Alda Ozola LU, EVF, Vides pārvaldības katedra

Slides:



Advertisements
Līdzīgas prezentācijas
      Sensoro spēju attīstīšana matemātisko pamatpriekšstatu veidošana, matemātika - integrētā pieeja  Konsultācija  Rīgas pirmsskolas izglītības.
Advertisements

Skolas simbolika 10.a klases projekts 2011./2012. m.g.
Lasīšanas prasmju pilnveide
“Rītausmas reidi”.
Eiropas Sociālā fonda projekts „Inovatīva un praksē balstīta pedagogu izglītības ieguve un mentoru profesionālā pilnveide” Vienošanās Nr.2010/0096/1DP/ /09/IPIA/VIAA/001.
Aktualitātes bērnu tiesību aizsardzības jautājumos
Demonstrējumi dārzkopībā g.
Prezentācijas transkripts:

Alda Ozola LU, EVF, Vides pārvaldības katedra Apmācību modulis 3 Vides komunikācija: sadarbības princips 5. nodaļa, 9.daļa Sabiedrības līdzdalība ar vidi saistītu jautājumu risināšanā Alda Ozola LU, EVF, Vides pārvaldības katedra

Saturs Sabiedrības līdzdalības jēdziens un pilsoniska sabiedrība Vides nevalstiskās organizācijas (NVO), to darbība un attīstības vēsture Līdzdalības loma un vieta Vides pārvaldības sistēmā Līdzdalības tiesiskais regulējums Līdzdalība rīcībpolitikas veidošanā Līdzdalības struktūras un mehānismi Līdzdalības formas NVO īstenotās kampaņas un Vides aktīvisms NVO realizēto kampaņu piemēri Līdzdalības efektivitāte

NVO realizēto kampaņu piemēri 9. nodaļa

Piekrastes kāpu aizsardzības kampaņa: īss pārskats Sabiedriskā kontrole: vides NVO un brīvprātīgo sistemātiski īstenoti kontroles pasākumi attiecībā uz aizliegumu ar transportlīdzekļiem iebraukt piekrastes kāpu aizsargjoslā Vieta: Pirmais etaps: Talsu rajons, it īpaši posmā Mērsrags – Valgalciems Otrais etaps: visa Latvijas piekrastes Norises laiks: Pirmais etaps: 1988.g. ... 1996.-2003. gads; jūnijs – augusts Otrais etaps: 2007.-2009.gadi (vasara)

Priekšvēsture Likumdošana Likums “Par vides aizsardzību” Aizsargjoslu likums Administratīvo pārkāpumu kodekss Nolikums par vides aizsardzības sabiedriskajiem inspektoriem (1997.g.) Ieviešana Trūkumi ieviešanā Neskaidra atbildība “Sabiedrisko kontroli vides aizsardzībā un dabas resursu izmantošanā realizē sabiedriskās organizācijas, kustības un iedzīvotāji, un tās mērķis ir sekot, kā fiziskās un juridiskās personas ievēro vides aizsardzības normatīvo aktu prasības ...” (Likums “Par vides aizsardzību”)

Komunikācijas instrumenti Mutisks aizrādījums par pārkāpumu Pārrunas ar pārkāpējiem informējot par viņu rīcības ietekmi uz piekrastes biotopiem Patruļu rezultātu atspoguļojums Talsu rajona laikrakstā “Talsu Vēstis” Sadarbība ar nacionālā līmeņa plašsaziņas līdzekļiem – Latvijas Radio 1, “Panorāma”

Dažādu mērķgrupu iesaistīšana Sadarbība: Ar vietējiem iedzīvotājiem un sabiedrības iniciatīvas grupām Ar vides valsts institūcijām Ar pašvaldībām Papildinošās aktivitātes: Piekrastes kāpu sakopšanas talkas

Rezultāti Vides sektorā Sociālajā sektorā Piekrastes biotopu degradācijas novēršana/ samazināšanās Ainavas kvalitātes uzlabošanās Vides apziņas paaugstināšanās Sociālajā sektorā Vides NVO attīstība Pilsoniskās sabiedrības attīstība Netieša ietekme uz pašvaldības vietējās ekonomikas attīstību Risinājumu meklējumi nacionālā līmenī

Stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums kā līdzdalības instruments

Līdzdalība SIVN procesos teritorijas plānojumiem Rīgas attīstības plāns 2006.-2018. gadam Sakas novada teritorijas plāns 2006.-2018. gads Jūrmalas Attīstības plāna (ģenerālplāna) 1995.-2009. gadam grozījumi

Priekšvēsture ES direktīva 2001/42/EK par noteiktu plānu un programmu ietekmes uz vidi novērtējumu Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” MK noteikumos Nr. 157 „Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums Vides pārraudzības valsts birojs – uzraugošā institūcija

Sabiedriskā apspriešana Ietekmju virziens Stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums Teritorijas plānojums Sabiedriskā apspriešana Vides pārskata sabiedriskā apspriešana NVO, sabiedrības iniciatīvas grupas u.tml. Alda Ozola

Mērķgrupas No ietekmes viedokļa: No procesa ietekmēšanas viedokļa: Vietējie iedzīvotāji Uzņēmēji Par plānošanas dokumenta izstrādi atbildīgā institūcija (pilsētas dome u.c.) Dabas pētnieki Apmeklētāji, tūristi No procesa ietekmēšanas viedokļa: SIVN izstrādātāji Vides NVO un sabiedrības iniciatīvas grupas Vides valsts institūcijas Plašsaziņas līdzekļi

Veiksmes faktori vides saglabāšanai Komunikācija! SIVN izstrādātāju kompetence Vides valsts institūciju aktivitāte Procesā iesaistīto pušu vēlme sadarboties Sabiedrības aktivitāte (+ / -) Vietējās organizācijas un iniciatīvas grupas Nacionālā līmeņa vides NVO NVO sadarbības tīkli Zemju īpašnieki, projektu attīstītāji Problēmas atspoguļojums plašsaziņas līdzekļos

Komunikācijas formas Rakstiski komentāri Mutiska viedokļa paušana un diskusijas sabiedriskās apspriešanas sanāksmēs Piketu un līdzīgu pasākumu organizēšana Vietējo iedzīvotāju viedokļa noskaidrošana veicot aptaujas un vācot parakstus Viedokļa paušana plašsaziņas līdzekļiem

Rezultāti Vides sektorā Sociālajā sektorā Novērsta negatīva ietekme uz ĪADT Saglabāti dabas resursi vai ainaviskās vērtības, kas nozīmīgi iedzīvotāju rekreācijai Sociālajā sektorā Dzīves kvalitātes veicināšana Pilsoniskās sabiedrības attīstība Vietējās ekonomikas attīstībā Īstermiņā neviennozīmīgas ietekmes Kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana

NVO līdzdalība ES fondu programmēšanā 2007.-2013. gadam Plānošanas dokumentu izstrāde Valsts stratēģiskais ietvardokuments Darbības programmas Līdzdalības forma: Darba grupas Atzinumi un komentāri par dokumentiem Stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums Viedokļa paušana Eiropas Komisijai

Būtiskākie vides NVO komentāri Palielināt finansējumu vides prioritātēm Paredzēt pasākumus Energoefektivitātes paaugstināšanai Atjaunojamo energoresursu attīstīšanai Velotransporta attīstīšanai Stiprināt vidi kā horizontālo prioritāti visos programmu pasākumos Vides izvērtējums Zaļais iepirkums

Rezultāti Līdzdalības iespējas tika nodrošinātas un tās tika izmantotas Lielākā daļa vides NVO komentāru netika ņemti vērā Politiskā ietekme uz finansējuma sadali

“Līdzdalība” politikā