līgumslēdzējas iestādes var brīvi definēt katra līguma priekšmetu, skaidri paredzot, ka ir jāņem vērā arī vides apsvērumi. Šī definīcija ietekmēs to, kādus ZPI kritērijus varēsiet piemērot. Svarīga var būt arī izvēle starp pakalpojumu vai piegādes līgumu. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

16 Kritēriji, kas ir un kas nav saistīti ar līguma priekšmetu
līgumā par formas tērpu piegādi — prasība, ka formas tērpiem jābūt izgatavotiem no bioloģiski ražotas kokvilnas; līgumā par tīrīšanas pakalpojumiem — papildu punkti par tādu tīrīšanas līdzekļu izmantošanu, kuriem piešķirts ekomarķējums; prasība, lai uzņēmumā būtu ieviesti piegādes ķēdes pārvaldības pasākumi, kas palīdz risināt konkrētus vides aizsardzības jautājumus (piemēram, droša rīkošanās ar ķīmiskām vielām); līgumā par formas tērpu piegādi — prasība, ka piegādātājiem visos to izstrādājumos jāizmanto tikai bioloģiski ražota kokvilna; līgumā par tīrīšanas pakalpojumiem — papildu punkti uzņēmumiem, kuri visu savu līgumu izpildē izmanto tīrīšanas līdzekļus, kuriem piešķirts ekomarķējums; prasība, lai uzņēmums iesaistītos “ilgtspējīgā iepirkumā” (nedefinējot to sīkāk). 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

17 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti
Procedūru izvēle Saskaņā ar direktīvām ir pieejamas piecas procedūras: Atklāta procedūra — piedāvājumus var iesniegt jebkurš tirgus dalībnieks. Konkursa dialogs — tiek atlasīti vismaz trīs dalībnieki, lai izstrādātu risinājumus, kas atbilst iestādes prasību aprakstam. Slēgta procedūra — pamatojoties uz objektīviem kritērijiem, tiek atlasīti vismaz pieci pretendenti. Inovācijas partnerība — tiek atlasīti vismaz trīs partneri, lai izstrādātu tādas preces vai pakalpojumus, kas tirgū vēl nepastāv, izmantojot pakāpeniski izpildāma līguma struktūru. Konkursa procedūra ar sarunām — pamatojoties uz objektīviem kritērijiem, tiek atlasīti vismaz trīs pretendenti; piedāvājumus var apspriest. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

18 Izvēlētās procedūras ietekme uz ZPI
Procedūras izvēle ir svarīga, jo tā nosaka, kas varēs pretendēt uz jūsu piedāvātā līguma iegūšanu un kā jūs piemērosiet noteiktus kritērijus. Ja līguma izpildei īpaši svarīga ir iepriekšējā pieredze vai citi tehnisko spēju aspekti, tad atklātā procedūra varētu nebūt tā piemērotākā. Jāņem vērā, ka ZPI var palielināt iepirkuma konkursa sarežģītību, tādēļ ir būtiski sniegt pietiekami daudz laika, lai pretendenti varētu attiecīgi reaģēt. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

19 Elastīgu procedūru sniegtie ieguvumi
Konkursa procedūra ar sarunām, konkursa dialogs un inovācijas partnerība nodrošina lielāku elastību nekā atklātā/slēgtā procedūra. Šāda elastība var būt noderīga ZPI īstenošanā, jo īpaši gadījumos, kad ir grūti sagatavot detalizētu tehnisko specifikāciju, jo trūkst zināšanu par tirgu. Vēl viens veids, kā risināt šo problēmu, ir apspriesties ar tirgus dalībniekiem (sk. 6. moduli). 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

20 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti
Izslēgšanas iemesli 2014. gada direktīvās ir paredzēti noteikti obligātie un diskrecionārie pretendentu izslēgšanas iemesli. ZPI vispiemērotākie ir šādi iemesli: piemērojamo valsts, ES vai starptautisko vides aizsardzības tiesību aktu neievērošana; ar profesionālo darbību saistīts smags pārkāpums, kas liek apšaubīt pretendenta godprātību; būtiski/pastāvīgi trūkumi saistībā ar iepriekšēja publiskā līguma izpildi; iepriekš minētās informācijas sagrozīšana vai nespēja iesniegt apliecinošos dokumentus. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

21 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti
Pretendentu atlase Atlases posmā var ņemt vērā šādus apsvērumus, kas attiecas uz ZPI: cilvēkresursi un tehniskie resursi; pieredze un atsauksmes; darbinieku izglītība un profesionālā kvalifikācija; vides vadības sistēmas un shēmas (piemēram, EMAS, ISO 14001); piegādes ķēdes pārvaldības / izsekošanas sistēmas; produktu paraugi; atbilstības novērtējuma sertifikāti. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

22 Vides vadības sistēmas
Nodrošina strukturētu un trešo personu verificētu veidu, kā pārvaldīt vides raksturlielumus. EMAS un standarts EN/ISO ir Eiropā visbiežāk izmantotās sistēmas. Atlases posmā var pieprasīt dokumentus, kas apliecina, ka ir ieviesti vides vadības pasākumi, kurus tirgus dalībnieks spēs piemērot arī attiecīgā līguma izpildē. Cita veida pierādījumu (piemēram, iekšējo sistēmu) iesniegšanas iespēju ir jāapsver gadījumos, kad tirgus dalībniekam nav pieejami trešo personu izsniegti sertifikāti vai no viņa neatkarīgu iemeslu dēļ noteiktajā termiņā nav iespējas tos iegūt. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

23 Tehniskās specifikācijas
Atbilstoši direktīvām var izvēlēties starp šādām specifikācijām: Ar izpildi saistīta vai funkcionāla specifikācija Tajā apraksta, kādiem jābūt preču, pakalpojumu vai darbu raksturlielumiem, tostarp ekoloģiskajiem raksturlielumiem un ražošanas procesiem vai metodēm. Uz standartiem balstīta specifikācija Ietver atsauces uz Eiropas, starptautiskajiem vai valstu standartiem / tehniskajiem novērtējumiem, tekstā iekļaujot vārdus “vai līdzvērtīgi”. VAI abu iepriekš minēto pieeju kombinācija 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

24 Obligātās prasības un piedāvājumu varianti
Tehniskajās specifikācijās nosaka obligātās prasības. Tas nozīmē, ka, ja piedāvājums neatbilst specifikācijām, tas ir jānoraida. Dažos gadījumos līgumslēdzējas iestādes vēlas sniegt lielākas elastības iespējas, vienlaikus nodrošinot, ka tiks saņemti noteiktajām prasībām atbilstoši piedāvājumi. Piedāvājumu variantus var izmantot, lai piedāvājumus, kas daļēji neatbilst tehniskajām specifikācijām, ļautu izskatīt vai nu pilnīgi atbilstošu piedāvājumu vietā vai papildus tiem. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

25 Marķējuma izmantošana tehniskajās specifikācijās
Specifikācijās, līguma piešķiršanas kritērijos un līguma noteikumos var minēt trešo personu verificētus vides marķējuma veidus. Marķējums var palīdzēt samazināt ar piedāvājumu vides aizsardzības aspektu noteikšanu un pārbaudīšanu saistītā darba apjomu. Lai varētu iekļaut tiešu atsauci uz kādu marķējuma veidu, tam ir jāatbilst noteiktām pārredzamības un pieejamības prasībām. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

26 Prasības attiecībā uz marķējuma veidu izmantošanu piedāvājumos:
tie attiecas tikai uz tiem kritērijiem, kas saistīti ar līguma priekšmetu; to pamatā ir objektīvi pārbaudāmi un nediskriminējoši kritēriji; tie ir izstrādāti, izmantojot atklātu un pārredzamu procedūru, kurā var piedalīties visas attiecīgās ieinteresētās personas, tostarp valdības struktūras, patērētāji, sociālie partneri, ražotāji, izplatītāji un nevalstiskās organizācijas; tie ir pieejami visām ieinteresētajām personām; tos ir noteikusi trešā persona, uz kuru tirgus dalībniekam, kurš piesakās marķējuma saņemšanai, nav nekādas izšķirošas ietekmes. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

27 Marķējuma kritēriji, kurus var/nevar iekļaut iepirkuma dokumentos
Prasība, ka produktiem jāveic enerģijas un ūdens patēriņa pārbaudes un ka tiem jāatbilst obligātajiem efektivitātes standartiem. Prasība, ka uzņēmumam ir jāiesniedz marķējamā produkta paraugi vai tehniskās informācijas lapas. Prasības, kas publicētas marķējuma sniedzēja tīmekļa vietnēs. Prasība, ka produktiem jābūt testētiem vienā noteiktā iestādē vai vienā reģionā/valstī. Prasība, ka uzņēmumam ir jāiesniedz visu piedāvāto produktu vai pakalpojumu paraugi vai informācija par tiem. Prasības, kuras nosaka uzņēmums, kurš izmanto attiecīgo marķējumu, vai kuras nav pieejamas citiem tirgus dalībniekiem. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

28 Līguma piešķiršanas kritēriji
Nosaka, kurš no visiem tehniskajām specifikācijām atbilstošajiem piedāvājumiem ir uzvarējis iepirkuma konkursā. Ietver izmaksu (tostarp aprites cikla izmaksu) un kvalitātes kritērijus nolūkā noteikt saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu. Var ietvert virkni vides aizsardzības faktoru. ir saistīti ar līguma priekšmetu; nedod līgumslēdzējai iestādei neierobežotu izvēles brīvību; nodrošina efektīvas konkurences iespēju; ir skaidri minēti paziņojumā par līgumu un iepirkuma dokumentos, norādot arī punktu sadalījumu un citus piemērojamos apakškritērijus; atbilst Līgumā noteiktajiem principiem. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

29 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti
Kā izvēlēties līguma piešķiršanas kritērijus, kas saistīti ar vides aizsardzību ES ZPI kritērijos ir minēta vesela virkne iespējamo līguma piešķiršanas kritēriju katrai produktu/pakalpojumu grupai, piemēram: Biroju ēkas: “Punkti tiks piešķirti proporcionāli ēkas primārās enerģijas papildu pieprasījumam, ko apmierina / ražo no vietējiem atjaunojamiem energoresursiem vai ar augstefektīvām alternatīvām sistēmām.” Tekstilizstrādājumi: “Punkti tiks piešķirti proporcionāli par katru 10 % uzlabojumu, salīdzinot ar minimālajām tehniskajām specifikācijām attiecībā uz sertificētas integrēto augu aizsardzību (IAA) vai bioloģiskās kokvilnas saturu.” ES ZPI kritēriju tīmekļa vietne 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

30 Līguma piešķiršanas kritēriju punktu sadalījums un vērtēšana
Nav noteikts nekāds minimālais vai maksimālais punktu skaits, ko var piešķirt par līguma piešķiršanas kritērijiem, kas saistīti ar vides aizsardzību. Eiropas Savienības Tiesa lietā C-448/01 EVN Wienstrom principā apstiprināja ar atjaunojamo energoresursu enerģiju saistīta līguma piešķiršanas kritērija svērumu 45 % apmērā. Tiek izvērtēta dažādu punktu piešķiršanas un vērtēšanas metožu ietekme uz kopējo vērtējumu, kā arī tas, vai šīs metodes mudina pretendentus savā starpā konkurēt vides aizsardzības faktoru jomā. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

31 Aprites cikla izmaksu noteikšana
Aprites cikla izmaksu noteikšana ļauj salīdzināt piedāvājumu reālās izmaksas. Aprites cikla izmaksas ietver izmaksas, kas radušās līgumslēdzējai iestādei vai citiem lietotājiem, piemēram, iegādes, lietošanas, uzturēšanas un ekspluatācijas laika beigu izmaksas. Tās var ietvert arī ārējo ietekmi uz vidi, ja vien ir iespējams noteikt un pārbaudīt tās vērtību naudas izteiksmē, piemēram, siltumnīcefekta gāzu emisijas. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

32 Aprites cikla izmaksu noteikšanas prasības
Jānorāda piemērojamā metode un dati, kas pretendentiem jāiesniedz iepirkuma dokumentos. Metodei jābūt: balstītai uz objektīvi pārbaudāmiem un nediskriminējošiem kritērijiem; pieejamai visām ieinteresētajām personām; tādai, lai pietiekami uzcītīgi ekonomikas dalībnieki, tostarp ekonomikas dalībnieki no trešām valstīm, nepieciešamos datus spētu sagādāt bez liekiem pūliņiem. Ja ir izstrādāta kopīga ES metodika, tad tā arī jāizmanto (patlaban tā tiek piemērota tikai saskaņā ar Direktīvu par “tīrajiem” autotransporta līdzekļiem). 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

33 Nepamatoti lēti piedāvājumi
Dažos gadījumos ļoti lētā piedāvājumā var nebūt ievēroti vides jomā piemērojamie pienākumi (piemēram, pienācīga atkritumu likvidēšana). Šādi piedāvājumi ir jāizvērtē sīkāk, lai noteiktu zemās cenas iemeslu un pārliecinātos, vai tie atbilst visām juridiskajām prasībām. Pretendentiem ir jāsniedz iespēja izskaidrot piedāvāto cenu. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

34 Specifikāciju un līguma piešķiršanas kritēriju salīdzinājums
ZPI specifikācijas un līguma piešķiršanas kritēriji nereti tiek apvienoti, lai uzlabotu ekoloģiskos raksturlielumus. Ir svarīgi nošķirt to funkcijas: Tehniskās specifikācijas Var būt funkcionālas vai balstītas uz standartiem. No tām nedrīkst atkāpties, ja vien nav atļauti arī piedāvājumu varianti. Tās ir vislabākais veids, kā nodrošināt, ka visi piedāvājumi atbilst obligātajiem vides aizsardzības standartiem. Līguma piešķiršanas kritēriji Var attiekties uz veselu virkni vides aizsardzības faktoru. Saskaņā ar tiem tiek piešķirti punkti par labākiem rādītājiem. Tie ir vislabākais veids, kā mudināt tirgus dalībniekus piedāvāt ilgtspējīgākus risinājumus. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

35 ZPI piemērotas līguma izpildes klauzulas
Lai nodrošinātu, ka līgumu izpildes laikā tiek ievērotas apņemšanās īstenot ZPI, ir būtiski noteikt stingrus līguma izpildes noteikumus. Tiem jābūt saistītiem ar līguma priekšmetu un savlaicīgi publicētiem paziņojumā par līgumu vai iepirkuma dokumentos. Pretendentiem iepirkuma procedūras laikā var prasīt apstiprināt piekrišanu šiem noteikumiem. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

36 Līguma izpildes klauzulu noteikšana
ZPI līguma klauzulām ir jāatbilst iepirkuma prasībām un tās nedrīkst būt piemērotas visiem gadījumiem. Piemēri: Piegādes līgums — iepakojuma veids un piegādātāja pienākums nodrošināt tā otrreizēju pārstādi / atkārtotu izmantošanu; piegāžu biežums; piegādēm izmantotā transportlīdzekļa veids. Pakalpojumu līgums — darbinieku apmācība līguma vides aizsardzības aspektu jomā; ietekmes uz vidi uzraudzība un ziņošana par to; vides vadības sistēmas piemērošana. Būvdarbu līgums — atkritumu, enerģijas un ūdens resursu apsaimniekošana būvobjektā; trešo personu veikta ēku vai inženiertehnisko darbu sertificēšana. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

37 Līguma izpildes klauzulu izpilde
ZPI līguma klauzulās vienmēr ir jāiekļauj šādi aspekti: Kas ir jāpaveic? Kam tas ir jāpaveic? Kā šis process tiks uzraudzīts? Dažos gadījumos var izmantot trešo personu veiktu auditu/uzraudzību/sertificēšanu. Līgumā var iekļaut arī stimulus un/vai sankcijas, lai tādējādi motivētu nodrošināt ZPI īstenošanu. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

38 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti
3. moduļa kopsavilkums ZPI reglamentē ES iepirkuma direktīvas, Līgumā noteiktie principi, judikatūra un valstu tiesību akti. Ir jāpiemēro vienlīdzīgas attieksmes, pārredzamības, proporcionalitātes un savstarpējas atzīšanas principi. 2014. gada iepirkuma direktīvās ZPI ir atļauts piemērot visā iepirkuma procesā. Prasība nodrošināt saikni ar līguma priekšmetu ierobežo to, ko var prasīt no pretendentiem. ZPI var īstenot visās piecās procedūrās. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

39 3. moduļa kopsavilkums (turpinājums)
Pretendentu izslēgšanā un atlasē var ņemt vērā vides aizsardzības aspektus. Tehniskajās specifikācijās var noteikt obligātās vides aizsardzības prasības, cita starpā iekļaujot arī atsauces uz trešo personu verificētiem marķējuma veidiem. Līguma piešķiršanas kritērijus izmanto, lai novērtētu darbības rādītājus, kas pārsniedz obligāto prasību minimumu, un tie var ietvert arī aprites cikla izmaksu noteikšanu. Līguma izpildes klauzulām būtu jānodrošina, ka tiek ievērotas apņemšanās īstenot ZPI, un tās īpaši jāizstrādā katram līgumam. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti

40 Plašāka informācija Zaļais iepirkums (3. izdevums, 2016. g.)
ES ZPI kritēriji Paraugprakses piemēri Norādījumi attiecībā uz publisko iepirkumu atbilstoši aprites ekonomikas principiem (2017. g.) ZPI palīdzības dienests Lai saņemtu atbalstu ZPI jautājumu risināšanā, sazinieties ar ES bezmaksas palīdzības dienestu Mācību materiālu Eiropas Komisijas vajadzībām sagatavojusi apvienība ICLEI — “Vietējās pašvaldības — ilgtspējai” Moduļa autors: Public Procurement Analysis Īpašnieks, redaktors: Eiropas Komisija, Vides ĢD, 2019. g. Fotogrāfijas: Pixabay.com saskaņā ar Creative Commons CC0 licenci Atruna: Šis mācību materiāls ir Komisijas dienestu sagatavots indikatīvs dokuments, ko nekādi nevar uzskatīt par šai iestādei saistošu dokumentu. Ne Eiropas Komisija, ne personas, kas rīkojas Komisijas vārdā, neatbild par to, kā var tikt izmantota šajā dokumentā iekļautā informācija. 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti


Lejuplādēt ppt "ZPI mācību materiāls 3. ZPI juridiskie aspekti"

Līdzīgas prezentācijas


Google reklāma