Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Prevencija kā pašvaldības finansiālās efektivitātes iespēja

Līdzīgas prezentācijas


Prezentācija par tēmu: "Prevencija kā pašvaldības finansiālās efektivitātes iespēja"— Prezentācijas transkripts:

1 Prevencija kā pašvaldības finansiālās efektivitātes iespēja
Jānis Erts Nodibinājuma Fonds Plecs stratēģiskais vadītājs

2 Palielinās ilgtermiņa nelabvēlīgās ģimenes
Tendences Palielinās ilgtermiņa nelabvēlīgās ģimenes Parādās 2. un 3. paaudzes nelabvēlīgās ģimenes SD budžets atkarīgs no politikas sociālās ievirzes Konkurētspēja?

3

4 Stresa vadība un spēja pieņemt pārmaiņas?
Mūsdienu prognoze ir, ka pēc vidusskolas cilvēkam būs vismaz 7 reizes jāiziet mācību cikls, lai spētu būt konkurētspējīgs Stresa vadība un spēja pieņemt pārmaiņas?

5

6 Konkurētspēja (spēja realizēt savu potenciālu)
Prasmes/Zināšanas Mentālā veselība (izteikti nostiprinās līdz 24 gadu vecumam): Uzņemas atbildību un saistības Spēj pielāgoties pārmaiņām Reālistiska sevis uztvere apkārtējā vidē Tolerē negatīvās ietekmes Prot veidot drošas attiecības ar citiem *Atskaitot CNS attīstības īpatnības

7 >85% Kur aiziet mūsu resursi un enerģija? <14% <1% Prevencija
Riskam pakļautie bērni (pirms ārpusģimenes aprūpes) Ieguldamies neproporcionāli daudz sekās nevis cēloņos Ārpusģimenes aprūpe

8 Norakstītā bērna dzīvesstāsts
Andrejs, piedzimis Jēkabpilī – ģimenē alkohola problēmas, tēvs tiek apcietināts (recidīvs), kad puisim 5 gadi.

9 Andrejs, piedzimis Jēkabpilī – ģimenē alkohola problēmas, tēvs tiek apcietināts (recidīvs), kad puisim 5 gadi. 5 g.v. – uzvedības problēmas dārziņā. Pirmā vizīte pie bērnu psihiatra. 7 g.v. – uzvedības problēmas turpinās skolā. Nosūtīts pirmo reizi ārstēšanai uz stacionāru (14 dienas). Hospitalizācijas laikā gūst traumatisku pieredzi. 8 g.v. – skolā uzvedība pasliktinās, agresija un vardarbība. Tiek pārsūtīts uz internātskolu. Internātskolā piedzīvo vardarbību no vecākiem audzēkņiem. 9 g.v. – atkārtota hospitalizācija saistībā ar agresīvu uzvedību. 10 – 12 g.v. – mācības internātskolā, kas aptuveni reizi pusgadā mijas ar atkārtotu hospitalizāciju saistībā ar vardarbīgu uzvedību.

10 Andrejs, piedzimis Jēkabpilī – ģimenē alkohola problēmas, tēvs tiek apcietināts (recidīvs), kad puisim 5 gadi. 5 g.v. – uzvedības problēmas dārziņā. Pirmā vizīte pie bērnu psihiatra. 7 g.v. – uzvedības problēmas turpinās skolā. Nosūtīts pirmo reizi ārstēšanai uz stacionāru (14 dienas). Hospitalizācijas laikā gūst traumatisku pieredzi. 8 g.v. – skolā uzvedība pasliktinās, agresija un vardarbība. Tiek pārsūtīts uz internātskolu. Internātskolā piedzīvo vardarbību no vecākiem audzēkņiem. 9 g.v. – atkārtota hospitalizācija saistībā ar agresīvu uzvedību. 10 – 12 g.v. – mācības internātskolā, kas aptuveni reizi pusgadā mijas ar atkārtotu hospitalizāciju saistībā ar vardarbīgu uzvedību. 12 g.- aizbēg no internāta, klaiņošana, vielu lietošanas uzsākšana, pirmās aizturēšanas, administratīvie sodi ģimenei. 13 g.v. – hospitalizēts, nosūtot uz “motivācijas programmu pusaudžiem narkomāniem” Ģintermuižas slimnīcā. Pēc 3 nedēļām aizbēg. Klaiņošana, aizturēšana, nogādāšana atpakaļ. Pēc dažām nedēļām atkārtota bēgšana. 14 g.v. – arests par vielu lietošanu, tirdzniecību. Māte alkoholisma dēļ nefunkcionējoša - izņemts no ģimenes kopā ar trīs jaunākiem bērniem. Ievietots ārpusģimenes aprūpes iestādē – visi attiecīgi pakalpojumi, psihodiagnostika, psihologs etc.. Pēc divām nedēļām aizbēg, klaiņo, tad atgriežas – turpinās cikls. Puisim sāk parādīties izteikti psihiskās veselības traucējumi – trauksme, maniakāli stāvokļi, murgainas domas.

11 Andrejs, piedzimis Jēkabpilī – ģimenē alkohola problēmas, tēvs tiek apcietināts (recidīvs), kad puisim 5 gadi. 5 g.v. – uzvedības problēmas dārziņā. Pirmā vizīte pie bērnu psihiatra. 7 g.v. – uzvedības problēmas turpinās skolā. Nosūtīts pirmo reizi ārstēšanai uz stacionāru (14 dienas). Hospitalizācijas laikā gūst traumatisku pieredzi. 8 g.v. – skolā uzvedība pasliktinās, agresija un vardarbība. Tiek pārsūtīts uz internātskolu. Internātskolā piedzīvo vardarbību no vecākiem audzēkņiem. 9 g.v. – atkārtota hospitalizācija saistībā ar agresīvu uzvedību. 10 – 12 g.v. – mācības internātskolā, kas aptuveni reizi pusgadā mijas ar atkārtotu hospitalizāciju saistībā ar vardarbīgu uzvedību. 12 g.- aizbēg no internāta, klaiņošana, vielu lietošanas uzsākšana, pirmās aizturēšanas, administratīvie sodi ģimenei. 13 g.v. – hospitalizēts, nosūtot uz “motivācijas programmu pusaudžiem narkomāniem” Ģintermuižas slimnīcā. Pēc 3 nedēļām aizbēg. Klaiņošana, aizturēšana, nogādāšana atpakaļ. Pēc dažām nedēļām atkārtota bēgšana. 14 g.v. – arests par vielu lietošanu, tirdzniecību. Māte alkoholisma dēļ nefunkcionējoša - izņemts no ģimenes kopā ar trīs jaunākiem bērniem. Ievietots ārpusģimenes aprūpes iestādē – visi attiecīgi pakalpojumi, psihodiagnostika, psihologs etc.. Pēc divām nedēļām aizbēg, klaiņo, tad atgriežas – turpinās cikls. Puisim sāk parādīties izteikti psihiskās veselības traucējumi – trauksme, maniakāli stāvokļi, murgainas domas. 15 g.v. – jaunas krimināllietas. Ar tiesas spriedumu uz korekcijas iestādi Naukšēnos – visi attiecīgie pakalpojumi. 16 g.v. – no apcietinājuma iznāk tēvs. Puisis pārceļas uz dzīvi pie viņa, smaga alkohola un sintētisko opiātu lietošana. (ps. Šitajā punktā, 17 g.v. puisis nonāca pie mums PRC. Bet tālāko tad taisam kā prognozējamo no līdzīgiem gadījumiem) 17 g.v. – atkārtots kriminālpārkāpums, apcietinājums. 22 g.v. – iznāk no apcietinājuma. Attiecības, kuru laikā meitene paliek stāvoklī. Sociālā dienesta pakalpojumi. Vakarskola uz gadu. Psihiatra vizīte, kuras laika nozīmē medikamentus. Tie netiek lietoti mazās līdziestaistības un zemās motivācijas dēļ. 24 g.v. – atkārtots pārkāpums, zādzība, lai iegūtu līdzekļus narkotiku iegādei. Apcietinājums. 27 g.v. – atbrīvots. Gadījuma darbi, alkoholisms, periodiska parādīšanās sociālajos dienestos, galvenokārt saistībā ar pabalstu piešķiršanu un palīdzību dzīvesvietas meklēšanā. Reizēm, pēc soc darbinieka nosūtījuma apmeklē narkologu. Iesaiste zema. Kontakts ar bērnu un māti nav. 29 g.v. – arests saistībā ar narkotisko vielu lietošanu un tirdzniecību. Cietumā diagnosticēts C hepatīts. Psihotiski traucējumi.

12 Andrejs, piedzimis Jēkabpilī – ģimenē alkohola problēmas, tēvs tiek apcietināts (recidīvs), kad puisim 5 gadi. 5 g.v. – uzvedības problēmas dārziņā. Pirmā vizīte pie bērnu psihiatra. 7 g.v. – uzvedības problēmas turpinās skolā. Nosūtīts pirmo reizi ārstēšanai uz stacionāru (14 dienas). Hospitalizācijas laikā gūst traumatisku pieredzi. 8 g.v. – skolā uzvedība pasliktinās, agresija un vardarbība. Tiek pārsūtīts uz internātskolu. Internātskolā piedzīvo vardarbību no vecākiem audzēkņiem. 9 g.v. – atkārtota hospitalizācija saistībā ar agresīvu uzvedību. 10 – 12 g.v. – mācības internātskolā, kas aptuveni reizi pusgadā mijas ar atkārtotu hospitalizāciju saistībā ar vardarbīgu uzvedību. 12 g.- aizbēg no internāta, klaiņošana, vielu lietošanas uzsākšana, pirmās aizturēšanas, administratīvie sodi ģimenei. 13 g.v. – hospitalizēts, nosūtot uz “motivācijas programmu pusaudžiem narkomāniem” Ģintermuižas slimnīcā. Pēc 3 nedēļām aizbēg. Klaiņošana, aizturēšana, nogādāšana atpakaļ. Pēc dažām nedēļām atkārtota bēgšana. 14 g.v. – arests par vielu lietošanu, tirdzniecību. Māte alkoholisma dēļ nefunkcionējoša - izņemts no ģimenes kopā ar trīs jaunākiem bērniem. Ievietots ārpusģimenes aprūpes iestādē – visi attiecīgi pakalpojumi, psihodiagnostika, psihologs etc.. Pēc divām nedēļām aizbēg, klaiņo, tad atgriežas – turpinās cikls. Puisim sāk parādīties izteikti psihiskās veselības traucējumi – trauksme, maniakāli stāvokļi, murgainas domas. 15 g.v. – jaunas krimināllietas. Ar tiesas spriedumu uz korekcijas iestādi Naukšēnos – visi attiecīgie pakalpojumi. 16 g.v. – no apcietinājuma iznāk tēvs. Puisis pārceļas uz dzīvi pie viņa, smaga alkohola un sintētisko opiātu lietošana. (ps. Šitajā punktā, 17 g.v. puisis nonāca pie mums PRC. Bet tālāko tad taisam kā prognozējamo no līdzīgiem gadījumiem) 17 g.v. – atkārtots kriminālpārkāpums, apcietinājums. 22 g.v. – iznāk no apcietinājuma. Attiecības, kuru laikā meitene paliek stāvoklī. Sociālā dienesta pakalpojumi. Vakarskola uz gadu. Psihiatra vizīte, kuras laika nozīmē medikamentus. Tie netiek lietoti mazās līdziestaistības un zemās motivācijas dēļ. 24 g.v. – atkārtots pārkāpums, zādzība, lai iegūtu līdzekļus narkotiku iegādei. Apcietinājums. 27 g.v. – atbrīvots. Gadījuma darbi, alkoholisms, periodiska parādīšanās sociālajos dienestos, galvenokārt saistībā ar pabalstu piešķiršanu un palīdzību dzīvesvietas meklēšanā. Reizēm, pēc soc darbinieka nosūtījuma apmeklē narkologu. Iesaiste zema. Kontakts ar bērnu un māti nav. 29 g.v. – arests saistībā ar narkotisko vielu lietošanu un tirdzniecību. Cietumā diagnosticēts C hepatīts. Psihotiski traucējumi.

13 Spēj realizēt savu potenciālu
Sodīt ir dārgi un neefektīvi (joprojām sistēma biežāk noraksta nekā palīdz) (zinātne un prakse rāda, ka katrā no periodiem, lielākai daļai varēja izmainīt ceļu uz augšu) Spēj realizēt savu potenciālu (rada pievienoto vērtību, nodokļu maksātājs) ? 9mēn. 10 18 24 30 40 50 60 70 Nespēj integrēties sabiedrībā, nepārtraukti nepieciešams atbalsts (nodokļu patērētājs) 220’000eur (0-24 gadi BN) 40’000eur (par katriem 3 gadiem cietumā) Kopā 120’000eur Minimālie izdevumi ir 340’000 eur

14 Turbulences gadi Sākam pievērst uzmanību, kad bērns sāk iekļauties sociālā vidē. Sākam salīdzināt ar citiem un vērtēt. Lielākie riski spējai mācīties un attīstīties: Mācību problēmas: Spēja uztvert (attīstības traucējumi u.c.) Spēja savaldīties (uzvedības problēmas u.c.) Somatiskās problēmas Sāp vēders, galva, tādēļ neiet uz skolu u.c. “Uzmanības deficīta un hipertivitātes sindroms” Problēmas risinām, nosūtot pie speciālistiem

15 Vecāki ir gudrākā investīcija
«Ja kādam bērnam ir problēmas ar spēju mācīties, jebkurš risinājums vienmēr būs caur vecāku iesaisti» «Lielu daļu problēmu, ar ko saskaramies darbā, varētu risināt paši vecāki. Ja vien būtu ieguldīts viņu prasmēs. Ieguldīt vecākos ir ātrākais un efektīvākais veids, kā attīstīt bērnu.» Ņikita Bezborodovs Bērnu klīniskais psihiatrs Bērnu klīniskā universitātes slimnīca

16 ? Gudrāka pieeja Vecāki (+ attīsta prasmes)
Holistiska pieeja + trenēt bērna prasmes atbilstoši vecumposmam No bērna 3 gadu vecuma, bieži sistēma risina SEKAS tam, kas ir noticis ar bērnu līdz 3 gadu vecumam Primārā atbalsta sistēma Vecāki (+ attīsta prasmes) Spēj realizēt savu potenciālu (rada pievienoto vērtību, nodokļu maksātājs) Vienota izpratne un valoda Šobrīd bērna izaugsmes kritiskākajā periodā (grūtniecība-1,5 gads) nav sistemātiskas attīstības pieejas. Katrs vecāks kā māk. ? 9mēn. Nespēj integrēties sabiedrībā, nepārtraukti nepieciešams atbalsts (nodokļu patērētājs) 1 3 5 7 10 15 18 24 bērnudārzs skola universitāte Sekundārā atbalsta sistēma (aug vajadzības, ar visu vecāks nevar tikt galā) + ārstu un speciālistu atbalsts 16

17 Zinātniskā bāze un pasaules pieredze rāda, ka agrīnā prevencija ir lētākā un efektīvākā pieeja.
Jo ilgāk gaidām, līdz problēmas samilzt, jo ilgāks, dārgāks un neefektīvāks būs risinājums. /Nils Sakss Konstantinovs, Pusaudžu resursu centra vadītājs/

18 Sociālā darbinieka 2 pamatinstrumenti:
Esošo rīku trūkumi**: Sociālā darbinieka 2 pamatinstrumenti: nav kvalitatīva mentālās veselības novērtējuma novērtē ģimeni kopumā – bez atsevišķas pieejas bērniem (diagnose + risinājumi) nav vienotas risinājumu ceļa kartes - rezultāts atkarīgs no katra soc.d. zināšanām un pieredzes sistemātiski neseko līdzi, vai sniegtie pakalpojumi bērnam palīdzēja rīki nav pietiekami kvalitatīvi, lai visi sadarbības partneri (policija, sd, veselība, izglītība) lietotu kopā ilgs izvērtējums (2-3mēneši) Sociālo situāciju izvērtējuma anketa Ģimenes un bērnu risku izvērtēšanas anketa* * LM šobrīd pārskata šīs anketas saturu ** balstīts sarunās ar soc.dienestu vadītāju asociāciju un RD ekspertiem No Nila (varbūt labāk jāieliek šis): Garīgās veselības novērtējums kā vispārēja, viena sadaļa kopējā sociālā darbinieka novērtējumā. - Nav vienota sistēma, vērtējuma, kā arī tālākās rīcības algoritma. - Sociālajam darbiniekam nav iespēju nozīmēt pusaudzim pakalpojumu, kas viņam būtu piemērots un efektīvs.

19 cilvēka cienīga dzīve nevis cilvēka cienīgi apstākļi
Prioritāte: cilvēka cienīga dzīve nevis cilvēka cienīgi apstākļi

20

21 Paldies! Jānis Erts


Lejuplādēt ppt "Prevencija kā pašvaldības finansiālās efektivitātes iespēja"

Līdzīgas prezentācijas


Google reklāma