Bērnu līdzdalības novērtēšanas rīka ieviešana

Slides:



Advertisements
Līdzīgas prezentācijas
      Sensoro spēju attīstīšana matemātisko pamatpriekšstatu veidošana, matemātika - integrētā pieeja  Konsultācija  Rīgas pirmsskolas izglītības.
Advertisements

Skolas simbolika 10.a klases projekts 2011./2012. m.g.
Lasīšanas prasmju pilnveide
“Rītausmas reidi”.
Eiropas Sociālā fonda projekts „Inovatīva un praksē balstīta pedagogu izglītības ieguve un mentoru profesionālā pilnveide” Vienošanās Nr.2010/0096/1DP/ /09/IPIA/VIAA/001.
Aktualitātes bērnu tiesību aizsardzības jautājumos
Demonstrējumi dārzkopībā g.
Prezentācijas transkripts:

Bērnu līdzdalības novērtēšanas rīka ieviešana Mīke Šūrmane (Mieke Schuurman) Rīga 10.04.2017.

Bērnu līdzdalības novērtēšanas rīka mērķis Uzsākt debates par bērnu līdzdalību Eiropas Padomes dalībvalstīs, kuru rezultātā tiek ievākta informācija un dati, tostarp paraugprakses piemēri Bāzes līnijas novērtējums, lai izmērītu turpmāko progresu, kura rezultātā tiek: Izstrādātas rekomendācijas turpmākajai rīcībai identificēto trūkumu jomās Pastāvīgs process – periodiska izvērtēšana ar mērķi izmērīt progresu

Ceļvedis = rīcības plāns – viens gads Trīs posmi: Sagatavošanas posms – materiālu tulkošana, nacionālā konsultanta un koordinatoru iecelšana, apmācību un ievadsemināra sagatavošana (2 mēneši) Īstenošanas posms – konsultācijas ar dažādām ieinteresētajām personām, konsultācijas ar bērniem (9 mēneši) Noslēguma un izvērtēšanas posms – nacionālo datu ievākšana, nacionālais ziņojums, izvērtēšanas sanāksme (2 mēneši)

Sagatavošanas posms Atbildīgais: Valsts iestāde Bērnu līdzdalības novērtēšanas rīka un papildmateriālu tulkošana (metodiskie norādījumi, norādījumi bērnu koordinatoriem) – jābūt gataviem līdz ievadsemināram Ministrijas atbildīgās personas un nacionālā konsultanta iecelšana Bērnu koordinatoru iecelšana Apmācību un ievadsemināra sagatavošana – attiecīgo ieinteresēto personu ielūgšana – atvērta tipa ievadseminārs (iespēja iekļaut apmācības par bērnu līdzdalību): Vismaz vienu dienu ilgs; 25–30 dalībnieki Ielūgt šādus pārstāvjus uz ievadsemināru: ministriju – pašvaldības, pilsoniskās sabiedrības, bērnu tiesībsarga un profesionālo organizāciju pārstāvjus, kā arī akadēmiķus, bērnus un jauniešus (tostarp no mazāk aizsargātām grupām).

Īstenošanas posms par visiem 10 rādītājiem: Metodiskie norādījumi, kuros ir sniegtas instrukcijas par visiem 10 rādītājiem: Kādi pierādījumi ir jāievāc? Kuras ieinteresētās personas tiks iesaistītas? Kādu metodiku izmantot dažādajiem indikatoriem: - konsultācijas ar bērniem, - pētniecība un datu ievākšana, - speciālistu sanāksmes. Galvenais ir apsvērt informāciju no dažādiem avotiem visā novērtējumā Identificēt informācijas iztrūkumus: apsvērt iekļaušanu rīcības plānā un turpmākajās darbībās Apzināties, ka bērni un jaunieši aizvien plašāk izmanto internetu un sociālos medijus, iesaistoties lēmumu pieņemšanā Iekļaujamās ieinteresētās personas: nozaru ministrijas, valsts aģentūras, ar bērniem strādājošie speciālisti, NVO, ar bērniem strādājošie tiesībzinātņu speciālisti, paši bērni un jaunieši, bērnu tiesībsargs, skolotājus pārstāvošās profesionālās organizācijas, advokāti, policisti, sociālie darbinieki, aprūpes darbinieki, ieslodzījuma vietu darbinieki, jauniešu līderi, sabiedriskie darbinieki, psihologi, u.c. Kādu metodiku izmantot dažādajiem indikatoriem: - konsultācijas ar bērniem, - pētniecība un datu ievākšana, - sanāksmes ar speciālistiem, piem., juristu sanāksme ar mērķi izvērtēt 4. indikatoru (pastāv mehānismi, kas ļauj bērniem droši izmantot savas tiesības piedalīties tiesu un administratīvajos procesos).

Īstenošanas posms Konsultācijas ar dažādām ieinteresētajām personām: Nozaru ministrijas un valsts aģentūras Speciālisti un profesionālās organizācijas, kuras strādā ar bērniem Tiesībzinātņu profesijas pārstāvji, kuri strādā ar bērniem NVO un pilsoniskā sabiedrība Bērnu tiesībsargs (ja tāds pastāv) Konsultācijas ar bērniem: Bērnu fokusa grupas

Konsultācijas ar bērnu fokusa grupām 10 fokusa grupas, no katras aptuveni 15–20 bērni: 5 grupas no pamatskolām un vidusskolām 5 grupas ar NVO iesaistīšanos Bērnu atlase jāveic sadarbībā ar skolām un NVO: Nodrošināt nelabvēlīgā situācijā esošu bērnu iekļaušanu, sadarbojoties ar tādām NVO, kam ir specifiska pieredze darbā ar šādām grupām Fokusa grupu ilgums: Vismaz puse dienas, maksimums pilna diena Fokusa grupas vada profesionāli bērnu koordinatori

Paraugprakses vadlīnijas bērnu līdzdalībai fokusa grupas sanāksmē Lai nodrošinātu bērnu un jauniešu jēgpilnu līdzdalību, ir izstrādāti norādījumi bērnu fokusa grupu organizēšanai, tostarp konsultatīvajās fokusa grupās apspriežamie jautājumi

Bērnu konsultatīvajās fokusa grupās apspriežamie jautājumi 3. indikators: pastāv neatkarība bērnu tiesību iestāde. Piemēram, vai bērni zina bērnu tiesībsarga pārstāvi? Vai viņi zina, kā sazināties ar viņu? 5. indikators: pastāv bērniem draudzīgas sūdzību iesniegšanas procedūras. Piemēram, vai medicīnas personas izskaidroja, kādas medicīniskās manipulācijas tie taisās veikt? 7. indikators: bērniem tiek sniegta informācija par viņu līdzdalības tiesībām. Piemēram, vai bērni uzzināja par bērnu līdzdalību pamatskolā jeb vidusskolā? 8. indikators: bērni un jaunieši ir pārstāvēti forumos. Piemēram, vai bērni var apgalvot, ka viņi ir skolas padomes/jauniešu padomes/u.c. locekļi? 9. indikators: pašvaldību pakalpojumu sniedzēji nodrošina bērniem draudzīgus atsauksmju mehānismus. Piemēram, vai bērni apzinās, ka viņi var sniegt atgriezenisko saiti pašvaldības iestādēm par tādiem pakalpojumiem kā izglītība/skolas, atpūta/sports, bērnu aizsardzība?

Konsultatīvās sanāksmes ar dažādām ieinteresētajām personām saistībā ar specifiskiem indikatoriem: Speciālisti, kuri strādā ar bērniem, tostarp skolotāji un sociālie darbinieki (par 3. un 5. indikatoru) Tiesībzinātņu profesijas pārstāvji, kuri strādā ar bērniem (par 4. indikatoru) Tiesībzinātņu, izglītības un veselības aprūpes jomas speciālisti, sociālie darbinieki, kuri ir atbildīgi par imigrācijas procedūrām, un valdības pārstāvji, kuri ir atbildīgi par mājokļiem (5., 6. un 7. indikators), pilsoniskā sabiedrība (konkrēti – NVO) (7., 8., 9. un 10. indikators). Saistībā ar 6. indikatoru ir jāpievieno: psihologi, bērnu un jauniešu līderi, sabiedriskie darbinieki, ierēdņi un citi attiecīgie speciālisti.

Noslēguma un izvērtēšanas posms Atbildīgais: Valsts iestāde un nacionālais konsultants Nacionālo datu ievākšana, konsultējoties ar ieinteresētajām personām, veicot dokumentu izpēti, noturot fokusa grupas (jānosūta valsts konsultantam) (līdz 10. mēneša beigām) Nacionālā ziņojuma sastādīšana (sastāda valsts konsultants) Izvērtēšanas sanāksme: Valsts ziņojuma prezentēšana visām iesaistītajām ieinteresētajām personām; galveno iznākumu un turpmākā darba priekšlikumu apspriešana Atgriezeniskās saites par iznākumiem sniegšana tiem bērniem, kuri bija iesaistīti konsultēšanā

Eiropas Padomes Bērnu tiesību nodaļa Ārējie konsultanti Trīs valstis jau ir veikušas novērtējumu: Igaunija, Īrija un Rumānija www.coe.int/en/web/children/participation

Jautājumi