Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Notiek prezentācijas ielādēšana. Lūdzu uzgaidiet

Tiešsaistes kampaņu veidošana ar atspēkojošu un alternatīvu vēstījumu

Līdzīgas prezentācijas


Prezentācija par tēmu: "Tiešsaistes kampaņu veidošana ar atspēkojošu un alternatīvu vēstījumu"— Prezentācijas transkripts:

1 Tiešsaistes kampaņu veidošana ar atspēkojošu un alternatīvu vēstījumu
Pilsoniskās sabiedrības stiprināšanas programmas mācību seminārs

2 Mērķis Šodien mēs iepazīstināsim ar MAVVKR modeli. Šī pieeja palīdzēs jums veidot efektīvu tiešsaistes kampaņas stratēģiju ar alternatīvo vai atspēkojošo vēstījumu. Jūs uzzināsiet, kā sociālos plašsaziņas līdzekļus iekļaut savā (tiešsaistes) komunikācijas kampaņā, piesaistot savu mērķauditoriju. Jūs iemācīsieties pastiprināt sava pozitīvā vēstījuma ietekmi un iesaistīt savu mērķauditoriju. Īstenojot katru MAVVKR principu, dalībnieki var izmantot veidni, lai visas dienas garumā veiktu piezīmes. Mērķis ir sekmēt PSO iemaņas īstenot efektīvas kampaņas un saīsināt mācībām nepieciešamo laiku, iepazīstinot ar iepriekšējo kampaņu pieredzi.

3 Darbības principi Mazliet teorijas un daudz praktiskā darba
Mācīšanās darot Mācīšanās gan no sekmēm, gan kļūdām Mācīšanās citam no cita Jūs jau esat eksperts! Mēs izmantosim praktiķu pieredzes apmaiņas metodi, jo apzināmies, ka PSO vietējos apstākļus pārzina vislabāk. Tāpēc materiāls ir praktisks, un tajā izklāstītie principi — ērti īstenojami. Mācību materiālu var uzskatīt par vienkāršu līdzekli sava darba organizēšanai, gatavojot sekmīgu kampaņu ar atspēkojošu vai alternatīvu vēstījumu. Mēs stāstīsim gan par panākumiem, gan kļūdām — kopā ar paraugprakses piemēriem mēs esam izveidojuši arī sarakstu “Komunikācijas/kampaņu neveiksmes”, kurā norādīti biežākie klupšanas akmeņi.

4 Pilsoniskās sabiedrības stiprināšanas programma
Partneri Mērķis: atbalstīt vietējo pilsonisko sabiedrību, atspēkojot vardarbīgu ekstrēmismu tiešsaistē. Sākums: EK programmu aizsāka otrajāES Interneta forumā, 2016. gada 8. decembrī. Pašlaik: tīkla attīstīšana un mācību programma ES valstīs. Nākotnē: uzaicinājums iesniegt priekšlikumus. Mācību semināram ir savs mērķis: uzlabot pilsoniskās sabiedrības organizāciju kompetenci, veidojot tiešsaistes kampaņas vardarbīga ekstrēmisma atspēkošanai. Atbalsts

5 Pieredzes apspriešana
Sarunas pāros Jūsu pieredze komunikācijā ar savu mērķauditoriju Problēmas sava atspēkojošā/alternatīvā vēstījuma nodošanā Jūsu vajadzības, veidojot tiešsaistes kampaņas 10 min Savstarpēja dalībnieku iepazīstināšana Piezīme. Jautājumi ir tie paši, kas reģistrēšanās anketā.

6 Sagaidāmā ieguvuma apspriešana
Kopējā apspriešana Ko jūs semināra laikā gribētu iemācīties? Kādu informāciju vēlaties apspriest? 10 min Dalībnieku iepazīstināšana ar grupu Vēlmju, vajadzību, prasību un ideju, pieredzes, sagaidīto ieguvumu saraksts uz lielajām lapām vai tāfeles

7 M mērķis A auditorija V vēstījums V vēstītājs K kanāls R rīcība
Seši pamatjautājumi Kāds ir jūsu mērķis? Kas ir jūsu mērķauditorija? Kāds ir jūsu vēstījums? Kas ir vēstītājs? Kas ir jūsu kanāls? Kāds ir jūsu aicinājums rīkoties? Atbildes uz šiem jautājumiem iezīmēs jūsu kampaņas stratēģijas pamataprises. Šie jautājumi būs galvenās vadlīnijas, gatavojot sekmīgu atspēkojoša vai alternatīva vēstījuma kampaņu.

8

9 M mērķis A auditorija V vēstījums V vēstītājs K kanāls R rīcība
Šodienas programma 09.00 Sagaidīšana Ievads Kafijas pauze Atspēkojoša/alternatīva vēstījuma tiešsaistes stratēģijas attīstība Pusdienas Darbība tiešsaistē Tējas pauze Spēju veidošana Noslēgums Programmas tēmas Ievads MAVVKR pieeja Vardarbīgi ekstrēmistu vai teroristu vēstījumi Atspēkojoši vai alternatīvi vēstījumi tiešsaistē Atspēkojoša/alternatīva vēstījuma tiešsaistes stratēģijas attīstība Tiešsaistes kampaņu organizēšana Komunikācijas stratēģijas Tiešsaistes darbību un reālās rīcības sasaiste Kāds ir jūsu mērķis? Kas ir jūsu mērķauditorija? Kāds ir jūsu vēstījums? Kas ir vēstītājs? Trīs kampaņu veidnes Darbība tiešsaistē No stratēģijas līdz darbībai Tiešsaiste = dinamisks dialogs Uzvedības izmaiņu sekmēšana Trīs lielās sociālo plašsaziņas līdzekļu platformas Pareizā virziena pārbaude Naida runas tiešsaistē — kā rīkoties? Rīki, instrukcijas, pamācības Spēju veidošana No resursu piesaistes līdz rīcībai SVID analīze Sadarbība ar PSO un mārketinga aģentūrām

10 Ievads 09.45–10.30

11 Vardarbīgi ekstrēmistu vai teroristu vēstījumi
Grupas diskusija Kāda veida vardarbīgus ekstrēmisma vai terorisma vēstījumus tiešsaistē jūs zināt? Kas piesaista jūsu mērķauditoriju? Kāpēc? Note to trainer Prevent identification bias before mismatch between trainer and trainees occur First ask for actual experience and ideas of the participants before showing examples of alien examples 10’

12

13 Definīcija Vardarbīgs ekstrēmisms Ideoloģiski motivētas vai pamatotas vardarbības propagandēšana, tās izvēršana, plānošana vai citāda atbalstīšana, lai sasniegtu sociālus, ekonomiskus vai politiskus mērķus. Radikalizācija Pieaugoša gatavība sekmēt un/vai atbalstīt tālejošas izmaiņas sabiedrībā (nepieciešamības gadījumā izmantojot nedemokrātiskus līdzekļus), kas ir pretrunā ar demokrātisku iekārtu vai to apdraud. Radikalizācijas izpratnes tīkla pieeja efektīvai radikalizācijas novēršanai ir apkopota kursā “RAN DNS”. Būtiska ir pirmās saskarsmes praktiķu iesaistīšana un apmācība: šie praktiķi būs pirmās profesionālās kontaktpersonas, ar kurām saskarsies riska grupas personas. Lai spētu piemērot profilaktiskus līdzekļus, šim praktiķiem ir jāizprot radikalizācijas pazīmes un jāzina, kā meklēt atbalstu, kad šādas pazīmes ir pamanītas, vienlaikus saglabājot pozitīvas attiecības ar personu. Profilakse ir būtiska — ir svarīgi sekmēt iejaukšanās pasākumus, kuru mērķis ir likvidēt radikalizācijai labvēlīgus apstākļus un tādējādi novērst šo procesu veidošanos vai iespējami agri tos pārtraukt. Tikpat svarīga ir vairāku iestāžu sadarbība — lai varētu novērst radikalizāciju un pasargāt riska grupas personas, saskanīga un uzticama tīkla izveidei ir nepieciešama vairāku iestāžu sadarbība. Šajā tīklā var apmainīties ar zināšanām un informāciju, apspriest konkrētas lietas un vienoties par labāko vienotas rīcības veidu. Tīklā vajadzētu iesaistīt gan dažādas tiesībaizsardzības iestādes un profesionālas aprūpes organizācijas, gan arī NVO un kopienas pārstāvjus. Liela nozīme ir pielāgotiem iejaukšanās pasākumiem, kas ir piemēroti vietējiem apstākļiem — katrs riska grupas indivīds ir atšķirīgs, tāpēc katram gadījumam nepieciešama sava pieeja. Lai varētu izstrādāt piemērotu iejaukšanās pasākumu, ir svarīgi izzināt indivīda apstākļus, izprast sūdzības, motivāciju, bažas, neapmierinātību u. c. faktorus. Lai nodrošinātu efektīvu atbalstu, papildus iekšējiem faktoriem jāņem vērā arī ārējie faktori, piemēram, personas sociālā vide un citi vietējie apstākļi.

14 RAN redzējums par radikalizāciju
Radikalizācija ir process Ir svarīgi noteikt robežu starp idejām (pat ekstrēmām) un vardarbīgu rīcību, ko sekmē ekstrēmas idejas. Ir svarīgi prast kompetenti atšķirt arī dažādus vardarbības veidus. Radikalizācija = process ar daudziem faktoriem un dažādiem virzieniem Jaunieši (ģimenes, kopienas) ir drīzāk upuri, nevis iniciatori. Profilakses mērķis ir ievainojamu cilvēku/kopienu pasargāšana. Radikalizācijas izpratnes tīkla pieeja efektīvai radikalizācijas novēršanai ir apkopota kursā “RAN DNS”. Būtiska ir pirmās saskarsmes praktiķu iesaistīšana un apmācība: šie praktiķi būs pirmās profesionālās kontaktpersonas, ar kurām saskarsies riska grupas personas. Lai spētu piemērot profilaktiskus līdzekļus, šim praktiķiem ir jāizprot radikalizācijas pazīmes un jāzina, kā meklēt atbalstu, kad šādas pazīmes ir pamanītas, vienlaikus saglabājot pozitīvas attiecības ar personu. Profilakse ir būtiska — ir svarīgi sekmēt iejaukšanās pasākumus, kuru mērķis ir likvidēt radikalizācijai labvēlīgus apstākļus, un tādējādi novērst šo procesu veidošanos vai iespējami agri tos pārtraukt. Tikpat svarīga ir vairāku iestāžu sadarbība — lai varētu novērst radikalizāciju un pasargāt riska grupas personas, saskanīga un uzticama tīkla izveidei ir nepieciešama vairāku iestāžu sadarbība. Šajā tīklā var apmainīties ar zināšanām un informāciju, apspriest konkrētas lietas un vienoties par labāko vienotas rīcības veidu. Tīklā vajadzētu iesaistīt gan dažādas tiesībaizsardzības iestādes un profesionālas aprūpes organizācijas, gan arī NVO un kopienas pārstāvjus. Liela nozīme ir pielāgotiem iejaukšanās pasākumiem, kas ir piemēroti vietējiem apstākļiem — katrs riska grupas indivīds ir atšķirīgs, tāpēc katram gadījumam nepieciešama sava pieeja. Lai varētu izstrādāt piemērotu iejaukšanās pasākumu, ir svarīgi izzināt indivīda apstākļus, izprast sūdzības, motivāciju, bažas, neapmierinātību u. c. faktorus. Lai nodrošinātu efektīvu atbalstu, papildus iekšējiem faktoriem jāņem vērā arī ārējie faktori, piemēram, personas sociālā vide un citi vietējie apstākļi.

15 Ekstrēmistu grupu lietotie piesaistīšanas paņēmieni
Dažādi vardarbīga ekstrēmisma vēstījumu veidi Labējā spārna ekstrēmisms, reliģijas iedvesmots ekstrēmisms Dažādajām vardarbīgām ekstrēmisma ideoloģijām bieži vien ir līdzīgi komunikācijas veidi: atgrūšanas un pievilkšanas faktori; emocionāli pievilcīgu un ļoti racionālu argumentu kombinācija; galva (racionālisms) + sirds (emocijas) + vēders (intuīcija). Atgrūšanas faktoru piemēri Neapmierinātības sajūtas sekmēšana — atstumtība, spēcīgas netaisnības sajūta, pazemojums, nelokāma melnbaltā domāšana, sazvērestības teorija, upura sajūta Sociālās atstumtības sekmēšana — diskriminācija, ierobežota sociālā mobilitāte, vāja izglītība, bezdarbs, noziedzība Politiski vēstījumi — lielākoties “Rietumi karo ar islamu” Arī galvassegas aizliegums, karikatūras krīze, islamofobija Ideoloģiskas un reliģiskas interpretācijas uzspiešana — apokaliptiski pareģojumi, vardarbīga džihāda interpretācija, sajūta, ka pret islamu ir vērsts uzbrukums un kopienu (ummah) nepieciešams aizstāvēt, uzskats, ka rietumos valda amorāls sekulārisms. Kultūras un identitātes krīzes sekmēšana — kultūras marginalizācija, neiederēšanās sajūta mājās vai vecāku paaudzes sabiedrībā, reliģiskās solidaritātes stiprināšana ar musulmaņiem visā pasaulē.

16 Diskusija Ekstrēmistiska rīcība Vervēšana Intereses pieaugums
Individuāla pieeja? Ekstrēmistiska rīcība Vervēšana Intereses pieaugums Riska grupa Mērķauditorija? Diskusija grupā Radikalizācijai ir dažādas stadijas. Kurā stadijā jūsu organizācijai (būtu) jāiejaucas? Dažādas mijiedarbības formas ar mērķgrupām. Ko izmantot — novēršanas pasākumu, alternatīvu vēstījumu, atspēkojošu vēstījumu vai atspēkojošu runu? Liela nozīme ir vietējo apstākļu izpratnei. Kā iejaukšanās pasākumiem izmantot sociālos plašsaziņas līdzekļus? (Ļoti vienkāršots modelis)

17 Vai tiešsaistes komunikāciju var izmantot kā iejaukšanās instrumentu?
“Daudz var panākt, pārstrādājot, pielāgojot un par pamatu izmantojot citas veiksmīgas kampaņas” “Labi mākslinieki kopē. Lieli mākslinieki zog” — radošajās nozarēs tas ir labi zināms teiciens. Vai ir kādas kampaņas, kas jūs iedvesmo? Lūk, pāris piemēri no labi zināmām kampaņām, kas var jums noderēt iedvesmai. “Not Another Brother” (Vairs nevienu brāli) (Quilliam fonds – Džeimss Rasels (James Russell) Netz-gegen-nazis Viņi izvērsa darbību ārpus interneta un informēja par to tiešsaistē: Piemēros ir iekļautas tikai polarizācijas apkarošanas kampaņas, tajās nav atspēkojoša vai alternatīva vēstījuma. Šajos piemēros ir manāmas solidaritātes un kopienas iezīmes.

18 https://youtu.be/IjIQ0ctzyZE
1. piemērs #Notanotherbrother Saite atver YouTube video, ilgums 1:41 min

19 2. piemērs Note to trainer: I’ll ride with you started as an online twitter campaign immediately after racial insult event in Australia. The hashtag and its cause became adopted by a national educational programme. 2014. gada decembris Pirmdiena notikusī ķīlnieku krīze Sidnejā, Austrālijā, ir beigusies, bet negadījuma apstākļi, kuros pēc 16 stundas ilgušās krīzes trīs cilvēki, tostarp šāvējs, gāja bojā, un vēl četri tika ievainoti, joprojām ir neskaidri. Informācija par aizdomās turētā Mena Monisa (Man Monis) motīviem vai policijas operāciju, kas krīzi izbeidza, ir ļoti skopa. Šīs nenoteiktības laikā tiešsaistē uzliesmoja naidīga nostāja pret Austrālijas musulmaņiem. Informācija par ķīlnieku situāciju — tostarp, terorista reliģiskā piederība un tautība, kā arī informācija par melnu karogu ar musulmaņu ticības apliecinājuma tekstu “shehada” — izplatījās ātri, un pirmā incidenta mirkļbirka “#SydneySiege” pakalpojumā Twitter iemiesoja laiku pa laikam iznirstošo un paredzamo interneta neglītumu. Tika publicēti ksenofobiski un pret musulmaņiem vērsti tvīti, un Austrālijas Aizstāvības līga, galēji noskaņota labējā grupa, draudēja ar konfrontācijām Sidnejas priekšpilsētā Lekembā. Facebook Kā liecina informācija, vilcienā kāda pasažiere pamanīja, ka musulmaņu sieviete noņem savu hidžābu, kā šķiet, bailēs kļūt par apvainojumu mērķi. Šī pasažiere lūdza sievieti galvassegu uzvilkt un piedāvāja viņu pavadīt, tādējādi demonstrējot solidaritāti. Un tā tika radīta mirkļbirka #IllRideWithYou. Šī mirkļbirka kļuva populāra un vairākas stundas pēc ķīlnieku krīzes beigām joprojām tiek bieži lietota visā pasaulē. Avots: Saite...

20 3. piemērs

21 Naida ziedojumi Kampaņa, kurā ikviens ziņojums par naida runu tiek pārvērsts par ziedojumu bēgļiem (video izņemts)

22 “Nazis against Nazis” (Nacisti pret nacistiem) — Exit Deutschland Campaign Wunsiedel [angļu valodā] “Nazis against Nazis” Par katru neonacistu protesta gājienā noieto metru tika ziedota nauda kādai no organizācijām, kas atbalsta bēgļus. Video: Tīmekļa vietne:  

23 Ko jūs redzējāt? Ko jūs izjutāt?
Apspriešanās grupā Ko jūs redzējāt? Ko jūs izjutāt?

24 Kafijas pauze 10.30–11.00

25 Tiešsaistes stratēģijas attīstīšana
11.00–14.30 (ieskaitot pusdienu pārtraukumu)

26 Tiešsaistes kampaņa: kāpēc?
Jūs darāt zināmu cilvēku viedokli Jūs izglītojat savu mērķauditoriju Jūs veidojat tīklu Šis un trīs nākamie slaidi definē kampaņas veidošanas nozīmi. Tajos ir sniegti arī vairāki padomi par tiešsaistes un ārpus interneta veikto darbību savstarpējo sasaisti. Internets ir brīva telpa. Cilvēki jums atbildēs. Gan piekritēji, gan oponenti atbildēs uz jūsu ziņām, tvītiem un video. Piemērs: kampaņa #Blacklivesmatter netiek koordinēta vienpusīgi. Pakalpojums Twitter tiešsaistes kampaņas definē kā “punktu savienošanu”, t. i., cilvēki pievienojas jūsu sāktajai sarunai, papildina to ar savu viedokli un pieredzi.

27 Komunikācijas stratēģijas
Ikdienas Kampaņas organizēšana Atbildes Ikdienas komunikācijas aspekti Darbs, kas ieguldīts, lai veicinātu organizācijas un tās darbības atpazīstamības veicināšanu jūsu mērķauditorijas vidū. Regulāra informācijas atjaunošana, piemēram, par darbībām Jūsu jomā svarīgu faktu un skaitļu publicēšana Pārskati un preses relīzes, kas informē plašāku sabiedrību par jūsu aktivitātēm un rezultātiem Gada pārskati u. tml. Atbildes komunikācijas aspekti Preses relīzes, tikšanās, ziņas, tvīti u. c., kas tiek publicēti (nekavējoties) pēc kāda ārēja notikuma, piemēram, teroristu uzbrukuma, kāda politiķa izteikta provokatīva paziņojuma, pilsētas domes lēmuma u. tml. Mērķis ir apliecināt savu nostāju un/vai iesaistīt cilvēkus, lai tie paustu savus viedokļus par notikumu un/vai cīnītos ar notikuma sekām, piemēram, ja plašākas sabiedrības acīs tiek nomelnota jūsu mērķauditorijas reputācija. Tā var būt daļa no plašākas kampaņas, bet var būt arī atsevišķa komunikācijas aktivitāte. Kampaņas organizēšana Kampaņu veido noteiktā laika periodā izvērsti, vienoti un saskanīgi iejaukšanās pasākumi, centieni, līdzekļi un vēstījumi ar konkrētu mērķi, kas ir svarīgs gan jūsu personālam un brīvprātīgajiem, gan jūsu mērķauditorijai un/vai plašākai sabiedrībai. Mērķis var būt ietverts aicinājumā rīkoties. Jūs vēlaties panākt, lai cilvēki sāk (vai beidz) kaut ko darīt. Piemēram, nopērk mašīnu, lai balso par kādu kandidātu, piesakās stipendijai vai abonē jūsu informatīvos biļetenus. Kampaņas mērķauditorijai vienmēr ir jābūt skaidri definētai. Labā kampaņā visa darbība ir vērsta uz mērķauditoriju, nevis uz trešajām pusēm. Tomēr pievērsiet uzmanību arī atbildes reakcijai, ko jūsu kampaņa var radīt tajās grupās, kas nav jūsu mērķauditorija. Var izrādīties, ka šīs atbildes nevar ignorēt, jo tās ietekmē jūsu stratēģiju.

28 Komunikācijas un kampaņas organizēšanas stratēģijas vienmēr apvieno gan darbu tiešsaistē, gan pasākumus ārpus tās “Noteingang” ir klasisks Vācijā izvērstas sekmīgas kampaņas piemērs; tās mērķis bija cīnīties pret vardarbīgiem un rasistiskiem uzbrukumiem 21. gadsimta sākuma gados. Tas bija krietnu laiku pirms plašā interneta lietojuma. Kampaņā tika lietotas logā ievietojamas zīmes, ko bāru un veikalu īpašnieki vai privātpersonas varēja piestiprināt pie savām durvīm un logiem, tādējādi norādot drošas vietas, kur cilvēki var patverties gadījumā, ja viņiem uz ielas uzbrūk vai draud. Vissaistošākais ir kampaņas popularitātes pieauguma ātrums (lai gan tobrīd nebija tādu plašsaziņas līdzekļu kā Twitter vai Facebook trūkumu), tās vienkāršība un skaidrais vēstījums.

29 “Mothers of Plaza de Mayo (35 jaar)”

30 M mērķis A auditorija V vēstījums V vēstītājs K kanāls R rīcība
Kampaņas stratēģija Kāds ir jūsu mērķis? Kas ir jūsu mērķauditorija? Kāds ir jūsu vēstījums? Kas ir vēstītājs? Atbildot uz šiem jautājumiem, jūs varēsiet veidot tiešsaistes kampaņas stratēģiju atbilstīgi savam alternatīvajam vai atspēkojošajam vēstījumam. Šie jautājumi būs galvenās vadlīnijas, gatavojot sekmīgu atspēkojoša vai alternatīva vēstījuma kampaņu. Atbildes uz tiem palīdzēs izprast kampaņas MĒRĶI un tam vajadzīgos LĪDZEKĻUS. Atbildes palīdzēs jums saprast jūsu mērķa un mērķauditorijas savstarpējo saikni, kā arī veidos izpratni par vēstījuma formu un saturu. Vienkāršos vārdos — vai jūs saprotat, ko darāt? Vai jūsu darbības ir efektīvākais veids, kā īstenot iecerēto, ņemot vērā jūsu mērķauditorijas domas, viedokļus, vērtības un uzvedību?

31 M mērķis A auditorija V vēstījums V vēstītājs K kanāls R rīcība
Kāds ir jūsu mērķis? Kopējā apspriešana Vai nodrošināt informāciju, faktus un skaitļus? Iedrošināt cilvēkus? Atklāt patiesību aiz vilinošajiem ekstrēmistu vēstījumiem? Radikalizācijas izskaušana? …? Atspēkojoša/alternatīva vēstījuma kampaņas mērķu piemēri Iepazīstināt ar savu organizāciju un tās darbību. Veicināt izpratni par savu humāno mērķi. Izveidot tiešsaistes atbalsta kopienu. Izplatīt uzskatus un/vai politiskus vēstījumus. Veidot atspēkojošu vēstījumu ekstrēmistu propagandai. Norādīt mērķauditorijai un tās videi citas iespējas. Piemērs 3. punktam: tiešsaistes atbalsta kopienas izveidošana, piemēram, “the Digital Nun” (“Digitālā mūķene”) Piemērs 6. punktam: Sniedziet iespēju PSO klientu grupām/dalībniekiem, izplatīt pašiem savus vēstījumus kā,piemēram, “Conscious Creators” (Apziņas radītāji) (Lūks Ņūbolds (Luke Newbold)) Citi mērķi ir, piemēram: interaktīva tiešsaistes kampaņa kā, piemēram, Twitter mirkļbirka “bring back our girls” (“vediet atpakaļ mūsu meitenes”), bet veidojiet mazāka mēroga kampaņu , ko var realizēt pilsoniskās sabiedrības organizācijas; alternatīva vēstījuma kampaņa, piemēram, par karjeras padomiem/dzīves prasmēm (skat., piemēram, pozitīvas un tālredzīgas domāšanas vēstījums tiešsaistē, kas aicina iesaistīties un tādējādi rada alternatīvu negatīvajiem uz pagātni vērstajiem ekstrēmistu vēstījumiem par izolacionismu un izstumšanu no sabiedrības.

32 Mērķi — ar ko sākt? JŪSU unikālā spēja vai iespēja Kāpēc tieši JŪS? Mērķis vienmēr ir panākt uzvedības maiņu Ierosināt vai sekmēt jaunu izturēšanās veidu Apturēt kaitējošu rīcību Novērst negatīvu vai kaitīgu uzvedību Mainīt pastāvošo uzvedību Paskaidrojami aspekti Tiešsaistes kampaņa jābalsta uz jau pastāvošu jūsu organizācijas darbību, tēlu vai pozīciju. Sākumā jāapsver, kāpēc tieši jūs esat piemērotākā persona/organizācija izmaiņu veicināšanai savā mērķauditorijā. Kas viņiem liks jūs uzklausīt? Kas sekmēs uzticēšanos jūsu vēstījumam? Kāds ir mērķauditorijas priekšstats par jums? Noderīgs jautājums — vai jūsu vērtības atspoguļojas jūsu mērķauditorijas uzvedībā? Skatiet Koveja (Covey) ietekmes un iesaistīšanās apļus. Avots: Ališa Kērnsa (Alicia Kearns), 2. slaids “Ar ko sākt?”

33 Mērķa definēšana Skaidru mērķu un veiksmes indikatoru definēšana
Tiem jābūt izmērāmiem Tiem jābūt maziem Tiem jābūt vienkāršiem un konkrētiem To sasniegšanai jāparedz noteikts laiks Skaidru mērķu un panākumu indikatoru definēšana Tas nepieciešams, lai regulāri pārraudzītu un izvērtētu ietekmi. Regulāra pārraudzīšana veicinās divu aspektu izvērtēšanu. Tā palīdzēs jums saprast, vai savā kampaņā esat izvēlējies pareizo pieeju un vai ieguldītais darbs rada gaidītos rezultātus. Piemēram, ja jūsu mērķis ir 10 nedēļās mobilizēt 100 cilvēkus, tad mobilizēto cilvēku skaitam ik nedēļu jāpieaug par 10 cilvēkiem. Pārraudzīšana palīdzēs jums noteikt kampaņas stiprās puses un tās trūkumus. Tādējādi varēsiet pastāvīgi uzlabot un pielāgot savu kampaņu. Piemēram, ja uz jūsu Facebook publicētajām ziņām no mērķauditorijas nav saņemta nekāda atbilde, iespējams, jāpārskata, vai FB ir piemērotākā platforma komunikācijai ar šo mērķauditoriju. Parasti nav iespējams mērīt radikalizācijas pakāpes palielināšanos vai samazināšanos noteiktā mērķauditorijā, jo organizācijai nav resursu šāda pētījuma/mērījuma veikšanai un tāpēc, ka nav tiešas sakarības starp jūsu kampaņas darbību un izmaiņām mērķauditorijas attieksmē, domāšanas veidā vai rīcībā. Tomēr jūs varat mērīt to cilvēku skaitu, kas ir sazinājušies ar jums vai jūsu organizāciju. Piemērs: dalībnieku skaita palielināšanās par x vērtību jūsu darbībā, brīvprātīgo skaits jūsu organizācijā, pieteikumi atbalstam, padomi noteiktā laika periodā.

34 Pārdomātu mērķu piemēri
Grūti sasniedzami Līdz 2017. gada maijam par 30 % samazināt to Birmingemā un Tauerhamletsā dzīvojošo 35–45 gadus veco musulmaņu vīriešu skaitu, kas dodas uzTurciju, Sīriju vai Irāku, lai kļūtu par ārvalstu kaujiniekiem teroristiem. Sasniedzami Lai samazinātu mūsu apgabalā radikalizēto indivīdu skaitu, sešos mēnešos par 65 % palielināt to Sauttanetā dzīvojošo 13–18 gadu veco meiteņu skaitu, kas zvana uz mūsu tālruņa līniju, lai saņemtu padomu par draugu, ko potencāli var radikalizēt labā spārna vardarbīgā ekstrēmisma grupas.

35 Vingrinājums Individuāla sagatavošanās (10 minūtes) Definējiet savas organizācijas (pašreizējās tiešsaistes kampaņas) mērķi. Veidojiet to mērāmu, mazu, vienkāršu, konkrētu un noteiktā laikā īstenojamu. Salīdziniet rezultātus mazās 3 personu grupās (10 minūtes) Noderīgi jautājumi Cik cilvēku no mērķauditorijas tiks sasniegti? Kāds ir aicinājums rīkoties?

36 Kas ir jūsu mērķauditorija?
A auditorija R rīcība K kanāls V vēstītājs V vēstījums M mērķis Kas ir jūsu mērķauditorija? Kā viņi saņem un nodod informāciju? Kāda ir viņu tiešsaistes vide? Kādos apstākļos viņi dzīvo? Kādu valodu viņi izmanto? Kāds ir viņu izziņas process? Nosakiet savu auditoriju ar pedantisku rūpību — precizitāte, precizitāte un vēlreiz precizitāte Riska grupas jauniešu vecāki, ģimene, draugi, skolotāji? Vīrieši vai sievietes? Kultūras vide? Sociālās integrācijas pakāpe? Ienākumi? Izglītība? Nodarbināts/nav nodarbināts? Izolējoša vai liberāla sociālā vide? Radikālo uzskatu iepazinēji vai jau radikalizēti? Kur viņi dzīvo? Reliģiski vai politiski ietekmēti? Vai ir atvērti viedokļu un ideju apmaiņai? Plašāku informāciju par mērķauditorijas raksturiezīmēm skatiet tālākajos slaidos. Skatiet arī dokumentu “Kā identificēt mērķauditoriju”, ko sagatavojis EDF. Tas tiks nosūtīts dalībniekiem.

37

38 Vai jūs labi pazīstat savu mērķauditoriju?
Uzdodiet sev pareizos jautājumus. NB! Skatiet arī iepriekšējo un nākamos slaidus, kur lasāmi jautājumu piemēri. Shēma ir veidota atbilstīgi komerciālu mārketinga stratēģiju izstrādē gūtajai pieredzei. No Ališas Kērnsas (Alicia Kearns) prezentācijas Kā auditorija saņem un nodod informāciju? Kādos apstākļos mērķauditorija dzīvo? Kāda valoda tiek izmantota? Kāds ir izziņas process?

39 Vai jūs labi pazīstat savu mērķauditoriju?
Kas jūs esat? Vingrinājums Sadalieties trīs vai četrās grupās Ja jūsu mērķauditorija būtu viens cilvēks... Uzzīmējiet viņu Apspriediet savā grupā viņa/viņas raksturiezīmes Uzdodiet viens otram jautājums, lai veidotu noteiktākas tēla aprises 20 minūtes Izdaliet papīru zīmēšanai Lai zīmējumu padarītu detalizētāku, var noderēt jautājumi. Kāds ir jūsu mērķauditorijas vidējais vecums? Par ko jūs runājat ar savu mērķauditoriju? Kādi ir galvenie sarunu temati jūsu mērķauditorijā? Kāda ir jūsu mērķauditorijas sociālā vide? Kā auditorija saņem un nodod informāciju? Kādos apstākļos mērķauditorija dzīvo? Kāda valoda tiek izmantota? Kāds ir izziņas process? Iedalīšana dažādās mērķgrupās Jaunieši, vecāki, sociālā vide Migranti, zemi/augsti ienākumi, zems/augsts izglītības līmenis, nodarbināts/nav nodarbināts Integrēts sabiedrībā vai atstumts Reliģiski vai politiski ietekmēts Izolējoša vai liberāla sociālā vide Interesējas par radikālajiem uzskatiem vai pārzina radikālos uzskatus Pasīvā mērķgrupa propagandai vai aktīvā mērķgrupa ekstrēmistu vēstījumam Radikālo uzskatu un radikālās rīcības stadija — atvērtība viedokļu un ideju apmaiņai

40 Ieteicamās un nevēlamās darbības
Auditorija Plašsaziņas līdzekļu kanāli Pārraudzīšana un izvērtēšana Aicinājums rīkoties Iejaukšanās Skatiet Eiropas Demokrātijas fonda sagatavoto gūtās pieredzes dokumentu “Ieteicamās un nevēlamās darbības”. Iepriekšējās kampaņās gūtās atziņas, kas apkopotas no vairāk nekā 50 EDF organizētajām NVO intervijām, kā arī atbilstīgās literatūras pārskats un izvērtējumi.

41 Pusdienu pauze 12.30–13.30

42 Izklāstiet savu vēstījumu...
A auditorija R rīcība K kanāls V vēstītājs V vēstījums M mērķis Kāds ir jūsu vēstījums? Izklāstiet savu vēstījumu... ...vai tas ir pozitīvs vai kritisks? Grupas diskusija 10 minūtes Alternatīvs vēstījums Pozitīvs stāsts, atspoguļo grupas identitāti Virzīts uz integrāciju, sniedz iespējas Balstīts uz jūsu organizācijas vai iniciatīvas specialitāti Tu iederies, iekļaujies, tev izdosies Aicinājums rīkoties Atspēkojošs vēstījums Atbilde vai saturs, kas radīts, lai atspēkotu ekstrēmismu un naida runas tiešsaistē Iztirzājiet vardarbīgu ekstrēmismu, izmantojot teoloģiju vai humoru, pierādiet tā liekulību un melus. Maziniet vardarbīga ekstrēmisma ietekmi, sagraujiet to, noņemiet tā noslēpumainības plīvuru Atsauce RAN Saziņas un vēstījumu darba grupas seminārs par džihādistu propagandu un atbildēšanu tai, 2016. gada 3.–4. oktobris

43 Abdullah-X: pieci apsvērumi musulmanim par Sīriju
Piemērs atspēkojošam vēstījumam — iemesli, lai atteiktos no došanās uz Sīriju.   

44 Piemērs atspēkojoša vēstījuma kampaņai Somijā
Tēma 2015. gada rīcības kampaņai, ko organizēja Somijas Baznīcas atbalsta organizācija, bija jaunieši un vardarbīga radikalizācija. Kampaņas mērķis bija veicināt izpratni par faktoriem, kas vedina jauniešus pievienoties vardarbīga ekstrēmisma grupām, un sniegt praktiskus ieteikumus, lai novērstu vardarbīgu radikalizāciju gan Somijā, gan konflikta zonās.

45 Piemērs atspēkojoša vēstījuma kampaņai, ko organizēja Somijas baznīca: futbols vieno.
Futbola kampaņā “Peace United” ietverti gan tiešsaistes, gan bezsaistes elementi: videomateriāli, galda spēles, testi un viktorīnas u. c.  Publikācijas pieejamas šeit:  

46 Saistoša satura radīšana
Paturiet prātā savas kampaņas mērķus! Ja jūsu mērķis ir mijiedarboties ar auditoriju, iekļaujiet saturu, kas būtu pietiekami interesants dialoga sekmēšanai. Kā jūs pārliecināsiet auditoriju rīkoties? Ja vēlaties, lai auditorija kaut ko apgūst, atturieties no pamācošas izteiksmes. Nodrošiniet saturu ar pievienoto vērtību, veidojiet to aizraujošu un interesantu!

47 M mērķis A auditorija V vēstījums V vēstītājs K kanāls R rīcība
Kas ir vēstītājs? Grupas diskusija Vēstījums un vēstītājs tālākajos piemēros … ...vai tie vieš uzticību, ir konsekventi, pārliecinoši, ieinteresēti?

48 Piemērs Video par afrikāņu matu kopšanu Ticama vēstītāja piemērs:
vietnē YouTube ir pieejamas daudzas videopamācības, kurās melnādainas sievietes demonstrē matu sakārtošanas veidus. Tostarp, kā dabiskajiem matiem piestiprināt šķipsnas, kā veidot lokas afrikāņu matos vai kā pielāgot priekšā piestiprināmas parūkas. Šos video YouTube ievieto sievietes, kas pamanīja, ka šāda veida skaistumkopšanas programmas netiek pārraidītas televīzijā. Melnādaino sieviešu interese par skaistumkopšanas jautājumiem tika ignorēta. Tāpēc mērķauditorijas pārstāvji paši sāka veidot šāda veida pamācības. Tas vedina viņiem uzticēties.

49 Uzticama vēstītāja piemērs
Humza Aršads (Humza Arshad): Badmans World 14 | New Scotland Yard | Humza Productions

50 Muhameds El Bašīri (Mohamed El Bachiri)
“Jihad of love”(Mīlestības džihāds) — ir arī grāmata

51 Panākumu atslēga ir ticamība
Bieži vien vēstītājs ir sekmīgāks, ja viņš/viņa mērķauditorijai šķiet ticams(-a) Bieži, bet ne vienmēr, uzticēšanos veicina arī tas, ka vēstītājs ir gan pārliecinošs, gan arī izrāda ieinteresētību — izmanto faktus un skaitļus un arī emocijas un uzskatus. Note to trainer Messenger can be a person or a credible voice in another way e.g. tv or radio station or website Important is that the messenger and his/her message “fit”. A scientist or politician can be a credible voice when we are talking about scientific facts or political discourse.

52 Galva Sirds Vēders Vēstītājs Auditorija Vingrinājums: sarunas pāros
Kas ir jūsu vēstījuma vēstītāji? Kā viņi ir saistīti ar jūsu mērķauditoriju? Izdaliet zīmēšanas papīru ar vēstītāja attēlu.

53 M mērķis A auditorija V vēstījums V vēstītājs K kanāls R rīcība
Puslaiks! Pirmie jūsu kampaņas pamatelementi ir gatavi! Paskaidrojums: šis slaids ievada nākamos slaidus, kuros mēs jums izskaidrosim kampaņas veidņu izmantošanu. Tagad jūs zināt, kā definēt savu mērķi, mērķauditoriju un vēstījumu — tātad ir gatavi pirmie elementi, ko var izmantot kampaņas organizēšanas plāna izveidē. Pamatinformācija par EFD veidnēm Tie ir vienkārši instrumenti, ko var izmantot NVO/PSO, kas vēlas sākt atspēkojoša/alternatīva vēstījuma kampaņu. Ietver praktiskus nevalstiskām organizācijām paredzētu kampaņas padomus un detalizētus norādījumus, kā arī noderīgus padomus NVO, kurām ir ierobežoti resursi un tikai neliela pieredze komunikācijas jomā. Materiālā ir iekļautas atsauces uz pieejamajiem izsmeļošākiem mācību materiāliem/rokasgrāmatām.

54 Noderīgs instruments: kampaņas veidnes
1. Redzamība Piesaistiet savam darbam uzmanību! 2. Rīcība Lūk, ko jūs varat darīt! 3. Ietekme Uzrunājiet viņus un mainiet viņu domas! Īss dokumenta “Trīs kampaņas. Kura ir jums vispiemērotākā?” izklāsts. Šajā dokumentā ir ietverta trīs stadiju veidne veiksmīgai atspēkojoša/alternatīva vēstījuma kampaņai. Šo dokumentu, izmantojot kampaņu organizēšanā gūto pieredzi, ir sagatavojis Eiropas Demokrātijas fonds. Trīs stadijas kopumā iekļauj 12 darbības. Šīs darbības ļaus kvalitatīvā līmenī sagatavot savu kampaņu. Redzamība Definējiet savu mērķi: tam jābūt skaidram, īstenojamam un izmērāmam. Iepazīstiet savu auditoriju: veltiet laiku savas auditorijas noteikšanai un izprašanai. Izvēlieties mērķauditoriju: iespēju robežās sašauriniet savu mērķauditoriju. Pārraugiet un izvērtējiet: nosakiet sociālo plašsaziņas līdzekļu rādītājus un instrumentus. Izvēlieties savus plašsaziņas līdzekļus: izmantojiet tikai tos plašsaziņas līdzekļus, kurus izmanto jūsu mērķauditorija. Pielāgojiet savu vēstījumu: veidojiet vēstījumu, kas jūsu auditorijai būs svarīgs. Atrodiet vēstītāju: izvēlieties vēstītāju, kas viesīs auditorijā uzticību. Parūpējieties par drošību: sagatavojieties vārdiskam uzbrukumam un draudiem. Rīcība Ieklausieties viedokļos: vai jūs vēršaties pie atbilstīgajiem cilvēkiem? Aiciniet rīkoties: kas jūsu auditorijai būtu jādara? Kā viņi var palīdzēt? Ietekme Individuāla iejaukšanās: uzrunājiet individuāli, veidojiet sarunu, lieciet viņiem (pār)domāt vai iedvesiet pārliecību. Nemitīgi pilnveidojieties: veltiet laiku visaptverošam izvērtējumam, lai nākamreiz jūsu darbs būtu vēl labāks.

55 Darbība tiešsaistē 14.30–16.15

56 No stratēģijas līdz darbībai
A auditorija R rīcība K kanāls V vēstītājs V vēstījums M mērķis No stratēģijas līdz darbībai Šajā sadaļā Darbība tiešsaistē Rīki, instrukcijas un pamācības Padomi un ieteikumi

57 Kādas sociālo plašsaziņas tīklu platformas...
...jūs zināt? (un kādas nezināt) ...jūs izmantojat personīgiem un profesionāliem mērķiem? ...izmanto jūsu mērķauditorija? Kādus trūkumus, iespējas un draudus jūs saredzat? Kādas lietotnes ir jūsu telefonā? Un kādas lietotnes ir jūsu bērnu telefonos? Viedokļu apmaiņa. To var darīt pāros, mazās grupās vai kopējā grupā. Izveidojiet platformu sarakstu, sadaliet tās kategorijās — jūsu izmantotās un mērķauditorijas izmantotās platformas. Izmantojiet nākamajā lapā redzamo attēlu. Pārrunājiet atšķirības starp to, kā dalībnieki izmanto sociālos plašsaziņas līdzekļus un to, kā to dara viņu mērķauditorija. Pārrunājiet šo atšķirību nozīmi kopējā grupā. 20 minūtes

58 Sociālie plašsaziņas līdzekļi,
ko izmanto jūsu mērķauditorija Sociālie plašsaziņas līdzekļi, ko izmantojat jūs Viedokļu apmaiņa. To var darīt pāros, mazās grupās vai kopējā grupā. Izveidojiet platformu sarakstu, sadaliet tās kategorijās — jūsu izmantotās un mērķauditorijas izmantotās platformas. Izmantojiet nākamajā lapā redzamo attēlu. Pārrunājiet atšķirības starp to, kā dalībnieki izmanto sociālos plašsaziņas līdzekļus un to, kā to dara viņu mērķauditorija. Pārrunājiet šo atšķirību nozīmi. Vai jums ir kas kopīgs?

59 Cilvēku uzrunāšana ar savu vēstījumu
Sava tīkla mobilizēšana Sasniedzamības paplašināšana Cienītāju un atbalstītāju iemantošana Sava tīkla mobilizēšana Emuāristi un videoemuāru veidotāji var ievietot saiti uz jūsu rakstiem. Facebook lietotāji var norādīt, ka viņiem “patīk” jūsu raksti, un viņi var kopīgot saites uz rakstiem. Twitter lietotāji var ievietot saites uz jūsu rakstiem un pārtvītot jūsu rakstu saites, ko ievietojuši citi lietotāji. Cilvēki e-pastā nosūtīs saites uz jūsu rakstiem saviem draugiem. Darbības izvēršana Sāciet ar cilvēkiem, ko jūs pazīstat personīgi vai kā organizācija. Kopīgojiet saites uz rakstiem savā tīmekļa vietnē, pievienojiet personīgu ziņu saviem atbalstītājiem Facebook. Izmantojiet Facebook, lai uzrunātu vairāk cilvēku ārpus sava draugu loka. Cienītāju un atbalstītāju iemantošana Citos plašsaziņas līdzekļos novirziet lietotājus uz savu Facebook lapu. Veidojiet atbalstītāju sadaļu savā tīmekļa vietnē. Uzdodiet atbalstītājiem jautājumus, iesaistieties sarunās un esiet pozitīvs.

60 Tiešsaiste = dinamisks dialogs
Regulāru vēstījumu plūsma (nevis vienreizējs mārketinga pasākums) Dialogs (nevis monologs) Atvērtība reakcijai Tīklveida saziņa (nevis tikai starp sūtītāju un saņēmēju) Personīgi, individuāli (nevis masveidā, anonīmi) Tumšā puse: atbalsošanās telpa un burbuļa efekts (pretēji konfrontācijai ar nezināmo) Diskusija grupā Aiciniet dalībniekus uzskaitīt noteiktas tiešsaistes komunikācijas iezīmes. Viens dalībnieks var pierakstīt minētos piemērus uz statīva lapas. Lūdziet izklāstīt pieredzi un reālus piemērus. Tiešsaistes kampaņa patiesībā nozīmē iesaistīšanos dinamiskā dialogā: jūs varat tieši uzrunāt ieinteresētu auditoriju. Jūs iesaistāties sarunā ar žurnālistiem, tīmekļa vietnēm, emuārrakstītājiem un organizācijām, un norādāt saites cits uz cita publikācijām. Jums ir neierobežota iespēja piemērot vai pielāgot savu vēstījumu un kampaņu ārējām izmaiņām, piemēram, komentāriem, lietotāju atzinībai (“patīk”) un kopīgošanas biežumam un/vai citu cilvēku īstenotiem politiskiem vai sociāliem notikumiem vai rīcībai. Viens noteikums — ietekme ir jāpārrauga un jāizvērtē regulāri. Piezīme: bieži vien centienos sekmēt izmaiņas jūs neesat viens. Piezīme: atbalsošanās telpa un burbuļa efekts ir gan risks (no radikalizācijas drauda skatpunkta), gan arī izdevība (ja atspēkojošs/alternatīvs vēstījums tiek piedāvāts īstajā brīdī). Ja pārzināt saturu, valodu, izmantoto vārdu krājumu, izteiksmes veidu, tēlu vai vizuālo stilu, ko izmanto ekstrēmistu organizāciju vai sociālais plašsaziņas līdzeklis, kas vēršas pie jūsu mērķauditorijas, jūs varat veidot vēstījumus līdzīgā veidā, un tādējādi sekmēt jūsu informācijas atrašanu meklētājprogrammās (meklētājprogrammu optimizācija — SEO (Search Engine Optimalisation)). Jūs varat vērst tiešsaistes darbību noteiktā virzienā, piemēram, precīzi definējot Facebook reklāmu mērķauditoriju.

61 Atbalsošanās telpa vai burbuļa efekts
Presē atbalsošanās telpa ir metaforisks apraksts situācijai, kad informācija, idejas vai uzskati tiek izcelti vai nostiprināti, tos publicējot vai atkārtojot noteiktā sistēmā. Metaforiskajā atbalsošanās telpā oficiālie avoti bieži netiek apšaubīti, un atšķirīgi vai konkurējoši uzskati tiek cenzēti, aizliegti vai citādi nepietiekami pārstāvēti. Atbalsošanās telpas efektu, kas sastopams tiešsaistē, rada saskaņota cilvēku grupa, kas apvienojas un izstrādā šauru skatījumu. Dalībnieku tiešsaistes kopienās paustais viedoklis bieži vien atbalsojas atkārtoti, un tādējādi tiek stiprināta viņu individuālo uzskatu sistēma. Tā notiek, jo internets sniedz vieglu piekļuvi plašam informācijas klāstam, un cilvēki arvien biežāk ziņas iegūst tiešsaistē, izmantojot netradicionālus avotus. Tādi uzņēmumi kā Facebook, Google un Twitter ir izveidojuši personalizācijas algoritmus, kas tiek izmantoti noteiktas informācijas novirzīšanai uz katras personas tiešsaistes jaunumu plūsmu. Satura pielāgošana ir aizvietojusi tradicionālā ziņu redaktora funkciju. Koncentrējoties uz atspēkojoša/alternatīva vēstījuma piedāvāšanas īstā brīža noteikšanu, izpratne par atbalsošanās telpas efektu ļauj saskatīt iespējas, lai iesaistītos dialogā ar savu mērķauditoriju. Ja pārzināt saturu, valodu, izmantoto vārdu krājumu, izteiksmes veidu, tēlu vai vizuālo stilu, ko izmanto ekstrēmistu organizāciju vai sociālais plašsaziņas līdzeklis, kas figurē atbalsošanās telpā (iniciatori burbuļa situācijā), jūs varat veidot vēstījumus līdzīgā veidā, un tādējādi sekmēt jūsu informācijas atrašanu meklētājprogrammās (meklētājprogrammu optimizācija — SEO (Search Engine Optimalisation)). Jūs varat vērst tiešsaistes darbību noteiktā virzienā, piemēram, precīzi definējot Facebook reklāmu mērķauditoriju.

62 Kā jūs sekmēsiet uzvedības izmaiņas?
Vienkārši Sociāli Saistoši Nosakot laika ierobežojumu Vienkārši Izvēlieties vienkāršāko iespēju. Realizējams aicinājums rīkoties — aiciniet īstenot tikai vienu lietu. Sociāli Parādiet, ka to dara visi. Izmantojiet tīklu ietekmi — kolektīva rīcība un abpusējs atbalsts. Panāciet, lai cilvēki apņemšanos pauž publiski. Saistoši Slava (tiekšanās uz to) Ekskluzivitāte Atalgojums Riska un atalgojuma līdzsvars Ar zīmolu vai bez tā? Nosakot laika ierobežojumu Savlaicīga iejaukšanās Izmaksu un ieguvumu attiecība Ātra īstenošana Avots: Ališa Kērnsa (Alicia Kearns)

63 Vingrinājums Sadalieties grupās pa 3 cilvēkiem Atrodiet internetā labu dinamiskā dialoga piemēru. Pārrunājiet šī piemēra darbības principu. 15 minūtes

64 Trīs lielās sociālo plašsaziņas līdzekļu platformas
Sāciet katra slaida apspriešanu, vaicājot dalībniekiem, vai viņi šīs platformas izmanto un kādā veidā tas tiek darīts. Paskaidrojums CSEP mācību programma tika izstrādāta ciešā sadarbībā ar TW, FB un YT. Šīs ir lielākās sociālo plašsaziņas līdzekļu platformas pasaulē. Bieži vien ir vērtīgi izvēlēties vienu no tām kā savu pamatplatformu. Proti, vietu, kurā jūs sāksiet veidot savu tiešsaistes kopienu un/vai tiešsaistes kampaņu. Katrai platformai ir vairākas priekšrocības un trūkumi attiecībā uz tiešsaistes komunikāciju ar noteiktām mērķgrupām. Ir viegli uzlabot savu veiktspēju katrā platformā, ja ir labi zināmas vēlamās un nevēlamās darbības. Nākamo divu stundu laikā mēs jums sniegsim daudzus padomus un ieteikumus, kā arī iepazīstināsim ar galvenajām metodēm, instrumentiem un pamācībām, kas var jums palīdzēt, izstrādājot un īstenojot savas kampaņas.

65 “70 % pusaudžu un tūkstošgades mijā pilngadību sasniegušo uzskata, ka YouTube radītāji veido kultūru un viņu dzīvi”. Formāts Televīzijas kvalitāte nav obligāta. YouTube padara filmu veidošanu un skatīšanos daudz pieejamāku nekā agrāk. Jautājums dalībniekiem: cik YouTube kanālus jūs abonējat? Kādas filmas jūs skatāties visbiežāk? YouTube ir otra lielākā sociālo plašsaziņas līdzekļu platforma pasaulē. Šajā vietnē daudzi cilvēki sāk meklēt ekstrēmistu saturu. Ja esat izglītības iestādes darbinieks — kā jūs atradīsiet līdzsvaru starp izklaidēšanu un izglītošanu (nopietnību)? Lielākā daļa YouTube satura ir izglītojoša. Piemēram, “Animate” sērijas video “Kā palīdzēt ikvienam bērnam īstenot savu potenciālu”? (How to help every child fulfill their potential?) Kad veidojat stratēģiju, kuras mērķis ir uzrunāt riska grupas, varētu būt noderīgi izvērst darbību arī YouTube platformā. Ar labi izstrādātu saturu jūs varat sekmīgi iekļūt savas mērķauditorijas atbalsošanās telpā. YouTube video nav sarežģīti izveidot. To var paveikt ikviens, izmantojot savu viedtālruni vai planšetdatoru. Video ierakstīšanai, rediģēšanai un apstrādei ir pieejamas dažādas lietotnes. Lielāko daļu var paveikt mobilajā ierīcē. Vienkāršība un zināms amatierisma līmenis veidošanas laikā pat stiprinās jūsu video autentiskumu. Tā nav problēma, ja skatītāji pamanīs, ka neesat profesionāls filmu veidotājs; tā ir priekšrocība. Tas uzsver jūsu vēstījuma autentiskumu un padara to personīgāku. Personīga pieeja ir galvenais panākumu faktors pakalpojumā YouTube. Jūs uzsākat sarunu ar cilvēkiem, kuriem jūs šķietat saistošs un kuri sagaida, ka izrādīsiet interesi par viņiem — sniedzot informāciju par sevi.

66 Mēs esam noskaidrojuši, ka YouTube formātu ir ļoti viegli izmantot.
Kā veidot satura stratēģiju pakalpojumā YouTube? YouTube ir izstrādājis 10 pamatnoteikumus, kas var palīdzēt izveidot vēlamajam rezultātam atbilstošu video. Avots: Bit.ly/10fundamentals

67 10 pamatnoteikumi Bit.ly/10fundamentals

68 5 no 10 Saruna Konsekvence Ilgtspēja Atklājamība Sadarbība Saruna
Uzrunājiet mērķauditoriju tieši Esiet pieejams, patiess, autentisks, neieņemiet pamācošu nostāju. Konsekvence Vai jūsu idejās tiek atkārtoti izmantoti spēcīgi elementi? Regularitāte > ļoti grūti īstenot, piemēram, televīzijas pārraides > nekoncentrējieties uz regularitāti, labāk izmēģiniet: Personība > Frančeska Ramzija (Franchesca Ramsey) Formāts > TEDx: 10 baušļi, vista Balss > perspektīva vai skatpunkts: vienmēr tiek valkāts sarkans krekls Piemēram, “Blacknerdcomedy”. Ilgtspēja Ja auditorijai tas patīk, vai varat veidot vēl? Brāļi Faini: ja nevaram uzņemt trīs video dienā, atteiksimies no idejas. Projekts “Invisible people” (“Neredzamie cilvēki”) par bezpajumtniekiem. Atklājamība Vai jūsu video būs atrodami meklēšanas rezultātos? Rūpīgi pārdomājiet virsrakstus un aprakstu Populārs <> vienmēr aktuāls Pirmajiem trim vārdiem jāatbilst tendencēm > google.com/trends/explore Piemēram, “Telfaz11” veidotais video “No woman no drive” Sadarbība Izveidojiet savā šovā “viesu krēslu”. Veidojiet šovu tā, lai būtu tajā būtu ērti un loģiski aicināt viesus. Uzrunājiet atbilstošus partnerus. Atrodiet satura veidotājus savā žanrā vai jomā, kuriem ir līdzīgs abonentu skaits.

69

70 “Ik dienu Facebook tiek augšupielādēts 1 miljards fotogrāfiju”
Pieejams ir labāks nekā perfekts Jautājums dalībniekiem: cik daudz draugu jums ir pakalpojumā Facebook? Cik daudz ziņu dienā jūs publicējat? Un cik reizes dienā jūs noklikšķināt uz “patīk” pie savu draugu ziņām? Tas izskaidro Facebook popularitāti un nozīmi globālā mērogā. Tas iedvesmo izmantot internetu mijiedarbībai un komunikācijai, nevis tikai informācijas nosūtīšanai. Pieļaujiet neveiksmes biežāk.

71 Kādi faktori ir iedarbīgi Facebook?
Padariet savas ziņas par apspriešanas vērtām Neformāla, personīga un aicinoša atbilde Esiet autentisks Esiet redzams Esiet vienkāršs Esiet savlaicīgs Papildu padomi Mazāk ir vairāk. Mazāks atspēkojošu ziņu skaits panāk lielāku efektu. Konkrētākas ziņas tiek labāk uztvertas, taču ne vairāk par 1–3 ziņām dienā. Savlaicīgums = pielāgojiet savu vēstījumu, ziņu, vizuālos materiālus konkrētajiem notikumiem, atgadījumiem, aktivitātēm jūsu kopienā, apkārtnē, parastajos plašsaziņas līdzekļos. Nošķiriet dabiski piesaistīto auditoriju no auditorijas, ko iegūstat par maksu (skatiet Facebook sadaļu Reklāmas) Sasaistiet Facebook un Instagram kontus

72 Organiski piesaistītā auditorija un auditorija, ko piesaistāt par maksu
Nošķiriet dabiski iegūto auditoriju no auditorijas, ko piesaistāt par maksu > Facebook ir pieejami vairāki rīki, kas var palīdzēt jums piesaistīt jaunus cilvēkus. 1. Facebook reklāmas bezpeļņas organizācijām: 2. Facebook MVU lapā ir pieejami vairāki rīki, ko var izmantot mērķa sava sasniegšanai. Argumenti par labu maksas reklāmām Jaunu atbalstītāju piesaiste, izvēršot darbību ārpus pašreizējās kopienas. Pašreizējiem atbalstītājiem līdzīgu cilvēku piesaiste. Iespēja panākt, ka svarīgu ziņu redz lielāka auditorijas daļa. Rīcības aicinājuma sūtīšana noteiktu demogrāfisku pazīmju, interešu vai uzvedības cilvēku grupām. Sekmējiet noteiktu darbību veikšanu, piemēram, jūsu tīmekļa vietnes apmeklēšanu vai reģistrēšanos jūsu e-pasta ziņojumu saņemšanai. Facebook reklāmas pakalpojumā Facebook var palīdzēt jums sasniegt jaunus cilvēkus, kuriem varētu interesēt jūsu organizācija. Facebook reklāmas ir apmaksāta satura izvietošana pakalpojumā Facebook. Reklāmas var tikt rādītas tieši ziņu plūsmā vai slejā labajā pusē. Reklāmas ir īpaši noderīgas, ja gribat piesaistīt jaunus cilvēkus pakalpojumā Facebook vai parādīt savu vēstījumu konkrētai auditorijai. Jūs varat izvietot reklāmas par jebkādu budžetu — mazākā iespējamā summa ir EUR 5. Reklāmu izmantošanas ieguvumi bezpeļņas organizācijai Jaunu atbalstītāju piesaiste, izvēršot darbību ārpus pašreizējās kopienas Pašreizējiem atbalstītājiem līdzīgu cilvēku piesaiste Rīcības aicinājuma sūtīšana noteiktu demogrāfisku pazīmju, interešu vai uzvedības cilvēku grupām Noteiktu darbību sekmēšana (piemēram, jūsu tīmekļa vietnes apmeklēšana vai reģistrēšanās jūsu e-pastu saņemšanai) Reklāmas izveide Vispirms ir jāizvēlas mērķis. Mērķis ir tas, ko jūs vēlaties sasniegt. Kad ir atlasīts mērķis, tiek izveidota kampaņa — tā veido pirmo reklāmas struktūras līmeni. Pēc tam precizējiet savu auditoriju, atlasiet reklāmu izvietojumu un norādiet savu budžetu un rādīšanas laiku. Izvēlieties, piemēram, kādu no tālāk norādītajiem faktoriem. Demogrāfiskās pazīmes. Piesaistiet konkrēta vecuma, dzimuma, izglītības u.c. pazīmju cilvēkus. Intereses. Piesaistiet cilvēkus, izmantojot informāciju par viņu interesēm, hobijiem un Facebook lapām, kas viņiem patīk. Uzvedība. Atlasiet mērķauditoriju pēc iepirkšanās, ierīču lietojuma un citiem paradumiem. Saistība. Piesaistiet lietotājus un viņu draugus, iestatot reklāmu rādīšanu tajās lapās, kas viņiem patīk. Visbeidzot — jūs izvēlaties saturu, kas ir redzams lietotājiem.

73 40 % ir pasīvie lasītāji. Uzticību var iegūt ar laiku. Esiet godīgs un konsekvents.

74 Kādi faktori ir iedarbīgi pakalpojumā Twitter?
Faktiskais saturs. Personīga izteiksme. Ņemiet vērā auditorijas intereses. Ikdienas saturs. Padoms: piedāvājiet jautājumu un atbilžu sesijas. Nevilcinieties, iesaistieties īstajā brīdī. Svarīga ir ne tikai mērķauditorija, bet arī piemērotākais laiks. Uzdevums dalībniekiem: nosūtiet tvītu un nākamajā pārtraukumā pārbaudiet pārtvītojumus. “Ekstrēmisti tiešsaistē klaigā, taču viņu ir maz. Pilsoniskā sabiedrība pauž savu viedokli. > #RANCSEP #EUINTERNETFORUM Rokasgrāmata > Izmantojiet pozitīvas attieksmes spēku Svarīgākais ir paust savu nostāju īstajā brīdī. Paudiet attieksmi par aktuālajiem vai pašrocīgi organizētajiem notikumiem. Atšķirībā no Facebook pakalpojumā Twitter nav ziņu skaita ierobežojuma, jo laika skala tiek atjaunota ātrāk. Pakalpojumā arī ir iespējams atkārtoti izmantot tvītus un savas ziņas no citām platformām. Varat arī eksperimentēt, publicējot tvītu un vērojot atbildes. Jautājumu un atbilžu sesijas. Piemēram, “Nākamajā stundā mēs būsim pieejami tiešsaistē un ar prieku atbildēsim uz jūsu jautājumiem.” Personīgas izteiksmes piemērs: “Meteoroloģijas birojs: labvēlīgs laiks “Innocent Drinks” dzērieniem” Piemērota mirkļa piemēram — Lielbritānijas Tūrisma biroja tvīts.

75 Tējas pauze 15.30–15.45

76 Pareizā virziena pārbaude
Analīze Vai ieturat pareizo virzienu? Vai jūsu ziņas lasa? Kādi ir panākumi tiešsaistes telpā? Kas apskata manu lapu, tvītus un reklāmas? Katrā platformā ir pieejamas noteiktas iespējas skatīt jūsu tiešsaistes aktivitātes piesaistīto sekotāju, ar “Patīk” atzīmēto vienumu, ziņu skaitu un citus datus. Piezīme: šie rīki galvenokārt ir radīti komercklientu vajadzībām, kuriem nepieciešams gūt izpratni par komerciāla produkta vai pakalpojumu ieņēmumiem un mērķauditorijām. Vingrinājums pāros: atrodiet Google, Facebook un Twitter analīzes datu lapu

77 Naida runa: iespējamā rīcība
Atbildēt Ziņot Ignorēt Slēpt Bloķēt, dzēst Paskaidrojums Atbildēt — tam vajadzīga laba sagatavošanās un izvērtējums kampaņas mērķu kontekstā, t. i., vai atbildēšana palīdzēs īstenot jūsu mērķus? Vai ziņojuma sūtītājs ir jūsu mērķauditorijas vai tās vides dalībnieks? Ziņot — pakalpojumā YouTube, Twitter un Facebook ir noteikta politika attiecībā uz naida runām un vardarbīgu ekstrēmistu/teroristu saturu (kopienas standarti), skatiet tālāk. Turklāt to regulē valsts likumi. Ja tie tiek pārkāpti, sazinieties ar policiju. Ignorēt — vērā neņemšana samazinās sūtītāja paustās ziņas ietekmi. Slēpt — iespēja, kas ļauj padarīt ziņu neredzamu citiem. Tad ziņu varēsiet redzēt tikai jūs un lietotājs, kurš to publicēja. Viņš/viņa turpinās domāt, ka viņa rakstīto citi joprojām redz. Bloķēt, dzēst — tādējādi šai personai tiks liegta iespēja turpmāk publicēt ziņas jūsu lapā. Ziņošanas veidi Skatiet atbilstošo lapu katrā platformā Twitter > Facebook > Youtube > Bieži vien platformās lietotie algoritmi atpazīst naida runas/teroristisku saturu automātiski. Par teroristisku saturu vai naida runām informē arī citi lietotāji. Visās platformās ir pieejami ziņošanas rīki. Piemēram, pakalpojumā Facebook par 50 % teroristiska satura paziņo lietotāji. 50 % no šī satura pārskata personāls. Pārējais tiek pārbaudīts automātiski. Tomēr visās platformās ir grūtības nospraust precīzas robežas, un šī tēma joprojām ir aktuāla.

78 Atspēkojoša vēstījuma informācijas apkopojums
Tiešsaistes pilsoniskās drosmes iniciatīva (OCCI —Online Civil Courage Initiative) EN, GE, FR

79 Auditorijas iesaistīšana Kampaņu izvērtēšana Rīki un resursi
Saturs Kampaņas plānošana Satura radīšana Kampaņas norise Tiešsaistes reklāma Auditorijas iesaistīšana Kampaņu izvērtēšana Rīki un resursi Stratēģiskā dialoga institūts (ISD — Institute of Strategic Dialogue), 2016. g. Stratēģiskā dialoga institūts (ISD — Institute of Strategic Dialogue), 2016. g.

80 Tiešsaistes rīkkopa, kuru izmantojot, iespējams veidot atspēkojošu runu, atspēkojošus vai alternatīvu vēstījumus. Ikvienam pieejams ceļvedis Pamatinformācija lietotājiem, kuriem ir neliela pieredze atspēkojoša vēstījuma kampaņas veidošanā vai kuriem šādas pieredzes nav vispār. Finansējis Facebook, iedvesmojis Jigsaw (iepriekš Google Ideas) pilotprojekts. Saite uz Facebook MVU lapu, kurā redzami dažādi Facebook pieejamie rīki savu mērķus īstenošanai. Īsa rokasgrāmata (10 lpp.) par iesaistīšanu tiešsaistē, izmantojot atspēkojošu runu Facebook Tiešsaistes pilsoniskās drosmes iniciatīvas ietvaros (pieejama angļu, franču un vācu valodā): Informācija par atspēkojoša vēstījuma uzraudzīšanu un izvērtēšanu

81 Vingrinājums Mazās grupās (3–4 cilvēki) Atrodiet vienu vai vairākus minētos rīkus, pamācības, rokasgrāmatas. Pārlūkojiet materiālu. Pārrunājiet iespējas to izmantot savā kampaņā. Ja atliks laiks, secinājumi tiks pārrunāti kopējā grupā. 15 minūtes Nākamajā slaidā ir apkopots saišu saraksts.

82 Rīki, pamācības un rokasgrāmatas
Atspēkojoša vēstījuma informācijas apkopojums Atspēkojoša vēstījuma rokasgrāmata (10 lpp.) Rokasgrāmata kampaņu veidošanai pakalpojumā Twitter Facebook MVU Facebook reklāmas bezpeļņas organizācijām YouTube programma bezpeļņas organizācijām YouTube 10 pamatnoteikumi Rīku, rokasgrāmatu un pamācību saraksts Word formātā tiks nosūtīts visiem dalībniekiem.

83 Spēju veidošana un kopsavilkums
16.15–17.00

84 M mērķis A auditorija V vēstījums V vēstītājs K kanāls R rīcība
Spēju veidošana Kopsavilkums Progress Laiks ķerties pie darba

85 Tiešsaistes darbību un reālās rīcības sasaiste
Ikvienas kampaņas mērķis ir panākt noteiktu rīcību Vai esat sagatavojies? Vēlamā reakcija Kritiska vai negatīva reakcija Vārdiski vai fiziski draudi, vardarbība Ikvienas kampaņas centrā ir aicinājums rīkoties. Mērķis ir panākt, lai cilvēki sāk (vai beidz) kaut ko darīt. Ja kādu sanikno vai sarūgtina Sīrijā šiītu īstenotās sunnītu slepkavības vai ja kādu nomāc bailes par bēgļu pieplūdumu, aizrādījums “Jūs kļūdāties, jums jāmaina viedoklis!” neko nepanāks. Aicinājumam rīkoties būtu jānovirza dusmas vai satraukums uz produktīvu rīcību un jāpiedāvā konkrētas alternatīvas darbības auditorijai, kuru vēlaties uzrunāt. Konkrētas rīcības izstrāde nav vienkārša, bet tai ir būtiska nozīme kampaņas ietekmes stiprināšanā. Bieži vien iesaistīšanas sākas tiešsaistē, piemēram, pārtvītojot vai Facebook zem kādas ziņas nospiežot “Patīk”. Dažkārt to papildina iesaistīšanās ārpus interneta (jūsu organizācijas aktivitātes vai reālas tikšanās). Aicinot rīkoties, jūs varat panākt arī negaidītu vai nevēlamu reakciju. Ikvienai darbībai tiešsaistē rodas sekas arī ārpus interneta, un to vismaz trīs tālāk norādīto iemeslu dēļ ir ļoti svarīgi ņemt vērā, kad veidojat savas kampaņas stratēģiju. Vēlamā reakcija Cilvēki var reaģēt pozitīvi uz jūsu aicinājumu rīkoties un var vēlēties rīkoties arī realitātē, piemēram, kā brīvprātīgajiem piesakoties jūsu organizācijā, lūdzot jūsu organizācijas atbalstu vai papildu informāciju. Vai jūsu organizācija ir gatava šādai reakcijai? Vai kāds var atbildēt uz tālruņa zvaniem? Vai kāds atbild uz e-pasta ziņojumiem vai ziņām Facebook? Kritiska vai negatīva reakcija Dažādi oponenti var reaģēt uz jūsu darbībām tiešsaistē, kritizējot jūsu ziņas, ļaunprātīgi izmantojot jūsu mirkļbirkas, internetā izplatot svarīgu (nepatiesu) informāciju par jūsu organizāciju un tamlīdzīgi. Kāda būs jūsu rīcība, saņemot šādu atbildi? Vai atbildēsiet uz komentāriem vai tos ignorēsiet? Vai jūsu fakti un skaitļi ir pārbaudīti un pareizi? Vai varat atspēkot “alternatīvus faktus”? Vai sāksiet diskusiju vai bloķēsiet personu? Vai jums ir dažādas pieejas savai mērķauditorijai, tās videi un trešām pusēm, kurām nav būtiskas nozīmes kampaņas mērķu sasniegšanā? Vārdiski un/vai fiziski draudi, vardarbība Dažos gadījumos jūsu pieejamība un darbība tiešsaistē var izprovocēt vārdiskus un/vai fiziskus draudus un/vai vardarbīgu reakciju. Vai jūs varat veikt riska izvērtējumu pirms kampaņas sākšanas? Kā jūs sagatavojat darbiniekus un brīvprātīgos? Vai internetā ir atrodama informācija par jums vai jūsu kolēģiem? Kādas e-pasta adreses jūs lietojat? Kādu personu vārdi ir reģistrēti jūsu organizācijas Facebook vai Twitter kontos? Vai zināt, kā sagatavot atbildi naida runām?

86 Kādas ir jūsu kampaņas organizēšanas iezīmes?
Iekšējās Šīs iezīmes varat ietekmēt visvairāk Stiprās vietas Vājās vietas Ārējās Šīs iezīmes lielā mērā nevarat ietekmēt Iespējas Draudi Pārbaudiet katru rīcības plānu, izmantojot SVID (stiprās vietas, vājās vietas, iespējas, draudi) analīzi. Dienas beigās iespējams sarīkot sesiju, kurā semināra dalībnieki pastāsta par saviem rīcības plāniem. Auditorija un apmācību eksperti tos var analizēt, izmantojot SVID metodi, kā arī komentēt plāna stiprās un vājās vietas, norādīt uz iespējām, piemēram, uz kādu aktuālu tematu, ko apspriest (piemēram, reliģiskie svētki), pieejamajiem finansējuma avotiem, noteiktiem bezmaksas tiešsaistes rīkiem vai sasaisti ar privāto sektoru, ko var izmantot. Draudi, piemēram, nozīmīga iesaistīšanās iespēju rašana, finansiālā ieguldījuma nodrošināšana darbam, citu PSO iesaistīšana.

87 Pārdomas Pārdomājiet šodienas programmu... Kas jūs iedvesmoja?
Kuri aspekti jau ir sekmīgi? Kas vēl ir vajadzīgs vai kas ir jāizdara? Kuru cilvēku palīdzība ir nepieciešama darba veikšanai ? Pāros izvērtējiet savas organizācijas paveiktā darba kvalitāti atspēkojošā vēstījuma izveidē. Kādus ieskatus jūs šodien guvāt? Ko jūs iesāksiet ar jaunajām zināšanām? Vai jums ir viss, kas ir nepieciešams, efektīvas tiešsaistes kampaņas izstrādāšanai? Kas vēl nedaudz pietrūkst? Kas varēs jums palīdzēt? Jūs varat izmantot vienkāršu SVID analīzi, lai noteiktu organizācijai vajadzīgo ārējo ekspertu viedokli. Tas ir sākuma punkts potenciālo partneru meklēšanai. Varat apsvērt gan citu PSO, gan, piemēram, mārketinga aģentūru piesaistīšanu.

88 Partnerība Organizējiet īsas tikšanās! Meklējiet telpā potenciālos partnerus Noslēdziet vienošanos par turpmāku sadarbību Apspriediet rezultātus kopējā grupā 20 minūtes

89 Lūdzu, aizpildiet vērtējuma veidlapu, kas jums tiks nosūtīta e-pastā.
Lai drošs mājupceļš! Radikalizācijas izpratnes tīkls Vims Kleiss (Wim Klei) – tālruņa nr Vērtējums Lūdzu, aizpildiet vērtējuma veidlapu, kas jums tiks nosūtīta e-pastā. Paldies!


Lejuplādēt ppt "Tiešsaistes kampaņu veidošana ar atspēkojošu un alternatīvu vēstījumu"

Līdzīgas prezentācijas


Google reklāma