Viedoklis par Latvijas Stabilitātes programmu gadam

Slides:



Advertisements
Līdzīgas prezentācijas
      Sensoro spēju attīstīšana matemātisko pamatpriekšstatu veidošana, matemātika - integrētā pieeja  Konsultācija  Rīgas pirmsskolas izglītības.
Advertisements

Skolas simbolika 10.a klases projekts 2011./2012. m.g.
Lasīšanas prasmju pilnveide
“Rītausmas reidi”.
Eiropas Sociālā fonda projekts „Inovatīva un praksē balstīta pedagogu izglītības ieguve un mentoru profesionālā pilnveide” Vienošanās Nr.2010/0096/1DP/ /09/IPIA/VIAA/001.
Aktualitātes bērnu tiesību aizsardzības jautājumos
Demonstrējumi dārzkopībā g.
Prezentācijas transkripts:

Viedoklis par Latvijas Stabilitātes programmu 2018.-2021. gadam 10.04.2018

Viedoklis par Latvijas Stabilitātes programmu 2018.-2021. gadam Kopsavilkums Padomes vērtējums par fiskālajiem nosacījumiem sakrīt ar Finanšu ministrijas novērtējumu, kā arī pozitīvi jāatzīmē būtiskie uzlabojumi makroekonomikas scenāriju analīzē un arī nospraustie mērķi samazināt vispārējās valdības parādu līdz 36% no IKP. Padome uzskata, ka fiskālās ekspansijas apmēri neatbilst ekonomiskās izaugsmes cikla fāzei, lai gan juridiski Fiskālās disciplīnas likuma prasības netiek pārkāptas. 10.04.2018 Viedoklis par Latvijas Stabilitātes programmu 2018.-2021. gadam

Viedoklis par Latvijas Stabilitātes programmu 2018.-2021. gadam 2017.gada rezultāti Padomes vērtējums par fiskālajiem nosacījumiem sakrīt ar Finanšu ministrijas vērtējumu, tomēr Budžeta izpildes rezultāti 2017. gadā atkal ir atgriezušies tajā budžeta deficīta praksē kāda tā bija 2013.-2015. gadā, atstājot 2016. gadu kā vienīgo pozitīvo izņēmumu. 2017. gada bilances iznākums varēja būt par 0,7% punktiem labāks, ja ne 140 milj. eiro Latvenergo darījums un 44,9 milj. eiro neatbilstības ziņojumi pārdalot ietaupījumus no pozīcijām, kurām bija jāsamazina izdevumu griesti nevis dotas tēriņiem. 10.04.2018 Viedoklis par Latvijas Stabilitātes programmu 2018.-2021. gadam

Vispārējie novērojumi 2018. gadā strukturālās bilance ir pasliktinājusies ekonomikas cikla novērtējuma dēļ, gan būtiski pasliktinātās pamatbudžeta bilances dēļ (sk. zemāk tabulu)   2018 2019 2020 2021 Valsts pamatbudžeta deficīts (-) / pārpalikums (+), % no IKP SP 2015./18. -0,2 x VTBIL 2016./18. 0,2 SP 2016./19. 0,4 0,9 VTBIL 2017./19. SP 2017./20. -0,3 0,1 1,2 VTBIL 2018./20. -1,1 -0,9 0,0 SP 2018./21. -1,7 -1,2 -1,0 Pārmaiņas kopš SP 2017./20. -1,4 -1,3 -1,5 10.04.2018 Viedoklis par Latvijas Stabilitātes programmu 2018.-2021. gadam

Latvijā novērojama procikliska fiskālās politikas īstenošana (ekspansija), diemžēl arī periodā pēc FDL ieviešanas Latvijas cikliski koriģētā primārā bilance (vertikālā ass) un izlaižu starpības (horizontālā ass) 1997.-2019.gads, % no potenciālā IKP. Savienotie punkti atspoguļo gadus pēc FDL ieviešanas. Avots: Ameco, Eiropas Komisijas datubāze

Latvija ir viena no tām valstīm, kas periodā kopš 2015. un 2016 Latvija ir viena no tām valstīm, kas periodā kopš 2015.un 2016.gada īsteno fiskālo ekspansiju Fiskālā ietekme ES dalībvalstīs. 2015.-2019.gadu izmaiņas primārajā bilancē, % no potenciālā IKP. Avots: Ameco, Eiropas Komisijas datubāze.

Jauni fiskālie riski, kurus ir svarīgi kvantificēt Finanšu sektora risks Valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību risks Publiskās un privātās partnerības projektu risks Tāpēc Padome aicina Valdību vērtēt un atjaunot noteikumus Nr.229 "Noteikumi par fiskālo risku vispārējo vadību un par fiskālās nodrošinājuma rezerves apjoma noteikšanas metodoloģiju", kā arī aicināt Finanšu ministriju darbu pie minēto risku kvantificēšanas nosacījumu pilnveides uzsākt nekavējoties. 10.04.2018 Viedoklis par Latvijas Stabilitātes programmu 2018.-2021. gadam

Fiskālo nosacījumu izpildes novērtējuma pilnveides nepieciešamība Fiskālās disciplīnas likums ir pieticīgs fiskālo nosacījumu izpildes novērtējumā par iepriekšējiem periodiem. Likums piedāvā tikai strukturālās bilances noviržu no plāniem vērtēšanas uzdevumu. Padome norāda, ka nav pilnībā ieviesta Direktīvas 2011/85/ES "Par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām" 4.panta sestā daļa Par fiskālajai plānošanai izmantotām makroekonomiskajām un budžeta prognozēm veic regulāru, objektīvu un vispusīgu izvērtējumu, kura pamatā ir objektīvi kritēriji, tostarp ex post izvērtējumu. Minētā izvērtējuma rezultātus dara zināmus atklātībai un attiecīgi ņem vērā, sagatavojot turpmākās makroekonomiskās un budžeta prognozes. Ja izvērtēšanas rezultātā tiek konstatēta būtiska novirze, kas ietekmē makroekonomiskās prognozes attiecībā uz vismaz četru secīgu gadu laikposmu, attiecīgā dalībvalsts veic vajadzīgos pasākumus un dara tos zināmus atklātībai. 10.04.2018 Viedoklis par Latvijas Stabilitātes programmu 2018.-2021. gadam

Paldies par uzmanību! Fiskālās disciplīnas padome Smilšu ielā 1-512 Rīgā LV-1919 Tālr.: +371 6708 3650 E-pasts: info@fdp.gov.lv Mājaslapa: http://fdp.gov.lv Twitter: @Fiskalapadome Facebook: fiskalapadome 2019.11.02.