Ievads kvantu skaitļošanā. Kvantu nelokalitāte

Slides:



Advertisements
Līdzīgas prezentācijas
      Sensoro spēju attīstīšana matemātisko pamatpriekšstatu veidošana, matemātika - integrētā pieeja  Konsultācija  Rīgas pirmsskolas izglītības.
Advertisements

Skolas simbolika 10.a klases projekts 2011./2012. m.g.
Lasīšanas prasmju pilnveide
“Rītausmas reidi”.
Eiropas Sociālā fonda projekts „Inovatīva un praksē balstīta pedagogu izglītības ieguve un mentoru profesionālā pilnveide” Vienošanās Nr.2010/0096/1DP/ /09/IPIA/VIAA/001.
Aktualitātes bērnu tiesību aizsardzības jautājumos
Demonstrējumi dārzkopībā g.
Prezentācijas transkripts:

Ievads kvantu skaitļošanā. Kvantu nelokalitāte Andris Ambainis LU Datorikas fakultāte European Social Fund project “Datorzinātnes pielietojumi un tās saiknes ar kvantu fiziku” Nr.2009/0216/1DP/1.1.1.2.0/09/APIA/VIAA/044

Kvantu mehānika Datorzinātnes Kvantu skaitļošana

Ko var kvantu datori? 6231540623 = 93599 * 66577. Cik ātri mēs varam atrast reizinātājus, ja mums dots tikai 6231540623? Lieliem (300 cipari) skaitļiem tradicionālie datori ir par lēnu. Shor, 1994: kvantu datori var efektīvi atrisināt šo uzdevumu

Meklēšana [Grover, 96] ? ? ? ? ? ... N objekti, jāatrod objekts ar noteiktu īpašību. Klasiski (ne-kvantu) algoritmi: N soļi. Kvantu algoritms: N soļi.

12 bitu KMR kvantu dators (Waterloo/MIT, 2006) Kvantu dators = molekula. Kvantu biti = atomu kodolu spini. Uz tiem iedarbojas ar magnētisko lauku. 15=3*5, meklēšana starp 4 elementiem.

Kvantu skaitļošanas modelis

Varbūtiska sistēma Galīgs skaits stāvokļu. Varbūtiski pārvietojamies no tekošā stāvokļa uz nākošā. 1 1/3 2/3 2 3 4

Varbūtiskā sistēma Tekošais stāvoklis: stāvoklis i ar varbūtību pi. 0.6 0.1 0.2 1 2 3 4

Kvantu sistēma Tekošais stāvoklis: stāvoklis i ar amplitūdu i. -0.7 0.4-0.1i 0.3 1 2 3 4 Parasti, pietiek ar reālām amplitūdām (kas var būt negatīvas).

Varbūtiskā sistēma Pārejas: rij – varbūtība pāriet no i uz j. 1 1/3 2/3 2 3 4

Varbūtiska sistēma Varbūtību vektors (p1, …, pM). Pārejas: pārejas varbūtības pēc pārejas pirms pārejas

Kvantu sistēma Amplitūdu vektors (1, …, M), . Pārejas: pārejas matrica pirms pārejas pēc pārejas

Atļautās pārejas matricas U – unitāra: Ja , tad .

Kopsavilkums Kvanti  kompleksas varbūtības. i pi = 1 vietā . Kā kvantu pasaule pārvēršas par tradicionālo pasauli?

Mērījums Kvantu stāvoklis: 1|1 + 2 |2 + … + M |M Mērījums |1|2 varb. |2|2 2 |M|2 M …

Apzīmējumi Bāzes stāvokļi: |1, |2, |3, |4. 0,7 -0,7 0,1 -0,1 Bāzes stāvokļi: |1, |2, |3, |4. 1 2 3 4 |=0,7|1-0,7|2+0,1|3-0,1|4.

Kvantu stāvokļi kā vektori

Vektoru reizinājumi

Kvantu nelokalitāte

Einstein, Podolsky, Rosen, 1936 Can Quantum-Mechanical Description of Physical Reality Be Considered Complete?

Eksperiments, kura rezultātus var izskaidrot tikai caur kvantu mehāniku?

Ierīces nevar sazināties savā starpā

Clauser, Horne, Shimonyi, Holt, 69 b x y a, b, x, y {0, 1}; Ja a = 0 vai b=0, vēlams x=y; Ja a=b=1, vēlams xy.

Klasiskas (ne-kvantu) ierīces b x y 4 gadījumi: ab = 00, 01, 10, 11. Ierīces var izdot pareizu atbildi 3 no 4 gad. Varbūtība: 0.75

Kvantu ierīces a b x y Var izdot pareizo atbildi ar varbūtību 0.85...

2 kvantu biti Bāzes stāvokļi |00, |01, |10, |11. Stāvoklis a|00 + b|01 + c |10 + d |11. 1. daļiņa = 1. bits; 2. daļiņa = 2. bits.

2 kvantu biti U, kas pielietota 2. kvantu bitam Transformācija U

Mērījumi 2 kvantu bitiem Mērījums 1. kvantu bitam 1

2 kvantu biti Stāvoklis Pirmais kvantu bits – vienai ierīcei, otrais – otrai.

Kvantu ierīces a b x y Katra ierīce pielieto transformāciju Ua (Ub) savam kvantu bitam. Mēra kvantu bitu, atgriež rezultātu kā x (vai y). Sasniedz vajadzīgo rezultātu ar varbūtību 0.85...

Nelokālas spēles Bobs Alise a b x y Tiesnesis Tiesnesis uzdod jautājumus a, b Alisei un Bobam. Alise un Bobs atbild ar x, y; Alise, Bob uzvar, ja izpildās nosacījums P(a, b, x, y).

Piemērs Alise un Bobs mēģina pierādīt, ka 5 virsotnes ir nokrāsotas 2 krāsās tā, ka blakus virsotnes – dažādās krāsās. Tiesnesis var uzdot jautājumus par virsotņu krāsām.

Piemērs Tiesnesis: pajautā i. virsotnes krāsu Alisei un Bobam; viņi uzvar, ja atbildes sakrīt. pajautā i. virsotni Alisei, (i+1). virsotni Bobam, viņi uzvar, ja atbildes atšķiras.

Piemērs 2n iespējami tiesneša jautājumu pāri. Uzvaras varbūtība: klasiski. kvantiski.

Nelokālas spēles ar nejaušiem nosacījumiem Andris Ambainis, Artūrs Bačkurs, Kaspars Balodis, Dmitrijs Kravčenko, Raitis Ozols, Juris Smotrovs, Madars Virza

Nejaušas nelokālas spēles Bobs Alise a b x y Tiesnesis a, b  {1, 2, ..., N}; x, y  {0, 1}; Nosacījums P (a, b, x, y) – nejaušs; Ar lielu varbūtību, kvantu uzvaras varbūtība ir lielāka par klasisko.

Galvenie rezultāti N – iespējamo jautājumu skaits Alisei un Bobam. Klasiskā uzvaras varbūtība pcl apmierina Kvantu uzvaras varbūtība pq apmierina

Cita interpretācija Spēles vērtība = pwin – (1-pwin). Kvantu priekšrocība:

Salīdzinājums Nejauša XOR spēle: CHSH spēle: Labākā XOR spēle: