Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

ZPI mācību materiāls 7.9. Autotransports

Līdzīgas prezentācijas


Prezentācija par tēmu: "ZPI mācību materiāls 7.9. Autotransports"— Prezentācijas transkripts:

1 ZPI mācību materiāls 7.9. Autotransports

2 7.9. modulis. Autotransports
ZPI mācību materiāls 1. modulis. Ievads 4. modulis. Vajadzību novērtējums 2. modulis. ZPI stratēģiskie aspekti 5. modulis. Publiskais iepirkums atbilstoši aprites ekonomikas principiem 3. modulis. ZPI juridiskie aspekti 6. modulis. Apspriešanās ar tirgus dalībniekiem 7. modulis. Praktiska informācija (autotransports) 7.9. modulis. Autotransports

3 7.9. modulis. Autotransports
Ietekme uz vidi Kā autotransports ietekmē vidi? Transports rada gandrīz ¼ no siltumnīcefekta gāzu emisijām Eiropā. Tas ir galvenais gaisa piesārņojuma cēlonis pilsētās. Autotransports rada vairāk nekā 70 % no visām transporta nozares radītajām siltumnīcefekta gāzu emisijām (2014. g.). 7.9. modulis. Autotransports

4 7.9. modulis. Autotransports
Darbības joma Uz kādiem ar autotransportu saistītiem aspektiem attiecas ES ZPI kritēriji? Kritēriji attiecas uz šādām transportlīdzekļu un pakalpojumu kategorijām: Pasažieru automobiļu, vieglo kravas automobiļu un L kategorijas transportlīdzekļu iegāde, līzings vai noma. Mobilitātes pakalpojumi. Autobusu iegāde vai līzings. Autobusu pakalpojumi. Atkritumu savākšanas automobiļi. Atkritumu savākšanas pakalpojumi. Pasta, kurjerpasta vai pārcelšanās pakalpojumi. Definīcijas pieejamas šeit: ES ZPI kritēriji autotransportam 7.9. modulis. Autotransports

5 Vajadzību novērtējums
Mobilitātes vajadzību apmierināšana Mobilitātes vajadzību apmierināšanai ne vienmēr ir vajadzīgi jauni transportlīdzekļi. Vai ir iespējams uzlabot esošo transportlīdzekļu utilizācijas rādītājus? Vai pastāv alternatīvas (piemēram, telekonferences, sabiedriskā transporta biļetes, automobiļu vai velosipēdu koplietošanas shēmas utt.)? Emisiju samazināšana Ekoloģiskās braukšanas iemaņu apguve un regulāra automobiļu apkope var palīdzēt samazināt esošo transportlīdzekļu radītās CO2 emisijas un citas piesārņojošas emisijas. Piemērs: Autoparka pārvaldības efektivitātes uzlabošana, nodrošinot automobiļu koplietošanas iespēju (Brēmene, Vācija) Plašāka informācija: 4. modulis. Vajadzību novērtējums 7.9. modulis. Autotransports

6 7.9. modulis. Autotransports
Pārskats ES ZPI pieeja autotransporta jomā Kritēriji attiecas uz šādiem aspektiem: tipa apstiprinājumā noteiktais pasažieru automobiļu un vieglo kravas automobiļu CO2 emisiju apmērs un īpašas tehnoloģijas, kas paredzētas lielas noslodzes transportlīdzekļiem un L kategorijas transportlīdzekļiem; pasažieru automobiļu un vieglo kravas automobiļu gaisa piesārņotājvielu emisiju apmērs un īpašas tehnoloģijas, kas paredzētas lielas noslodzes transportlīdzekļiem un L kategorijas transportlīdzekļiem; riepu rites pretestība; elektrisko pasažieru automobiļu un vieglo kravas automobiļu energoefektivitāte; garantijas attiecībā uz akumulatoriem; transportlīdzekļu un riepu trokšņa emisijas; riepas un tehniskās apkopes smērvielas; Tāpat ir: jānodrošina, lai pakalpojumu sniedzēji būtu apguvuši pamatprasmes un piemērotu galvenos vides vadības pasākumus un praksi. jānodrošina, lai pakalpojumu sniedzēju personāls tiktu atbilstoši un bieži apmācīts. 7.9. modulis. Autotransports

7 7.9. modulis. Autotransports
ES ZPI kritēriji Autotransports (2019. g.) Piemēri: Atlases kritēriji (AK) — pakalpojumiem: vajadzīga atbilstoša pieredze siltumnīcefekta gāzu emisiju un gaisa piesārņotājvielu emisiju samazināšanas vajadzībām pieejamo tehnoloģiju un pasākumu noteikšanā, izvērtēšanā un īstenošanā un siltumnīcefekta gāzu emisiju uzraudzības un ziņošanas procedūru izpildē. Tehniskās specifikācijas (TS) — elektrotransportlīdzekļiem: akumulatoriem jābūt 150 000 km nobraukuma vai 8 gadu garantijai attiecībā uz jaudas zudumu zem 70 % no sākotnējās jaudas piegādes brīdī. Līguma piešķiršanas kritēriji (LPK) — pasažieru automobiļiem, vieglajiem kravas automobiļiem vai L tipa transportlīdzekļiem: punktus piešķir atkarībā no tā, cik lielu attālumu automobilis var nobraukt bez jebkādām izpūtēja emisijām proporcionāli transportlīdzekļa braukšanas ātrumam. Visus kritērijus sk. šeit: ES ZPI kritēriji autotransportam 7.9. modulis. Autotransports

8 7.9. modulis. Autotransports
ES ZPI kritēriji Autotransports (2019. g.) Piemēri (turpinājums): Līguma piešķiršanas kritēriji (LPK) — pakalpojumiem. Visi autovadītāji regulāri jāapmāca, kā samazināt degvielas patēriņu, un regulāri jāinformē par viņu sasniegtajiem rādītājiem šajā jomā. Visus kritērijus sk. šeit: ES ZPI kritēriji autotransportam 7.9. modulis. Autotransports

9 7.9. modulis. Autotransports
Verifikācija Autotransporta atbilstības ZPI kritērijiem pārbaude Ko prasīt uzrādīt? Kad? Pašdeklarācijas Sertifikāti Tehnisko datu lapas Testu ziņojumi (vai citi atbilstīgi pierādījumu veidi, piemēram, tehniskā dokumentācija (ja testu ziņojumi nav pieejami) Atbilstība ZPI kritērijiem būtu jānovērtē: atlases posmā (īstenojot divpakāpju procedūru); piedāvājumu izvērtēšanas laikā; līgumu izpildes posmā. Visus norādījumus verifikācijas veikšanai sk. šeit: ES ZPI kritēriji autotransportam 7.9. modulis. Autotransports

10 7.9. modulis. Autotransports
Verifikācija Kritēriju piemēri TS1. Tipa apstiprinājumā noteiktā CO2 emisiju robežvērtība (visaptverošs kritērijs) Pasažieru automobiļu, vieglo kravas automobiļu un L kategorijas transportlīdzekļus CO2 emisijas nedrīkst pārsniegt šādas robežvērtības: 2019. g.: 40 CO2 g/km 2020. g.: 35 CO2 g/km 2021. g.: 25 CO2 g/km Verifikācija: Pretendentam jāiesniedz transportlīdzekļa atbilstības sertifikāts. 7.9. modulis. Autotransports

11 7.9. modulis. Autotransports
Verifikācija Kritēriju piemēri TS6. Minimālā garantija (elektrotransportlīdzekļi — pasažieru automobiļi, vieglie kravas automobiļi un L kategorijas transportlīdzekļi) Pretendentam jāsniedz km nobraukuma vai 8 gadu garantija attiecībā uz akumulatora jaudas zudumu zem 70 % no tā sākotnējās jaudas piegādes brīdī (EN 62660). Verifikācija: Pretendentam jāiesniedz garantijas noteikumu deklarācija. 7.9. modulis. Autotransports

12 Tiesību akti, ar kuriem tiek atbalstīts ZPI
Direktīva par “tīrajiem” autotransporta līdzekļiem Direktīvas mērķis ir sekmēt videi nekaitīgu transportlīdzekļu plašu ieiešanu tirgū. Direktīva nosaka, ka autotransporta līdzekļu iepirkumā ir jāņem vērā enerģijas patēriņš un ietekme uz vidi, kas saistīta ar transportlīdzekļu ekspluatāciju visā to darbmūža laikā, kādā no šiem veidiem: pirkuma dokumentos iekļaujot enerģijas patēriņa un ietekmes uz vidi tehniskās specifikācijas; enerģijas patēriņa un ietekmes uz vidi rādītājus izmantojot kā līguma piešķiršanas kritērijus. Direktīva par “tīrajiem” autotransporta līdzekļiem patlaban tiek pārskatīta, iekļaujot tajā priekšlikumus attiecībā uz jaunām CO2 un gaisa piesārņojuma robežvērtībām. Plašāka informācija: Direktīva 2009/33/EK par “tīrajiem” autotransporta līdzekļiem Direktīvas par “tīrajiem” autotransporta līdzekļiem pārskatīšana 7.9. modulis. Autotransports

13 7.9. modulis. Autotransports
Pieejamība tirgū Autotransporta ekomarķējums Autotransporta jomā netiek piešķirts ES ekomarķējums, taču: Blue Angel (Vācija) ekomarķējums tiek piešķirts šādās kategorijās: automobiļu koplietošana; elektrotransportlīdzekļu koplietošana; transportlīdzekļi ar mazām piesārņotājvielu un trokšņa emisijām. Bra Miljöval (Zviedrija) Kurjeru pakalpojumi / piegādes pakalpojumi Uzticamība ir patiesi svarīga I tipa ekomarķējums var kalpot papildu kritēriju noteikšanai (ar nosacījumu, ka kritēriji ir saitīti ar iepirkuma līguma priekšmetu) “I tipa” ekomarķējums = ekomarķējums, ko verificējusi trešā persona un kas tiek piešķirts, pamatojoties uz ietekmi visā aprites ciklā. Plašāku informāciju par ekomarķējumu sk. 3. modulī (ZPI juridiskie aspekti). ES ekomarķējumu smērvielām var izmantot, lai pārbaudītu smēreļļu, hidraulisko šķidrumu un smērvielu atbilstību līguma piešķiršanas kritērijiem. 7.9. modulis. Autotransports

14 Aprites cikla izmaksu noteikšana
Autotransporta aprites cikla izmaksu noteikšana Aprites cikla izmaksu noteikšana = tiek ņemtas vērā visas tās izmaksas, kas rodas preču, darbu vai pakalpojumu aprites cikla laikā. Transportlīdzekļu un pakalpojumu aprites cikla izmaksu aplēses: Pasažieru automobiļi un vieglie kravas automobiļi ar stingri noteiktām CO2 emisiju robežvērtībām samazina aprites cikla izmaksas par 15–20 %. Elektriskie autobusi samazina aprites cikla izmaksas par 2,5–6 %. Ekoloģiskās braukšanas prasmju apguve samazina aprites cikla izmaksas par 0,5– 2 %. Transportlīdzekļu aprites cikla izmaksas: Kopējās īpašumtiesību izmaksas: iegādes izmaksas; degvielas izmaksas; apkopes izmaksas; apdrošināšana; nodokļi. Ārējās ietekmes izmaksas: CO2 un NOX emisijas, nemetāna ogļūdeņradis (NMHC) un daļiņas. Plašāka informācija par autotransporta aprites cikla izmaksu noteikšanu ir pieejama Tehniskajā pamatziņojumā. 7.9. modulis. Autotransports

15 Gadījumu izpēte Transportlīdzekļu ar alternatīvo barošanas sistēmu iegādes shēma (Federālā publiskā iepirkuma aģentūra, Austrija) Ceļā uz bezemisiju sabiedrisko transportu (Ziemeļbrabantes province, Nīderlande) Elektrovelosipēdi pasta piegāžu nodrošināšanai (Horvātijas pasts) ZPI palīdzības dienests Lai saņemtu atbalstu ZPI jautājumu risināšanā, sazinieties ar ES bezmaksas palīdzības dienestu Mācību materiālu Eiropas Komisijas vajadzībām sagatavojusi apvienība ICLEI — “Vietējās pašvaldības — ilgtspējai” Moduļa autors: Apvienība ICLEI — “Vietējās pašvaldības — ilgtspējai” Īpašnieks, redaktors: Eiropas Komisija, Vides ĢD, 2019. g. Fotogrāfijas: Pixabay.com saskaņā ar Creative Commons CC0 licenci Atruna: Šis mācību materiāls ir Komisijas dienestu sagatavots indikatīvs dokuments, ko nekādi nevar uzskatīt par šai iestādei saistošu dokumentu. Ne Eiropas Komisija, ne personas, kas rīkojas Komisijas vārdā, neatbild par to, kā var tikt izmantota šajā dokumentā iekļautā informācija. 7.9. modulis. Autotransports


Lejuplādēt ppt "ZPI mācību materiāls 7.9. Autotransports"

Līdzīgas prezentācijas


Google reklāma