Objektorientētās programmēšanas pamatprincipi Datu ievades formas Objektorientētās programmēšanas pamatprincipi
Faili Atvērt iepriekšējā nodarbībā izveidoto projektu un izpildīt programmu sakums.prg
Objektorientētā programmēšana Lai veidotu datu ievades formas, jāzin daži objektorientētās programmēšanas pamatprincipi. Visas aplikācijas, piemēram, datu ievades formas, sastāv no objektiem.
Formas Izveidot jaunu formu Saglabāt to projekta direktorijā ar nosaukumu “Sugas”
Objekti Objekti var būt ļoti dažādi, piemēram, uzraksti (labels) pogas (buttons) teksta ievades logi (text box) saraksti (list box)
Objektu īpašības (properties) Visiem objektiem ir virkne īpašību, kuras var tikt mainītas, piemēram, nosaukums (name) virsraksts (caption) krāsa (color) platums (height)
Notikumi (events) Objekti nav statiski, ar viņiem var notikt dažādi notikumi, piemēram, klikšķis ar peli (click) dubultklikšķis (dblclick) aktivizēšanās (init) satura maiņa (interactive change) pārvietošana (move)
Procedūras (procedure) Pēc katram notikuma var tikt izpildīta kāda programma (procedure), kas var mainīt objekta īpašības mainīt citu objektu īpašības likt notikt kādam notikumam mainīt datus datu bāzē izpildīt jebkādas komandas
Forma (Form) Objektu rīki Forma Īpašību logs
Formas īpašības name (nosaukums) caption (virsraksts) top, left (attālumi no augšas, kreisās puses) height, width (augstums, platums)
Formas piemērs
Formas piemērs
Formas notikumi Load (notiek pirms forma ir izveidota) Activate (notiek, kad forma tiek aktivizēta) Release (aizver formu) Refresh (atsvaidzina visus formas objektus) Unload (notiek, kad forma tiek aizvērta)
Formas piemērs
Poga (comand button) name (nosaukums) caption (virsraksts) font... (dažādi virsraksta burtu parametri) enabled (pieejama vai nē) tooltiptext (paskaidrojuma teksts) wordwrap (vārdu sadalīšana rindās)
Pogas piemērs
Pogas notikumi click (peles klikšķis) rightclick (peles labā taustiņa klikšķis) init (notiek, kad poga tiek radīta)
Uzraksts (label) caption (virsraksts) font... (dažādi virsraksta burtu parametri) alignment (novietojums) visible (redzams vai nē)
Uzraksta piemērs
Teksta lodziņs (text box) Objekts teksta ievadei un labošanai ControlSource (datu uzglabātājs – tabulas lauks, mainīgais) Value (vērtība) Format (datu ievades ierobežojumi) InputMask (datu ievades formāts)
Teksta lodziņa piemērs
Teksta lodziņa notikumi Refresh (atsvaidzina šo objektu) InteractiveChange (notiek pie datu ierakstīšanas vai labošanas) SetFocus (nosūta kursoru uz objekta)
Pogu izmantošana Pogas var izmantot, lai pēc tas nospiešanas tiktu izpildīta kāda darbība vai vairākas darbības, piemēram, pa vienam ļaut pārskatīt tabulas ierakstus
Komandas tabulas apskatei SKIP aktivizē nākamo ierakstu SKIP -1 aktivizē iepriekšējo ierakstu GO TOP aktivizē pirmo ierakstu GO BOTTOM aktivizē pēdējo ierakstu thisform.refresh atsvaidzina visu uz formas rakstīto
Komandas tabulas apskatei EOF() atgriež .T., ja sasniegtas beigas BOF() atgriež .T., ja sasniegts sākums IF <nosacījums> izpilda komandas, ja <komandas> nosacījums ir .T. ENDIF
Pogu izmantošanas piemērs
Pogu izmantošanas piemērs
Pogu izmantošanas piemērs
Jauns lauks Izvēlēties tabulu “sugas” un iet uz struktūras labošanas logu Ieviest jaunu loģisko lauku “invaziva”, kur atzīmēs vai suga ir Latvijā invazīva
Izvēles rūtiņa (Check Box) Ļauj veikt atzīmi, ieliekot ķeksīti. Raksturīgākās īpašības un notikumi līdzīgi kā citiem objektiem.
Izvēles rūtiņas piemērs
Teksta logs (Edit box) Objekts lielāka teksta apjoma ievadei un labošanai Īpašības un notikumi līdzīgi kā teksta lodziņam (Text box)
Formas piemērs
Uzdevums \\priede\grozs\datorlietas\datbazes_II\ uzdevums2.doc