Aksioloģija jeb vērtību teorija

Slides:



Advertisements
Līdzīgas prezentācijas
      Sensoro spēju attīstīšana matemātisko pamatpriekšstatu veidošana, matemātika - integrētā pieeja  Konsultācija  Rīgas pirmsskolas izglītības.
Advertisements

Skolas simbolika 10.a klases projekts 2011./2012. m.g.
Lasīšanas prasmju pilnveide
“Rītausmas reidi”.
Eiropas Sociālā fonda projekts „Inovatīva un praksē balstīta pedagogu izglītības ieguve un mentoru profesionālā pilnveide” Vienošanās Nr.2010/0096/1DP/ /09/IPIA/VIAA/001.
Aktualitātes bērnu tiesību aizsardzības jautājumos
Demonstrējumi dārzkopībā g.
Prezentācijas transkripts:

Aksioloģija jeb vērtību teorija Ineta Kaļķe Bibliotēkzinātnes un informācijas studiju programma Sociālo zinātņu fakultāte Latvijas Universitāte (mācību seminārs) „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15 „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15

Axiology (no grieķu valodas Axia – vērtība + Logos – mācība). Filozofisko mācību par vērtībām sauc par aksioloģiju (1). Teorija ir noturīgu priekšstatu pētījumu apkopojums par : materiālo un garīgo vērtību izvēli ; augstāka sociālā stāvokļa sasniegšanu sabiedrībā (4). Vērtību noteicošie kritēriji ir : nozīme, kārtība, vērtību attiecības, novērtējums, vērtību sistēma, vērtību hierarhija, ideāls, mērķis, kvalitāte, norma, dzīves jēga (2). „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15 „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15

„Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15 Ieskats vēsturē Aksioloģija radusies filozofijā 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā (1). franču filozofs P.Lapī (P.Lapi) (1902.) vācu filozofs E.Hartmanis (E.Hartmann) (1904.) (5). „Vērtība ir jēgpilnais, saprātīgais, tas, kā vēl nav, bet kam vajadzētu būt un pēc kā vērts tiekties”. Vērtības atkarīgas no cilvēka pieprasījuma, no viņa vajadzībām (2). „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15

„Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15 Vērtību grupas (7) Absolūtās (nemainīgas un neatkarīgas) un relatīvās (mainīgas un atkarīgas no dažādiem faktoriem) Patiesās (kā īstas vērtības) un nepatiesās (pretēji patiesajām vērtībām) Pozitīvās (atbilstoši patiesām cilvēka vajadzībām un interesēm) un negatīvās (kuru realizēšanu cilvēkam var nodarīt kaitējumu) Nosacītās (iegūst vērtības statusu pie konkrētiem apstākļiem) un beznosacījuma (atzīstamas vērtības bez jebkādiem nosacījumiem) Atzītās (esošas un atzītas vērtības, kuras par tādām ir atzinis cilvēks) un neatzītās (patiesībā esošas vērtības, kuras nav atzītas) u.c. „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15

Vērtības piesātinātības procesa stadijas (3) „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15

M.Rokičs izdala 3 vērtību pamatveidus (3): profesionālās afektīvās jeb jūtu vērtības – savas profesijas cienīšana, lepošanās ar to; profesionālās kognitīvās vērtības – profesionālas zināšanas, zināšanas saskarsmē u.c.; profesionālās psihomotorās vērtības – profesionālas praktiskās un teorētiskās iemaņas kā vērtības, kuras var izkopt tikai praktiskā darbībā. „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15

Aksioloģijas pielietojums teorētisko atziņu izstrādē Georga Keršenšteilera izglītības teorijas metodoloģiskais pamats ir aksioloģija Lai katalogā iekļautie dati kļūtu par pilnvērtīgi izmantojamu informāciju Antonio Panici (Antonio Panizzi) un Čārlzs Ami Katers (Charles Ammi Cutter) izvirzīja iespiesto grāmatu kataloga galvenos uzdevumus un katalogu attīstības principus. „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15

Aksioloģijas pielietojums citos pētījumos Jāņa Rozenblata promocijas darbā pedagoģijas doktora zinātniskā grāda iegūšanai 1998. gadā „Profesionālo vērtību veidošanās audzēkņu un skolotāju pedagoģiskajā mijiedarbībā Tehniskajā ģimnāzijā”. Baibas Mūzes promocijas darbā „Bibliotēku elektroniskie katalogi un to kvalitāte” Filoloģijas doktora grāda iegūšanai Komunikācijas zinātnes Bibliotēkzinātnes apakšnozarē 2006. gadā „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15

Izmantotie informācijas avoti Kūle, Maija, Kūlis, Rihards. Filosofija. Rīga : Burtnieks, 1996. 652, [1] lpp. ISBN 9984912965 Lasmane, Skaidrīte, Milts, Augusts, Rubenis, Andris. Ētika : jautājumi, risinājumi, atzinumi : metodiskais līdzeklis. 3.izd., papild. Rīga : Zvaigzne ABC, 1995. 252, [3] lpp.  ISBN 9984-560-65-1. Rozenblats, Jānis. Profesionālo vērtību veidošanās audzēkņu un skolotāju pedagoģiskajā mijiedarbībā Tehniskajā ģimnāzijā [tiešsaiste] : disertācija pedagoģijas doktora zinātniskā grāda iegūšanai. Zin. vad. A.Špona. Rīga, 1998. [skatīts 2009-04-01]. Pieejams: http://www3.acadlib.lv/greydoc/Rozenblata_disertacija/Rozenblats.doc Аксиология [tiešsaiste]. [skatīts 2009-03-11]. Pieejams: http://www.glossary.ru/cgi-bin/gl_sch2.cgi?RSluwoo!suyoig.oo Аксиология [tiešsaiste]. Academic dictionaries and encyclopedias. [skatīts 2009-03-11]. Pieejams: http://dic.academic.ru/dic.nsf/enc_philosophy/36/%D0%90%D0%9A%D0%A1%D0%98%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%98%D0%AF Введение в философию [tiešsaiste]. [skatīts 2009-03-01]. Pieejams: http://www.filo-ru.ru/topics/t1r1part1.html Медведева, Г.П. Профессионально-этические основы социальной работы. Москва : Академия, 2007. 272 с. ISBN 978-5-7695-3200-9. „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15

„Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15 Paldies par uzmanību! „Teorētiskā bāze maģistra darba izstrādei” Prāga - 2009.05.15